فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان این‌که عوارض واکسن کرونا به صورت روزانه در سامانه وزارت بهداشت ثبت و بررسی می‌شود، گفت: عوارض ناشی از تزریق واکسن کرونا به مراتب کمتر از ابتلا به ویروس کروناست.

عوارض واکسن کرونا کمتر از عوارض ابتلا به آن است

به گزارش گلستان ۲۴؛ دکتر علیرضا زالی با بیان این‌که در حال حاضر واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای 75 سال در حال انجام است، اظهار کرد: زمان‌بندی واکسیناسیون عمومی کرونا به طور کاملاً دقیق قابل پیش‌بینی نیست و میزان تزریق واکسن کرونا تابعی از میزان تهیه و تأمین آن است.

عوارض واکسن‌های کرونا در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سؤالی درباره ثبت عوارض واکسن کرونا گفت: تمام عوارض واکسن کرونا توسط واحدهای واکسیناسیون به ثبت می‌رسد؛ در صورتی که عارضه‌ای بروز کند ابتدا مراکز بهداشتی آن را در سامانه خود ثبت می‌کنند؛ وزارت بهداشت نیز یک سامانه داخلی راه‌اندازی کرده که تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظف هستند تا قبل از پایان ساعت اداری هرروز، عوارض مرتبط با واکسن کرونا را در آن سامانه ثبت و گزارش کنند.

زالی ادامه داد: یک تیم کارشناسی مستقر است و این عوارض را تحلیل می‌کند؛ بنابراین تمام عوارض گزارش شده، در سامانه متمرکزی در وزارت بهداشت ثبت و بررسی می‌شود.

فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: تاکنون عارضه جدی و قابل توجهی از واکسن‌های کرونای تزریق شده گزارش نشده است اما باید توجه داشت که میزان بروز عارضه در افراد، در تناسب با میزان واکسیناسیون است.

عوارض واکسن‌های کرونا معمولاً گذراست

وی با بیان این‌که برخی عوارض جزو عارضه‌های شایع پس از تلقیح واکسن هستند، گفت: بروز علائمی مانند تب، لرز، سرماخوردگی و درد محل تزریق، طبیعی است و ایجاد این علائم به دلیل تحریک سیستم دفاعی بدن در برخی افراد است؛ معمولاً عوارض ناشی از واکسیناسیون، گذارست و با درمان‌های نگهدارنده بهبودی پیدا می‌کند.

عوارض ناشی از تزریق واکسن کمتر از ابتلا به ویروس کروناست

زالی تأکید کرد: اگر در پاندمی کرونا قرار نداشتیم؛ به طور طبیعی و در شرایط غیربحرانی، بین پنج تا هفت سال طول می‌کشید تا یک واکسن، به طور کامل مراحل مطالعاتی و بررسی عوارض جانبی را طی کند اما به دلیل بحران کرونا زمان مطالعه واکسن‌ها کاهش یافته است تا از تلفات بیشتر کرونا جلوگیری شود؛ عوارض ناشی از واکسیناسیون در نگاه کلی، به مراتب کمتر از خود بیماری کروناست؛ بنابراین منطق اقتضا می‌کند که واکسیناسیون کرونا در افراد انجام شود.

در مراسمی با حضور دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران، سردار حسن زاده، فرمانده سپاه محمد رسوال الله تهران بزرگ، تعدادی از مسئولین شهرداری و بسیج منطقه 14 و خانواده شهید کمالی نژاد (شهید مدافع سلامت) به عنوان مرکز تجمعی واکسن کرونا و به منظور اجرای طرح واکسیناسیون خودرویی برای افراد بالای 75 سال، آغاز به کار کرد.

منبع: ایرنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار