رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان از برنامه ابلاغی برای کشت ۳۰ هزار هکتار محصول پنبه در این استان شمالی خبر داد و گفت: برنامه کشت پیش بینی شده امسال، ۹ هزار هکتار (معادل ۳۰ درصد) بیشتر از سال گذشته است.

گلستان مهیای کشت ۳۰ هزار هکتار پنبه است

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی موسی خانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که برای تحقق برنامه ابلاغی کشت پنبه درسال‌جاری، مقدار هزار و ۱۰۰ تن بذر گواهی شده، تدارک دیده شده که کشاورزان علاقمند به کشت این محصول می‌توانند آنرا از کارگزاری‌های مجاز در سطح استان تهیه نمایند.

وی افززود: کشاورزان گلستانی تاکنون درسطح هشت هزار هکتار با مدیریت‌ها و مراکز خدمات جهادکشاورزی در شهرستان‌های استان بویژه گنبدکاووس قرارداد کشت منعقد کردند که افزون بر ۲ هزار هکتار آن‌را نیز به زیرکشت بردند.

موسی خانی، زمان کشت پنبه بهاره در گلستان را از اوائل اردیبهشت هر سال اعلام کرد و گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی و بارش‌های ۴۵ روز گذشته، شرایط برای کشت پنبه که نیاز آبی کمتری نسبت به دیگر محصولات دارد، در این استان فراهم است.

وی یادآور شد: درسال گذشته ۲۱ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی گلستان به زیرکشت پنبه رفت که ۴۲ هزار تن وش از آن برداشت شد.

در همین پیوند مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس نیز برنامه ابلاغی امسال برای کشت پنبه دراین شهرستان را ۱۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: تاکنون در سطح پنج هزار هکتار از این محصول قرارداد کشت منعقد شده است.

غلامعلی نورا بابیان اینکه تاکنون هزار ۳۰۰ هکتار پنبه در گنبدکاووس کشت شده که نسبت به بازه زمانی سال قبل دو برابر است، افزود: بخشی از برنامه کشت ابلاغی این شهرستان در تابستان و پس از برداشت محصولات پاییزه (گندم، جو و دانه روغنی کلزا ) انجام می‌شود.

وی، توسعه کشت پنبه در گنبدکاووس باتوجه به شرایط خشکسالی و کم آبی را نسبت به دیگر محصولات از جمله شالی، مقرون به صرفه دانست و اظهار داشت: استفاده از ارقام جدید پنبه که دوره رشد چهار ماهه و نیاز به آب کمتری دارد، درآمد خوبی عاید کشاورز خواهد کرد.

نورا، میانیگن برداشت وش پنبه از اراضی دیم و آبی گنبدکاووس را به ترتیب ۲ و چهار تُن در هکتار اعلام کرد و گفت: باتوجه به قیمت خرید توافقی سال گذشته که بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار ریال در هر کیلوگرم بود و امسال نیز به احتمال زیاد افزایش خواهد داشت، کشت پنبه مقرون به صرفه است.

وی به کشاورزان توصیه کرد تا قبل از کشت پنبه حتما بذور تهیه شده را با سموم قارچ کش و حشره‌کش ضدعفونی نمایند.

کشت پنبه در گلستان که به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در زمین آغاز و با برداشت محصول در شهریور و مهر به پایان می‌رسد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار