بیکی گفت: طرح راهکار با توجه به محتوای غنی و پرباری که دارد می تواند به روحیه مواسات و همدلی، روحیه کار و تلاش، کمک به هم نوع و دستگیری از دیگران در سطح جامعه کمک کند.

طرح راهکار به گسترش روحیه همدلی و تلاش در جامعه کمک می‌کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ وضعیت کرونایی در کشور باعث شده است که همه دستگاه های دولتی به تناسب شرح وظیفه ای که دارند، برنامه های ویژه ای را طراحی کنند. در این میان دستگاه های فرهنگی، به خصوص دستگاه هایی که در حوزه مسجد در حال فعالیت هستند؛ با توجه به اینکه تجمع و ورود به اماکن مذهبی ممنوع است؛ برنامه های خاصی را طراحی و عملیاتی کرده اند.

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز طرح ملی راهکار را که شامل؛ 14 برنامه عملیاتی در قالب دو بسته برنامه ای و چهار محور «ایمان، همدلی، کار و ایثار» می باشد را ارائه داده است؛ و ضمن ابلاغ به استان ها، از آنها خواسته شده است؛ که نسبت به اجرای فراگیر این طرح اقدام کنند.

 

به همین منظور «مهدی بیکی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان در خصوص نحوه عملیاتی شدن این طرح، در استان گلستان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان پاسخ داد.

 

توضیحی در خصوص طرح راهکار ارائه کنید؟

این طرح که یک طرح ابتکاری بسیار خوبی است؛ از سوی ستاد مرکزی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور طراحی و انجام شده است؛ و با هدف ایجاد و تقویت نهضت خدمت رسانی، تقویت بنیه ایمانی و همدلی، کار و ایثار در محیط خانه و محله با استفاده از طرفیت های خودجوش و داوطلبانه مردمی با محوریت کانون مساجد طراحی و ابلاغ شده است.

 

در این طرح 14 برنامه عملیاتی در قالب دو بسته ارائه شده که در چهار محور ایمان، همدلی، کار و ایثار است.

 

در موقعیت و شرایط فعلی که جهان و کشور ایران در آن قرار دارد، این طرح را چگونه ارزیابی می کنید؟

این طرح یک طرح بسیار خوبی است که متناسب با شرایط امروز که ما در آن قرار داریم، طراحی شده است. اولین ویژگی مطلوب این طرح این است که بستر و ابزار شرکت در این طرح در کل جامعه و در بین خانواده ها فراهم است.

ابزار فضای مجازی که مدتهاست در بین کانون ها موجود است؛ در هر خانواده ای موبایل وجود دارد؛ و این طرح می تواند از این بستر فراهم شده خوب بهره برداری کند. ویژگی دوم این طرح این است که کارها با صرف هزینه های کمتر و با سرعت بیشتری انجام می شود و به نوعی ما در صرفه جویی هزینه ها می توانیم موفق باشیم.

حسن دیگر این طرح این است که این طرح، می تواند تولیدات فرهنگی خوبی داشته باشد؛ علاوه بر اینها سادگی، فراگیری موضوع، محتوای غنی و قالب های خوب از محسنات دیگر طرح راهکار است.

 

به نظر شما طرح راهکار موفق عمل می کند و می تواند نتایج دلخواه طراحان آن را به دست آورد؟

برای موفقیت و نتیجه بخش بودن یک طرح فرهنگی عوامل مختلفی دخیل هستند که اگر عوامل به موازات یکدیگر خوب عمل کنند یقینا نتایج و خروجی طرح مطلوب می شود.

مهمترین عوامل موفقیت یک طرح مطلوب، اثربخش و نتیجه بخش این است؛ که اولا طرح از یک محتوای جذاب و غنی و اثربخش برخوردار باشد که الحمدالله طرح راهکار این ویژگی مطلوب را دارد و می تواند برای مخاطب جاذبه ایجاد کند و آمار شرکت کنندگان در این طرح را بالا ببرد.

ویژگی دیگر این طرح اثربخش و موفق این است که بستر اجرای طرح باید در سطح جامعه فراهم باشد؛ مثلا اگر یک طرح خوب و جذابی ارائه شود؛ اما ابزار شرکت مخاطبین وجود نداشته باشد یقینا آمار استقبال کنندگان از آن طرح بسیار کم است و در نتیجه طرح موفق نیست؛ این ویژگی نیز برای طرح راهکار در جامعه و در بین جوانان و کانون ها فراهم است و امروز جمعیت بسیار بالایی از اعضای کانون ها ابزار فضای مجازی را در اختیار دارند.

ویژگی دیگری که می تواند بسیار مهم باشد و در نتیجه بخش بودن این طرح کمک کند این است که هر طرح موفقی باید خوب مدیریت و پشتیبانی شود. اگر طرح راهکار خوب عملیاتی شود و توسط سه رده مدیریتی خوب راهبری و پشتیبانی شود می تواند موفق باشد.

منظور از سه رده مدیریتی؛ 1- مدیریت مدیران ستاد مرکز، 2- مدیریت ستاد استان، 3- مدیریت مدیران کانون های فرهنگی و هنری مسجد

 

برنامه خاص پشتیبانی و مدیریت ستاد استان گلستان در خصوص طرح راهکار چگونه است؟

اولین کاری که در خصوص اجرایی و عملیاتی شدن این طرح در استان انجام شده است؛ این است که موضوع این طرح در دستور اتاق فکر استان قرار گرفته است و نحوه چگونگی اجرایی شدن آن مورد تجزیه و تحلیل و بحث قرار گرفته است.

بر اساس تجربه خوبی که ستاد استان در خصوص رویداد فهما به دست آورده است پشتیبانی و مدیریت این طرح در سطح کانون ها کار را با سهولت و سرعت پیش می برد.

کار مهمی را که ستاد استان در عملیاتی کردن این طرح انجام داده است؛ این است که قسمت های مختلف این طرح آنالیز شده است و با تقسیم آن و سپردن آن به پرسنل ستاد، پیگیری آن با جدیت و سرعت بالایی در حال انجام است.

 

تاثیرات مطلوب این طرح در سطح جامعه و کانون های مساجد چگونه است؟

به طور اختصاصی این طرح به کانون های فرهنگی و هنری مساجد کمک می کند تا با اجرای آن نسبت به چابکسازی خودشان اقدام کنند و با ورود در عرصه فضای مجازی فعالیت های متفاوت تری نسبت به قبل داشته باشند. علاوه بر آن این باور را به کانون‌ ها تزریق می کند که در هر شرایطی نباید فعالیت های فرهنگی را تعطیل کرد.

اما به طور عمومی طرح راهکار با توجه به محتوای غنی و پرباری که دارد می تواند به روحیه مواسات و همدلی، روحیه کار و تلاش، کمک به هم نوع و دستگیری از دیگران در سطح جامعه کمک کند.

 

ضرورت سامانه فهما را در طرح راهکار چگونه ارزیابی می کنید؟

سامانه فهما یکی از ضروریات شبکه گسترده کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور است که این ضرورت الان بیشتر حس می شود.

الان بهترین زمان است که ما با یک رزمایش فرهنگی فراگیر در بستر سامانه فهما ضعف و قوت خودمان را ببینیم و بر اساس آن برنامه های پیش رو را دنبال کنیم.

سامانه فهما می تواند منشا تحولات بزرگ فعالیتی در کانون های فرهنگی و هنری باشد.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار