استمرار تعطیلات اصناف در هفته های اخیر سبب شده تا تنگناهای اقتصادی این افراد دوباره اوج بگیرد و حمایت دولت از بازاریان به عنوان اصلی ترین رویکرد خروج از این بحران تلقی شود.

تداوم رنج اصناف از تعطیلات/ بازاریان چشم انتظار حمایت دولت هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، حدود یک ماه است که موج چهارم کرونا در بسیاری از مناطق کشور از جمله گلستان آغاز شده است و طی این مدت و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برخی محدودیت‌ها در بخش‌های مختلف جامعه اعمال شد که از آن جمله می‌توان به تعطیلی اصناف اشاره کرد.

براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت تنها اصناف گروه یک در شهرهای نارنجی و قرمز اجازه فعالیت دارند و سایر صنوف تا بهبود شرایط تعطیل هستند.

گرگان مرکز گلستان حدود سه هفته است که شرایط نارنجی و قرمز کرونایی را تجربه می‌کند و در این مدت مغازه‌ها، پاساژها و بازارچه‌های مرکز استان بر اساس محدودیت‌های اعمالی تعطیل است.

بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از شیوع کرونا در کشور، اصناف و کاسبان ضرر و زیان‌های مالی فراوانی دیده‌اند.

کمرنگ شدن حمایت‌های دولت از صنوف گروه‌های شغلی دو، سه و چهار، کاهش حمایت‌های نهادهای دولتی مانند صمت و اداره کار از آسیب دیدگان، داد بسیاری از اصناف را درآورده است.

با وجود اینکه برخی مغازه دارها با دور زدن قانون و مخفیانه و با کرکره‌های نیمه باز به فعالیت اقتصادی مشغول هستند اما بخش عمده‌ای از اصناف محدودیت‌های اعمالی را اجرا می‌کنند.

هزینه‌های اجاره بها، دستمزد کارگران، مالیات، هزینه‌های جاری آب، برق و گاز در کنار مطالبه مستمر بانک‌ها برای دریافت اقساط و فرارسیدن موعد تعهدات مالی مانند چک، همگی سبب شده تا بخش زیادی از اصناف این روزها حال و روز خوشی نداشته باشند.

علیرغم اینکه در سال گذشته هم، چنین موضوعی اتفاق افتاد اما امسال تبعات و خسارت‌های این تعطیلات مشهودتر است زیرا در سال گذشته شاهد اجرای کمپین‌های مردمی همچون بخشودگی اجاره بها، استمهال تسهیلات بانکی، تقسیط پرداخت قبوض خدماتی بودیم اما امسال خبری از این موارد نبوده است.

نظر به شرایط بد اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و کاهش مراودات تجاری اصناف و همچنین کاهش درآمد بازاریان در شرایط کرونا ضرورت دارد تا بار دیگر دولت برنامه جدی برای حمایت از اقشار و اصناف آسیب دیده ترسیم کند در غیر این صورت استمرار فعالیت‌های بسیاری از مشاغل دچار تزلزل خواهد شد.

برپایی جشن قهرمانی آری؛ فعالیت اصناف خیر!

میثم خانعلی یکی از کفش فروشان گرگانی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: طی یک ماه گذشته به سبب اجرای پروتکل‌ها به طور مطلق مغازه را بستیم اما تعهدات مالی و هزینه‌های جاری مغازه به حدی است که دیگر همراهی با اجرای این طرح برای ما مقدور نیست.

پرداخت هزینه‌های جاری مغازه در کنار بیمه و دستمزد کارگران فشار زیادی را به اصناف تحمیل کرده است وی افزود: اجاره بها، پرداخت لیست بیمه و دستمزد کارگران فشارهای سنگینی به ما وارد کرده و دولت هم هیچ گونه حمایتی از ما نمی‌کند.

خانعلی بیان کرد: برای بسیاری از کارمندان، واحدهای صنفی و سایر بخش‌ها دولت تسهیلات مالی در نظر گرفته اما اصناف را فراموش کرده است.

وی اضافه کرد: علیرغم دورکاری کارمندان حقوق آنها به طور کامل پرداخت می‌شود اما مغازه داران و کاسبان اگر در مغازه‌ها را ببندد از کجا قسط‌ها و هزینه‌های خود را پرداخت کنند.

خانعلی ادامه داد: در همین راستا دولت می‌توانست مبالغی را به صورت ماهیانه برای صاحبان مشاغل در نظر بگیرد و یا معافیت‌های بیمه‌ای، مالیاتی و قبض‌های خدماتی را اجرا می‌کرد.

این مغازه دار گرگانی گفت: ۶.۵ میلیون تومان اجاره مغازه بنده است در حالی که در ماه جاری کمتر از پنج روز مغازه باز بود و فروشی نداشتم.

وی متذکر شد: چطور برای اجرای جشن قهرمانی تیم بسکتبال شهرداری با انبوه جمعیت مشکلی نیست ولی فعالیت اصناف با رعایت پروتکل‌ها ایراد دارد؟

هزینه اجاره مغازه را نمی‌توانم پرداخت کنم

یک فعال صنف پوشاک هم به خبرنگار مهر گفت: سه هفته است که مغازه تعطیل بوده و در صورت استمرار تعطیلی‌ها مجبور هستم شاگردانم را مرخص کنم.

این بانوی گرگانی ادامه داد: هزینه سنگین اجاره مغازه، هزینه‌های جاری دیگر و اقساط بانکی این روزها به همه بازاریان فشار سنگینی را تحمیل کرده است.

وی بیان کرد: البته برخی از مغازه‌ها به صورت پنهانی و دورزدن قوانین فعالیت می‌کنند زیرا چاره‌ای ندارند، آنها باید هزینه‌های خود پراخت کنند.

روزگار سخت اصناف

نایب رئیس اتاق اصناف گرگان هم در این خصوص گفت: درد دل مغازه داران بسیار زیاد است و باید هر استان در خصوص نحوه فعالیت اصناف خود تصمیم بگیرد.

فرزاد طهماسبی افزود: گروه بندی مشاغل بسیار ایراد و اشکال دارد و می‌توانیم این ایرادات را در استان حل کنیم.

وی بیان کرد: بسیاری از مشاغل که در گروه یک آمده دلیلی ندارد تا ساعت ۱۸ یا بیشتر باز باشد، می‌توانیم ساعت فعالیت اصناف را تقسیم بندی کنیم.

طهماسبی اضافه کرد: بیان شده در شهرهای قرمز یک سوم کارمندان در ادارات حاضر شوند؛ کارمند در منزل خود می‌نشیند و حقوق خود را دریافت می‌کند اما زمانی که در مغازه را می‌بندیم، کاسب را بدون هیچ گونه حمایتی از کسب درآمد محروم می‌کنیم.

وی ادامه داد: لااقل بانک‌ها هم تعطیل می‌شدند و یا در ماه‌های اجرای طرح محدودیت‌ها از برگشت زدن چک‌ها خودداری می‌کردند.

طهماسبی عنوان کرد: ما هیچ خدمتی از دولت ندیده‌ایم، در ابتدا گفتند تعطیلات ۱۰ روزه و سپس به دو و سه هفته افزایش یافت و حتی ممکن است این تعطیلی‌ها استمرار یابد.

نایب رئیس اتاق اصناف گرگان اظهار کرد: اوضاع اصناف بسیار سخت شده و بنده باید جواب ۶۵ هزار مغازه‌دار را بدهم.

وی ادامه داد: کارگاه‌هایی که تعطیل هستند ماهی چندین میلیون تومان باید حق بیمه پرداخت کنند. انتظار است که دولت هم در این زمینه قدم‌هایی بردارد.

طهماسبی بیان کرد: بستن مغازه کمکی به جلوگیری از انتقال کرونا نمی‌کند بلکه ما باید رفتار خودمان را اصلاح کنیم، ما می‌توانیم در مورد نحوه فعالیت اصناف خود (چرخشی کردن فعالیت‌ها، زمانبندی و غیره) تصمیم‌گیری کنیم.

هادی حق شناس، استاندار گلستان هم در جلسه استانی مقابله با کرونا بیان کرد که کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های متولی برای حل مشکل اصناف تشکیل خواهد شد تا برای حل مشکلات این بخش تصمیم گیری کنند.

در شرایط سخت کرونایی، اصناف و بازاریان برای همراهی با مصوبات ستاد کرونا خواسته‌هایی دارند که می‌توان با پیش بینی راه حل‌هایی از این گروه‌ها حمایت کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار