رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی در مراسم تقدیر از دستگاه‌های همکار دربرگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن تربیت قرآنی را عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق واعتیاد دانست.

تربیت قرآنی؛ عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم تقدیر از دستگاه‌های همکار در برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۹ با اشاره به فضیلت کلام‌الله مجید اظهار کرد: براساس روایات فضیلت قرآن بر سایر کلام مانند فضیلت خدا بر سایر مخلوقات است؛ کلام‌هایی که بار معنایی دارند، محتاج قرآن کریم هستند؛ نسبت کلام‌الله مجید با سخن مردم نسبت نیاز مطلق به بی نیاز مطلق است.

وی با اشاره به آیه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ»، گفت: قرآن ما را به یک راه و مسیر هدایت می‌کند که با استحکام است و فقط قرآن این کار را می‌کند؛ راه پر قوام با کلام الله مجید معرفی شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه قرآن خودش از مقوله قرائت است و از خوانش پیامبر اکرم (ص) شکل گرفته است، افزود: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ …»؛ به همین جهت خداوند می‌فرماید که راه علم‌آموزی از قرآن می‌گذرد.

حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: اگر کسی بر قرآن مسلط نباشد، تعقل صحیح فهم راه هدایت ندارد چون قرآن می‌فرماید «وَمَا یَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ»؛ بنابراین اگر قرآن برای علم آموزی و نظام تشریع آمده است، اگر کسی در مکتب قرآن بنشیند امید است که بتواند تعقل صحیح برای فهم راه خدا را داشته باشد.

وی با اشاره به جنایات اخیر صهیونیست‌ها، تصریح کرد: در قرآن آمده: «ان أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ»، در سرزمین غزه مردمانی زندگی می‌کنند که از هر چیزی محروم هستند و فقط مبادی ورودی آذوقه از سرزمین اشغالی باز است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: قرآن خطاب به همه ما می‌فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»، عزت یک ملت در این است که استعدادهای خود را مهیا کند. اگر ما بخواهیم راه صلاح و سعادت بشر را ترسیم کرده و بفهمیم، جز با مکتب قرآن امکان‌پذیر نیست.

حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: سوال امروز این است که با نظام سلطه و استکبار باید چه کار کرد، یکی از قاعده‌های قرآن «نفی سبیل» است؛ قرآن می‌فرماید «وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا»، «لن» نفی ابد است یعنی خدا برای کفار دست بالا بر مسلمین را قرار نداده است.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌دلیل اینکه در مکتب قرآن تعلیم دیده و شاگردی کرده، گفتار و رفتارش همیشه با صلابت است و به همین دلیل است که کشتی انقلاب را در دریای طوفان زده به خوبی به پیش می‌برند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: این قرآن ناطق همان ولایت‌الله است. آن ولی است که سکانداری می‌کند. علامت آن فرمانده چیست؟ قرآن می‌فرماید «آیَةَ مُلْکِهِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَبَقِیَّةٌ مِمَّا تَرَکَ آلُ مُوسَی وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَائِکَةُ».

حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: میراث معنایی آل موسی و آل هارون در یک تابوت و جعبه که ملائکه آن را حمل می‌کنند، قرار دارد. «فیه سکینه من ربکم»؛ منظور از این تمسک به ولایت کلی الهی است؛ امروز مسلمینی در یمن، افغانستان، غزه، سوریه و … به خاک و خون کشیده می‌شوند و نکته این است که با پول و هزینه مسلمانان به نابودی کشیده می‌شوند که از مسلمانی فقط نام آن را دارند و در واقع مسلمانان منافق هستند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران برگرفته از مضامین قرآنی یعنی طاغوت‌ستیزی و استکبارستیزی شکل گرفته است، افزود: قرآن می‌فرماید اگر ما پیامبری در هر قومی برگزیدیم، دو پیام داشت که یکی «عبادت الهی» و «مبارزه با طاغوت» بوده است. امروز طاغوت بزرگ به میدان آمده است که به شیطان درس پس می‌دهد. انقلاب اسلامی با این دو خصیصه شکل گرفت و تا انتها هم ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: جایگاه قرآن صدر است و این در صدر قرار گرفتن فقط برای احترام نیست، بلکه مضامین آن نیز باید در صدر قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه افتخار صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران داشتن شبکه قرآن و رادیو قرآن است، تصریح کرد: اگر تربیت قرآنی توسعه پیدا کند تمامی معظلات حل می‌شود؛ ما در تربیت قرآنی فاصله معناداری داریم، اگر آمار طلاق و اعتیاد زیاد شده است و اگر در جامعه ظلمی وجود دارد همه به خاطر دوری از قرآن است، بنابران باید تربیت قرآنی در جامعه بیشتر شود، تا این اتفاقات کمتر شود.

وی درباره برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تاکید کرد: برگزاری مسابقات به‌صورت مجازی تجربه بسیار خوبی بود و مقاطعی از آن در آینده قابل استفاده خواهد بود، گرچه فضا و آرایش صحنه‌ای در مرحله نیمه‌نهایی و نهایی بسیار مهم است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: تجربه به دست آمده از برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، قابلیت این را دارد که به سایر کشورها نیز ارائه شود. ما آماده هستیم این را به سایر کشورها و سایر نهادها ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: این فضای مجازی خود یک نوع زندگی جدید است‌؛ برخی به‌دنبال این هستند کمتر از این فضا استفاده کنند اما این امر شدنی نیست و در آینده توسعه بسیار بیشتری هم پیدا خواهد کرد؛ پس ما باید استفاده بیشتری از این موضوع برای کسر هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در نظام اجرایی کشور برای رسیدن به پیشرفت باید صرفه‌جویی در تمام هزینه‌ها داشته باشیم، امروزه صرفه‌جویی دستورالعمل نیست بلکه یک الزام اجرایی است؛ در مسابقات آینده قول صرفه‌جویی بیشتر و افزایش میزان جوایز را خواهیم داشت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: همکاری دستگاه‌ها در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن یک نوع جدیدی از تعامل و تشریک مساعی جمعی بود که جا دارد بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد؛ در تعامل با دیگر دستگاه‌ها دست خودمان را دراز می‌کنیم و خواستار این تعامل هستیم.

حجت‌الاسلام خاموشی به فعالیت ۴۵۷ دارالقرآن در مجموعه سازمان اوقاف اشاره کرد و یادآور شد: ما می‌توانیم به این درالقرآن‌ها برنامه ارائه دهیم تا در همین تعداد نقطه از کشور برنامه قرآنی اجرا شود. چندین هزار امامزاده در کشور داریم که می‌توانند میزبان کرسی‌های تلاوت باشند تا قرآن و عترت در کنار هم تحقق یابد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار