رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان گفت: برآور می‌شود که تنش خشکی که در سال زراعی جاری اتفاق افتاده باعث کاهش حدود ۲۰ درصدی عملکرد کلزا در مزارع دیم گلستان شده باشد.

تنش خشکی به بخشی از مزارع کلزا گلستان آسیب زد

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی موسی خانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال حدود ۶۰ هزار هکتار قرارداد کشت کلزا در استان با کشاورزان منعقد شده بود که با توجه به اینکه در مهر و آبان بارندگی‌های مناسبی نداشتیم، کشت این محصول با تأخیر انجام شد.

وی با اشاره به اینکه کشت با تأخیر کلزا باعث شد برخی از مزارع درگیر سرما شده و از بین بروند، افزود: در مجموع به خاطر سرما و بارندگی‌های کم، حدود ۶ هزار هکتار از مزارع دیم کلزا در شمال استان از بین رفت.

موسی خانی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۵۴ هکتار سطح سبز کلزا در گلستان وجود دارد، تصریح کرد: برآورد می‌شود تنش خشکی حدود ۲۰ درصد به مزارع دیم استان خسارت وارد کرده و با کاهش عملکرد در این مزارع روبه‌رو باشیم.

وی بیان کرد: امیدواریم با بارندگی‌های خوب در اسفند و فروردین‌ماه و انجام تغذیه مناسب توسط کشاورزان، عقب‌ماندگی‌های رشد گیاه جبران شود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان در ادامه با اشاره به اینکه امسال سطح کشت شده کلزا در استان تقریباً همانند سال گذشته است، گفت: امسال برای اولین بار در استان، سه کارخانه روغن‌کشی در سطح ۷ هزار هکتار اقدام به کشت قراردادی کلزا کردند.

موسی خانی خاطرنشان کرد: امسال قیمت خرید تضمینی کلزا ۷۸۰۰ تومان تعیین‌شده که پیش‌بینی می‌شود همانند دانه‌های روغنی دیگر نظیر سویا و آفتابگردان، این محصول هم با نرخ بالاتر از خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شود.

وی با اشاره به اینکه گلستان رتبه اول کشت کلزا کشور را دارد، گفت: پتانسیل کشت کلزا در گلستان بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار است که دو سال قبل به این پتانسیل با تولید ۱۷۰ هزار تن کلزا از سطح ۹۰ هزار هکتار رسیدیم.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه کلزا بهترین تناوب با گندم است، خاطرنشان کرد: رعایت این تناوب افزایش ۳۰ درصدی تولید گندم را به همراه خواهد داشت.

موسی خانی با اشاره به اینکه ۵ کارخانه روغن‌کشی در استان فعال است، گفت: کلزای تولیدی در استان شاید جوابگوی ۲۰ تا ۳۰ درصد نیاز این کارخانجات است و کارخانجات مابقی مواد اولیه موردنیاز خود را از خارج از کشور تأمین می‌کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار