مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از رویت آفت پروانه مینوز در مزارع گوجه فرنگی استان خبر داد.


رویت "پروانه مینوز" در مزارع گوجه فرنگی/کشاورزان اقدامات کنترلی را انجام دهند

به گزارش گلستان ۲۴؛ کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،   گفت: آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی در مزارع شرق استان رویت شده و اگر کنترل نشود حدود ۲۵ تا ۱۰۰ درصد به محصول گوجه فرنگی خسارت وارد می‌کند.

او افزود: اثرگذاری این افت بیشتر بر روی برگ‌های گوجه فرنگی است و منجر می‌شود گیاه نتواند قادر به تولید میوه گوجه فرنگی شود، در برخی موارد هم مستقیما روی محصول اثر می گذارد. 

حق نما ادامه داد: سال گذشته اواخر فصل برداشت گوجه فرنگی این آفت در دو نقطه استان رویت شد و در شهرستان کلاله خسارت سنگینی  به کشاورز وارد کرد.

او گفت: برای کنترل این آفت از روش‌هایی همچون سم پاشی، کوددهی، آب دهی مناسب در طول فصل و نصب توری ضد حشره در گلخانه‌ها می‌توان استفاده کرد.

حق نما ادامه داد: چنانچه زمین زراعی به این آفت دچار شود با رعایت تناوب کشت می‌توان از سرایت این آفت به کشت‌های بعدی جلوگیری کرد.

او گفت: یک روش دیگر جلوگیری از پیشرفت این آفت قرار دادن تشت های آب حاوی فرمون جنسی در نزدیکی مزارع گوجه فرنگی است و این روش موجب جذب آفت و جلوگیری از تولید مثل آن می شود. 

حق نما ادامه داد: استفاده از زنبور تریکوگراما یکی دیگر از عواملی است که می تواند در کنترل این آفت نقش مهمی داشته باشد. 

او افزود: استفاده از حشره کش های میکروبی یکی دیگر از روش های کنترلی آفت در سنین پایین است و اداره جهاد کشاورزی به صورت رایگان در  600 تا 700 هکتار از اراضی این حشره کش را توزیع می کند. 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار