معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت که امسال برای جابه‌جایی افزون بر ۲ میلیون تن محصول کشاورزی بهاره استان از ظرفیت حدود ۱۰ هزار کامیون استفاده می‌شود.

۱۰ هزار کامیون، محصولات کشاورزی بهاره گلستان را جابه‌جا می‌کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ ایوب میرشاهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: هرساله از میانه اردیبهشت ماه جابه‌جایی محصولات کشاورزی تولیدی بهاره استان شامل باقلا، نخود فرنگی، توت فرنگی، کلزا، جو، گندم و سیب زمینی آغاز می شود و تا اواسط تیرماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: اوج جابه‌جایی محصولات کشاورزی بهاره گلستان مربوط به همزمانی برداشت گندم و سیب زمینی از میانه خرداد تا دهم تیرماه است که برنامه ریزی برای تسریع در جابه‌جایی محصول از مزرعه تا مراکز خرید در حال انجام است.

به گفته وی در صورت مواجهه با کمبود کامیون برای جابجایی محصولات کشاورزی بهاره گلستان از ظرفیت خودروهای سایر استان ها استفاده خواهد شد.

میرشاهی به رانندگان کامیون توصیه کرد علاوه بر ضرورت تهیه بارنامه، برای مقابله با ریزش محصول، اقدامات لازم مانند درزگیری، اندازه بارگیری و کشیدن چادر روی محصول را انجام دهند.

به گفته وی پارسال افزون بر ۱۰ هزار کامیون ۶ میلیون و ۶۴۸ هزار تن کالا را از طریق ناوگان باری گلستان جابه جا کردند که نزدیک به ۲ میلیون تن آن محصولات کشاورزی بود.

مطابق گزارش اخیر سازمان جهادکشاورزی گلستان، سطح سبز محصولات پاییزه آماده برداشت در فصل بهاره استان شامل ۳۰۰ هزار هکتار گندم، ۴۸ هزار و ۹۲۱ هکتار دانه روغنی کلزا، ۳۴ هزار هکتار جو، چهار هزار و ۵۲۳ هکتار  چغندرقند، ۶ هزارو ۲۵۰ هکتار سیب زمینی، ۲۵۰ هکتار پیاز، سبزیجات و سایر هشت هزار و ۴۰۰ هکتار است.

در سال زراعی جاری با وجود سیطره خشکسالی، بیشترین محصول تولیدی در فصل بهار گلستان مربوط به گندم با یک میلیون تن، چغندر قند ۲۰۳ هزار تن، سیب زمینی ۱۵۸ هزار تن،  جو ۱۵۵ هزار تن و کلزا ۷۸ هزار تن است.

بهره برداران کشاورزی گلستان در سال زراعی گذشته در تولید ۱۶ محصول راهبردی مقام اول تا پنجم کشور را به خود اختصاص داده و پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع محصول به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال تولید کردند.

گلستان در تولید دانه های روغنی کلزا ، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

استان گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد که حدود ۱۵۰ هزار آنها در حوزه زراعی و باغی فعالیت داشته و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده مالک با مدیریت حداکثر چهار هکتار زمین هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار