از ابتدای هفته‌جاری رشد زیرپوستی آمارها در پیک چهارم نشان داده که پیش‌بینی کارشناسان وزارت بهداشت در روزهای پایانی اردیبهشت احتمالا محقق می‌شوند و در چند روز آینده باید منتظر آمارهای تازه‌ای از نرخ ابتلا در کشور باشیم.

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد ۳۸ درصدی موارد ابتلا نسبت به اول خرداد / تب‌ کووید بازهم بالا گرفت/ آمارهای ۴ روز آینده تعیین کننده است/ نقشه + نمودار

به‌گزارش گلستان24، اگرچه در اولین اولین هفته از خرداد ماه 1400 بسیاری از شاخص‌ها نسبت به گذشته سیر نزولی به خود گرفته بود و کارشناسان وزارت بهداشت هم خبر از بهبود اوضاع در بسیاری از نقاط کشور دادند، اما با آغاز دومین هفته خرداد ماه سال جاری ورق برگشت و رشد 38 درصدی آمار ابتلا بیانگر واقعیتی از شرایط جدید همه‌گیری کشور شد.

براساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت روز گذشته 11042 مورد جدید ابتلا در کشور شناسایی شده است که این شاخص نسبت به یک روز قبل رشدی معادل 37.9 درصد را ثبت کرد و در عین حال افزایش 18.12 درصدی تعداد بستری‌های جدید در مراکز درمانی نیز تاکیدی بر تحقق پیش‌بینی مسئولان وزارت بهداشت در روزهای پایانی اردیبهشت گذشته شد.

در روزهای پایانی اردیبهشت گذشته مسئولان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش توجه هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی و همچنین عادی‌انگاری شرایط پیش بینی کرده بودند که این بی‌توجهی می‌تواند بعد از دوره نهفتگی ویروس یعنی بین 10 تا 14 روز تغییرات معناداری را به کشور و نظام بهداشت و سلامت ایران تحمیل کند که ظاهرا این اتفاق اکنون در شرف تحقق است.

این درحالی است که بررسی دقیق آمارهای رسمی منتشر شده از وضعیت همه‌گیری در سراسر کشور نیز نشان می‌دهد که میزان بستری بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به ابتدای خرداد روندی نزولی داشته است و با کاهشی نزدیک به 16 درصد اکنون به رقمی معادل 4160 نفر رسیده، اما صعود مجدد نزدیک به 16 درصدی نرخ مرگ ناشی از کرونا بازهم به افزایش نگرانی افزوده چون روز گذشته نسبت به یک روز قبل آن 19 نفر بیشتر از هموطنانمان فوت شدند.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید دارند آغاز روند صعودی نرخ ابتلا و بستری افراد در مراکز درمانی زنگ هشداری بسیار واضح برای شرایط همه‌گیری در کشور است چون کمتر از 48 ساعت به اغاز تعطیلات نیمه خرداد زمان داریم‌ و اگرچه ممنوعیت تردد در بین استان‌ها برای وسایل نقلیه شخصی ایجاد شده اما شواهد امر نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از جامعه بار سفر برای استفاده از این فرصت بسته‌اند.

این گروه معتقدند بسیاری از مسافران با استفاده از حق مرخصی استحقاقی خود از ادارات و کارخانه‌ها قبل از اغاز این محدودیت راهی بخش‌های مختلفی از کشور شده‌اند و آن گروه هم که نتوانستند از این امتیاز به هر دلیل استفاده کنند با توجه به فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی تصمیم به سفر گرفته‌اند و این جابه‌جایی گسترده می‌تواند مشکلات بسیار نگران کننده‌ای در زمینه همه‌گیری کرونا ایجاد کند.

البته نگرانی کارشناسان اینجاست که در شرایط فعلی در برخی از مناطق ویروس جهش یافته هندی رسما فعال شده و درصورت دست به دست شدن این ویروس در تعطیلات پیش‌رو مشکلات عمده‌ای ایجاد خواهد شد و دوباره باید شاهد ارقام بالایی از نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا باشیم.

نگرانی اصلی کارشناسان بهداشت و درمان این است که با درنظر گرفتن گرمای هوا قطعا بسیاری از مقاصد سفر سواحل دریای خزر و البته ییلاق‌ها در سایر استان‌ها است که این اتفاق می‌تواند کانون‌های ابتلا در روستاها و نقاط پرتردد مناطق یاد شده را یکباره جهشی کرده و بارسنگینی در اینده نزدیک به سیستم بهداشت و درمان آنها تحمیل کند.

در چنینی شرایطی این گروه تاکید دارند جابه‌جایی‌های گسترده یا همان جمعیت سیال پاشنه آشیل مدیریت بحران همه‌گیری کروناست و درصورت بی‌توجهی به این اتفاق قطعا نه تنها باید منتظر طولانی شدن دوره پیک‌چهارم باشیم بلکه احتمال آغاز پیک‌پنجم با آمارهای بسیار متفاوت دقیقاً در دل پیک چهارم دور از انتظار نیست، به همین دلیل بهترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار توجه به پروتکل‌های بهداشتی و البته ایجاد محدودیت‌های جدی در جابه‌جایی‌ها است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

 

اسب سرکش «کرونا» همچنان در ایلام بی‌محبا می‌تازد

 محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: طی 24 ساعت گذشته یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و مجموع فوتی‌های استان تا این لحظه 789 نفر است.

وی افزود: 21 بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های موجود در مراکز استان 90 نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: از بستری های جدید 6 نفر مربوط به ایلام، چهار نفر آبدانان، چهار نفر ایوان، چهار نفر دهلران، 2 نفر مهران و یک نفر مربوط به چرداول است.

 کریمیان تاکید کرد: شهرستان های ایلام با 15 هزار و 834 مبتلا و آبدانان با چهار هزار و 144 مبتلا در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستان های دهلران، دره شهر، مهران، بدره، ملکشاهی، سیروان، چرداول، هلیلان و ایوان در وضعیت زرد قرار دارند.

بستری 148 بیمار مبتلا به کرونا در سمنان

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان اظهار کرد: بررسی آماری آخرین وضع بیماری کرونا در استان سمنان از دو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان و شاهرود، نشان می‌دهد که تا روز دهم خردادماه امسال، 39 هزار و 318 مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان شناسایی شده است.

وی افزود: از این تعداد، تاکنون 10 هزار و 477 نفر از بیماران با تلاش کادر بهداشت و درمان در سراسر استان سمنان بهبود یافته‌اند و متأسفانه، یک‌هزار و 99 نفر نیز قربانی کرونا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان عنوان کرد: بررسی آمارهای منتهی به دهم خردادماه نیز از شرایط خاص همه‌گیری این ویروس در سراسر استان سمنان حکایت دارد.

دانایی بیان کرد: بر این اساس، در آخرین آمار ارائه‌شده قبل از دهم خردادماه در استان سمنان، 87 مورد قطعی ابتلا به بیماری کرونا شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 148 نفر از بیماران مبتلا به کووید-19 در بیمارستان‌های استان سمنان بستری هستند و در زمان منتهی به دهم خردادماه، 41 نفر از بیماران از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شمار قربانیان کرونا در آمارهای منتهی به دهم خردادماه در استان سمنان یک نفر بوده است.

 

خطر ورود کرونای هندی به استان فارس؛ مردم از رفت‌وآمد به استان‌های جنوبی بپرهیزند

  براساس آخرین اعلام وضعیت رنگ‌بندی استان‌ها در نرم‌افزار ماسک 16 شهرستان استان فارس در وضعیت زرد و 20 شهرستان در وضعیت نارنجی هستند که این نسبت به ابتدای موج چهارم کرونا که اغلب شهرهای استان در وضعیت پرخطر بودند، نوید روزهای خوب است.

بر این اساس شهرستان‌های زرین‌دشت، نی‌ریز، خرامه، سروستان، گراش، خنج، مهر، فراشبند، فیروزآباد، بختگان، بوانات، پاسارگاد، خرمبید، سپیدان، بیضا و رستم در وضعیت زرد یا کم خطر قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی هستند.

 4 موج یا به اصطلاح متولیان بهداشت و درمان 4 پیک گذشت و امروز روزهای بهتری را نسبت به قبل می‌گذرانیم اما هنوز هم باید مراقب بود و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد چراکه ساده‌انگاری پاشنه آشیل شیوع دوباره بیماری است.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون 907 هزار و 465  تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 262 هزار و 29 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون 104 هزار و 762 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 15 هزار و 708 بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون 277 هزار و 737 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

بر این اساس هزار و 82 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 175 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU قرار دارند و طی 24 ساعت گذشته 12 نفر دیگر در استان فارس بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند. 

عبدالرضا قاسم‌پور جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با تسنیم آخرین وضعیت استان را به لحاظ شیوع بیماری کرونا تشریح کرد. به گفته وی شرایط استان روز به روز بهتر می‌شود اما تفاوت موج چهارم با دیگر موج‌های کرونا این است که سیر نزولی آن به کندی و با شیب ملایم انجام می‌شود. 

با این حال وی به مشاهده شدن مواردی از کرونایی آفریقایی در جنوب استان فارس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرهای همجوار با فارس در استان‌های بوشهر و هرمزگان قرمز شدند و سوش غالب بیماری در آنها کرونای آفریقایی و هندی است این خطر برای استان فارس نیز احساس می‌شود. 

تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان کرمان از مرز 21000 مورد گذشت

بر طبق آخرین آمار رنگ بندی کرونایی در حال حاضر سه شهرستان جیرفت، سیرجان و شهربابک در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و استان کرمان بعد از استان هرمزگان بیشترین تعداد شهرستان‌های قرمز کشور را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر از 23 شهرستان استان کرمان، سه شهرستان جیرفت، سیرجان و شهربابک در وضعیت قرمز کرونایی، 9 شهرستان بافت، بردسیر، رفسنجان، رودبار جنوب، زرند، قلعه‌گنج، کرمان، کهنوج و منوجان در وضعیت نارنجی و 11 شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان کرمان 21 هزار و 23 مورد است اظهار داشت: در حال حاضر 401 مورد بیمار قطعی کرونایی در استان کرمان بستری هستند.

وی ادامه داد: موارد مثبت بستری در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان 240 نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان 17 نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت 77 نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم 6 نفر و حوزه دانشگاه علوم پزشکی سیرجان 61 نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: با شناسایی 72 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان به 21 هزار و 23 مورد رسیده و با فوت پنج نفر کرونایی دیگر در استان کرمان مجموع جانباختگان در استان به 2 هزار و 911 نفر رسیده است.

استمرار موج چهارم کرونا در استان گیلان

 استان گیلان همچنان در وضعیت ناپایدار و شکننده کرونایی قرار دادند و کوچک‌ترین سهل‌انگاری و بی‌توجهی از سوی شهروندان می‌تواند این استان را به وضعیت حاد ماه‌های گذشته باز گرداند.

 اگرچه شماره بستری‌شدگان و قربانیان بیماری کرونا در استان گیلان طی هفته‌های گذشته روند نزولی داشته اما باید توجه داشت که شرایط فوق حاد کرونایی گیلان نیز به‌دنبال سیر نزولی و عادی‌انگاری مردم در این استان‌ حاکم شد.

از این رو هم‌استانیان و هم‌وطنان باید این روزها توجه بیشتری به رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند و از شرکت در تجمعات بپرهیزند تا زمینه برای آغاز پیک پنجم در استان فراهم نشود.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر 286 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که 52 نفر از آن‌ها در 24 ساعت گذشته به این آمار افزوده شده‌اند.

 همچنین از 286 بیماران مبتلا به کرونا 79 بیمار به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که 6 نفر از آن‌ها امروز به این بخش منتقل شده‌اند.

 طبق آخرین تغییر رنگ‌بندی در شهرستان‌های استان گیلان در حال حاضر 11 شهرستان این استان در وضعیت زرد و 6 شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی به سر می‌برد. 

11 شهرستان استان گیلان که در حال حاضر در وضعیت زرد کرونایی به سر می‌برند شامل شهرستان‌های آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، صومعه سرا، فومن، سیاهکل، لاهیجان، لنگرود، املش و شفت است.

همچنین 6 شهرستان استان گیلان شامل شهرستان‌های رودسر، رودبار، آستانه اشرفیه، رشت، بندر انزلی و خمام در وضعیت نارنجی کرونایی به سر می‌برند که البته رودسر و رودبار به دلیل اینکه مبادی ورودی استان هستند در اکثر زمان‌ها وضعیت قرمز و یا نارنجی داشته‌اند.

14 بیمار مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در 24 ساعت گذشته 153 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 46 بیمار جدید شامل 7 بستری و 39 موردسرپایی شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده با بیان اینکه همزمان از 176 آزمایش سریع کرونا 26 بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند، بیان کرد: در حال حاضر 190 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 77 نفر کرونا مثبتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از این تعداد 14 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 3 نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته با ثبت یک مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان تعداد فوتی‌های این بیماری در خراسان جنوبی به 895 نفر افزایش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون 20 هزار و 73 بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

وی گفت: همچنین در شبانه روز گذشته هزار و 13 نفر در استان واکسن نوبت اول دریافت کردند که به این ترتیب مجموع افرادی که واکسن نوبت اول دریافت کردند به 41 هزار و 101 نفر رسید.

درحال تکمیل... .

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

انتهای پیام/تسنیم

 

ارسال نظر

آخرین اخبار