عیسی بابایی مدیر کل کمیته امداد گلستان گفت: اولین و بزرگترین توتستان تحت حمایت کمیته امداد گلستان در علی آباد کتول به بهره برداری رسید.


بهره برداری از بزرگترین توتستان تحت حمایت کمیته امداد گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، عیسی بابایی مدیر کل کمیته امداد استان گلستان گفت: با توجه به اینکه در شرق استان پرورش کرم پیله ابریشم انجام می‌شود کمیته امداد در سال ۹۸ نسبت به ایجاد توتستان به مساحت ۳/۵ هکتار اقدام کرد.

او ادامه داد: امسال با حضور تعدادی از مددجویان در حال برداشت اولیه برگ توتستان هستیم تا حداقل برای پیله کرم ابریشم خود، برگ توت را تامین کنند.

بابایی گفت: در سال گذشته، ۱۵/۵هکتارنهالستان ایجاد شد و تاکنون ۱۸ هکتارتوتستان در سطح استان گلستان توسعه پیدا کرده است.

بابایی بااشاره به استقبال از اجرای طرح توسعه توتستان‌ها درسطح استان افزود: برنامه کمیته امداد این بوده که این میزان تا ۵۰ هکتار هم توسعه پیدا کند.

او گفت: در حال حاضر  هزار و ۸۰۰ جعبه تخم نوغان برای ۸۵۰ نفر خانوار توزیع شده و امید است که در هر دوره برداشت و نگهداری تخم نوغان مددجویان بتوانند به حداقل یه درآمد ۲ و نیم  میلیون تومان میانگین خانوار داشته باشند.

میرشاهی مدیر عامل شرکت میثاق پایدار شمال از مجموعه شرکت‌های مجتمع سازی کمیته امداد استان و مجری طرح توتستان گفت: با توجه به ظرفیتی که در گلستان به منظور صنعت نوغانداری وجود دارد حدود ۱۵ درصد سهم نوغانداری کل کشور را شامل می‌شود.

او گفت: زمینی در منطقه علی آباد کتول به مساحت ۵۰ هکتار در سه مرحله تصمیم‌گیری شد که تبدیل شود به توتستان که به عنوان بزرگترین مرکز توتستان کشور تبدیل خواهد شد.

میرشاهی افزود: این توتستان در سه فاز اجرای خواهد شد که در پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل کل اراضی به مساحت ۵۰ هکتار اجرا یی خواهد شد.

او بااشاره به اعتبارات واشتغال این توتستان افزود: ازسال ۹۸ تاکنون، حدود ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است و پیش بینی می‌شود تا حدود ۴۰ میلیارد ریال به سرمایه گذاری اضافه شود.

میرشاهی گفت: هر هکتار ایجاد توتستان وصنعت نوغانداری چه به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۶نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند و اگر این طرح نهایی شود برای بیش از ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار