با گرم شدن هوا؛

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در پی گرم شدن بیش از حد هوا آفت "چوبخوار" باغ‌های گلستان را تهدید می‌کند.

آفت "چوبخوار" باغ‌های گلستان را تهدید می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلستان24، کیانوش حق نما ا اشاره به گرمای هوا در استان گفت: با گرم شدن بیش از حد هوا یکی از آفت‌هایی که در درختان میوه شیوع پیدا می‌کند آفت "چوبخوار" است.

او افزود: کم آبی، خشکسالی، استفاده نکردن از کود‌های تقویتی برای درختان در کنار گرمای بیش از حد زمینه خسارت در درختان میوه را افزایش می‌دهد.

حق نما گفت: در زمان بروز این آفت مبارزه شیمیایی توصیه نمی‌شود چراکه اثر نمی‌کند.

او ادامه داد: برای کنترل این آفت باید آبیاری مناسب انجام شود و باغداران برای تقویت سلامت درختان حداقل یک نوبت کود ازته مصرف کنند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: هرس سرشاخه‌های درختان در زمان شیوع این آفت که از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود می‌تواند این آفت را تا حدودی کنترل کند.

حق نما ادامه داد: از آنجایی که این آفت، آفتاب دوست است هر چقدر تراکم درختان کمتر باشد خسارت بیشتری به درختان باغ وارد می‌شود.

او افزود: برای کنترل این آفت در زمان شیوع که به صورت سوراخ‌هایی روی شاخه‌ها خود را نشان می‌دهد، میله‌های مفتولی را درون این سوراخ‌ها وارد می‌کنیم تا لارو‌های آفت از بین بروند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: این آفت بیشتر روی درختان گلابی، گیلاس، هلو، آلبالو، درختان جنگلی مانند بلوط و چنار و حتی گل محمدی دیده شده است.

در استان گلستان ۳۱ هزار هکتار باغ میوه وجود دارد که از این آمار ۲۰ درصد باغ‌های استان را مرکبات، ۲۰ درصد زیتون و ما بقی را ارقام سیاه ریشه و دانه دار تشکیل می‌دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار