نظری گفت: داوران جشنواره ملی فیلم کوتاه طنین از تحول عرصه فیلم و سینما مسجدی متعجب شدند و باید از این هنرمندان حمایت بیشتری شوند.

داوران از تحول عرصه فیلم و سینما مسجدی متعجب شدند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، شاید یک فلیم کوتاه پنج دقیقه ای در حوزه های فرهنگی و مذهبی به مراتب از یک سخنرانی یک ساعته تاثیرگذارتر باشد به شرط آنکه کیفیت و محتوای عرضه شده در آن به گونه ای باشد که به دل مخاطب بنشیند و بر آن تاثیرگذار باشد.

 

براین اساس به ابتکار یکی از مساجد استان گلستان با هدف اینکه هنرمندان عرصه سینما و فیلمسازی از فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد غافل نشوند جشنواره ملی فیلم کوتاه طنین مسجد چند سالی است که با حمایت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد برگزار می شود.

 

به گفته داوران و بسیاری از افرادی که در این جشنواره شرکت کردند سطح کیفی این جشنواره نسبت به سال های گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

 

با توجه به اینکه آثار این جشنواره در مرحله داوری قرار دارد به سراغ « الله قلی نظری»، یکی از داوران چهارمین دوره جشنوار ملی فیلم کوتاه طنین مسجد رفتیم تا با وی در زمینه این جشنواره گفتگو کنیم که از نظر می گذرانیم.

 

*چهارمین جشنواره فیلم کوتاه طنین را چگونه دیدید؟

بعد از حدود 10 روز تلاش تیم داوری برای بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد امروز جمع بندی نهایی در تهران و با ارتباط فضای محازی در گرگان رقم خورد.

 

آثاری که امسال به جشنواره راه پیدا کرده است از نظر کمی قابل قیاس با دوره های قبل نیست، بیش از یک هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره از سراسر کشور رسیده است و این یک قابل توجه به شمار می رود.

 

به لحاظ کیفی نیز فیلمسازان و هنرمندانی که در این جشنواره شرکت کردند امسال انصافا از توانمندی ها و قدرت فکر بالایی برخوردار بودند و فیلم سازان تلاش کردند که به زیبایی اندیشه های خود را متبلور کنند که این مهم جای شگفتی داشت.

 

 به لحاظ ساختار و کیفیت محتوایی و آن چیزی که در یک فیلم باید گنجانده شود بسیار زبردستانه و زیبا فیلمسازان به آن پرداخته بودند.

 

همه داورها از اینکه شاهد چنین تحولاتی در عرصه سینمای مسجدی و کانون های مساجد بودند متعجب شدند، گرچه این جشنواره بخش های دیگری داشت ولی قدم های خوبی در حوزه تولید فیلم در حوزه فعالیت های مساجد و کانون های فرهنگی و هنری مساجد رقم خورده است.

 

کانون های مساجد در تلاش هستند که در کشور فیلم های خوبی تولید کنند و با 50 سال سابقه کاری خود از این آثار که به جشنواره رسیده بود لذت بردم در بقیه تیم داوری و بخش های دیگر نیز همکاران و داوران ما این نظر را داشتند.

 

با بهره گیری از این ظرفیت ها امیدواریم بتوانیم نگاه الهی و معنوی خود را برای بهبود تولیدات مساجد رقم بزنیم و سینما به عنوان رسانه اثر بخش در مسیر توسعه فرهنگ فعالیت های مساجد گام های بلندی برداریم.

 

نقاط قوت و ضعف این جشنواره را چطور دیدید؟

جشنواره طنین مسجد و فیلم کوتاه مسجد برای فعالان عرصه مساجد و کانون های فرهنگی و هنری است و در حال حاضر نیز این اتفاق رقم خورده و قالب بخش های مختلف اهمیت به کانون های فرهنگی و هنری مساجد داده شده است.

 

نظر ما این است که تعداد برگزیدگان این جشنوراه،جوایز و آثاری که شایسته تقدیر و دستخوش شناخته می شوند بیشتر شود و همچنین سطح جوایز افزایش یابد.

 

در حال حاضر یکی از مشکلات ما در بخش داوری این است که از مجموعه آثار رسیده به مرحله نهایی انتخاب محدودی انتخاب می شود و این مهم کار را برای تیم داوری که باید از بین چندین آثار با سطح کیفیت بسیار مطلوب یک یا دو اثر را انتخاب کنند.

 

باید از نظر مالی نیز این جشنواره حمایت شود، گرچه متولیان امور در این زمینه تلاش کردند که فعالان مسجد به یک توانمندی در تولید فیلم دست پیدا کنند ولی انتظار این است که بیش از گذشته به این هنرمندان توجه شود.

 

قطعا هنرمندان این عرصه برای تولید یک فیلم به صورت شبانه روزی تلاش می کنند تا بتوانند یک اثر را تولید کنند و برای تیم داوری که باید انتخاب محدود برای این جشنواره داشته باشند سخت این کار بسیار سخت است که بخشی از این آثار را نادیده بگیرد و انتظار داریم شرایطی فراهم شود که بتواند آثار بیشتری برگزینیم شاید این مهم یک آسیب برای جشنواره باشد.

 

یکی از مسئله که می توانیم به آن بپردازیم بخش نماهنگ است و در بخش نماهنگ ملزم به این میزان مانور نیستیم و نماهنگ تولید شده یک گروه سرود و عده ای آهنگسازی می کنند و هرجایی نیز قابل عرضه است و وقتی نگاه می کنیم این نماهنگ ها وجه سینمایی قابل قبولی ندارند.

 

در بخش نماهنگ، تصاویر منطبق با سروده ها نیست و بیشتر تکرار را در نماهنگ ها شاهد هستیم و شاید بخش نماهنگ در حد بخش های دیگر این جشنواره اهمیت نداشته باشد و حذف آن از جشنواره آن چنان صدمه ای به این جشنواره وارد نکند، تلاش آنها در حدی نیست که بتوانیم با یک فیلم کوتاه پنج  دقیقه مقایسه کنیم و باید مسئولان در بخش های دیگر از این ظرفیت ها استفاده کنند.

 

*ضرورت تداوم این جشنواره

امیدواریم همچنان این جشنواره تداوم داشته باشد و استان گلستان ظرفیت های بالایی دارد و از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد  کشور که تلاش کردند میزبانی این جشنواره در گلستان باشد تشکر می کنم و حمایت های مدیرکل فرهنگ و ارشاد  اسلامی، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مسحد گلستان و دبیر اجرای برگزاری این جشنواره تشکر می کنیم.

 

امیدواریم شرایطی فراهم شود که این جشنواره در استان مانا باشد و جزو خانواده فرهنگ و هنر خانواده گلستان باقی بماند.

 

چه میزان این جشنواره رنگ و بوی مسجد داشت؟

جشنواره خاصیت و تعریفش منطبق با فعالیت های مسجد است، فعالان مساجد  و کانون های فرهنگی و هنری شاهد اصلی این جشنواره هستند و لذا هزینه ها زیادی صرف شده تا فعالان مسجد فرصت تولید فیلم داشته باشند و باید حمایت شوند در عرصه فیلمسازی ورود پیدا کنند و باید برنامه های بلند مدت برای آنان در نظر بگیریم.

 

فیلمسازان مساجد با بهره گیری از تجربه فیلم سازان کشور امیدواریم به تکنیک ها فیلمسازی تسلط کامل پیدا کنند و با بهره گیری از کلاس های آموزشی محتوایی و پژوهشی و با کسب تجربه بیشتر به عرصه سینما ورود پیدا کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار