استان گلستان با داشتن بهترین گندم کیفی همچنان پیشتاز تولید این محصول استراتژیک در کشور است، ۲۶ کارخانه آرد در این خطه شمالی فعال است که ظرفیت تولیدی این کارخانجات بین ۳۵ الی ۴۰ درصد برآورد می‌شود.

 ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کارخانجات آرد گلستان فعال است/ محکومیت ۹۰ میلیارد تومانی کارخانه‌داران گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، پرداخت مطالبات گندمکاران استان گلستان، آغاز خرید تضمینی گندم، دانه‌های روغنی و دایر شدن مراکز خرید، محکومیت ۹۰ میلیارد تومانی تعدادی از کارخانه‌داران آرد، بکارگیری معلمان در مراکز خرید، وضعیت سرانه مصرف گندم و آرد در استان، نظارت دقیق از سیلوهای ذخیره‌سازی گندم از موضوعات مهمی بود که سیدخالق سجادی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان به تشریح آن پرداخت.

با آغاز خرید تضمینی محصولات کشاورزی این روزها گندمکاران و کلزاکاران استان گلستان در تکاپوی عرضه دسترنج خود به مراکز تعبیه شده از سوی مسوولان استان هستند، این روزها مراکز خرید محصولات کشاورزی برای سهولت کار این قشر زحمتکش از لحاظ پراکنش جغرافیایی بطور عادلانه جانمایی شده است تا کشاورزان در شرایط کرونایی به مشقت نیفتند.

درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی در استان گلستان توضیح دهید؟

سیدخالق سجادی: وقتی قیمت محصولات کشاورزی در بازار پایین‌تر از خرید تضمینی باشد، راهکار خرید تضمینی به اجرا درمی‌آید، سال گذشته قیمت خرید تضمینی سویا ۴ هزار تومان بود اما سویا در بازار تا ۱۲ هزار تومان خرید و فروش شد به همین دلیل ما مراکز خرید تضمینی را باز نکردیم.

با افزایش قیمت کالاهای خرید تضمینی؛ قیمت خرید تضمینی کلزا به ۱۱ هزار تومان رسید و این در حالی بود که خرید و فروش کلزا در بازار بیشتر از این قیمت فروش نرفت و هیچ کدام از کارخانه‌ها و دلال‌ها ورود به خرید کلزا نکردند.

براساس برآورد جهاد کشاورزی قبل از خشکسالی انتظار می‌رفت ۷۸ هزار تن کلزا از اراضی استان برداشت و خرید تضمینی شود اما با توجه به خشکسالی‌های پیش آمده میزان تولید کلزا کمتر از رقم اعلام شده است و بین ۶۵ هزار تن تا ۷۰ هزار تومان خواهد بود که ۱۰ ‌درصد افت تولید کلزا داریم؛ خرید تضمینی کلزا از ۱۰ روز پیش ‌آغاز شده ‌است و تا امروز خرید تضمینی ۵۷ هزار تن کلزا صورت گرفت.

البته گندم شرایط متفاوتی دارد به دلیل اینکه یک محصول استراتژیک است، قیمت خرید تضمینی گندم ۵ هزار تومان اعلام شد؛ گرچه در این محصول استراتژیک نیز با افت تولید مواجه شدیم، براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی ۳۷۱ هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم رفت و برآورد شد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم در استان تولید می‌شود اما دو ماه بعد از وقوع خشک‌سالی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است حداکثر برداشت این محصول به ۹۰۰ هزار تن در شرایط خوش‌بینانه برسد که ما فکر می‌کنیم این میزان هم محقق نشود.

جلسه‌ای که اخیرا با استاندار گلستان داشتیم در آنجا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد ۳۰ درصد افت برداشت گندم در استان برآورد می‌شود، زمانی که برداشت گندم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود ما حدود ۸۲۰ هزار تن خرید تضمینی انجام دادیم اما امسال برآوردمان این است تا ۶۰۰ هزار تن خرید تضمینی در استان انجام شود.

تاکنون بالغ بر ۹۵ هزار تن گندم از کشاورزان استان گلستان خرید تضمینی شده است و این روند تا زمان مراجعه گندمکاران به مراکز خرید ادامه دارد.

چه میزان از مطالبات گندمکاران استان گلستان در این شرایط سخت اقتصادی که هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت برای آنها کمرشکن بوده پرداخت شده است؟

سیدخالق سجادی: در راستای پرداخت مطالبات گندم‌کاران استان باید بگویم هر روز پیگیر این مسئله هستیم، از طریق نمایندگان رایزنی کردیم، از طریق استاندار گلستان نامه‌نگاری شد، آخرین چیزی که اعلام کردند این بود که امروز و فردا مطالبات گندم کشاورزان استان گلستان ۵۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تاکنون در استان پرداخت شد.

امیدواریم تا دو روز آینده پول گندم‌کاران استان پرداخت شود، تاکنون ۱۸ درصد از مطالبات گندم‌کاران استان پرداخت ‌شد، برای کلزا قول دادند تا آخر هفته اتفاق خوبی بیفتد، تاکنون برای مطالبات کلزاکاران استان گلستان چیزی پرداخت ‌نشده است.

با توجه به خشکسالی‌های اخیر که روند تولید محصولات را نیز تحت‌تاثیر خود قرار داده است آیا میزان مراکز خرید نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته است؟

سیدخالق سجادی: تعداد مراکز خریدمان با توجه به افت شدید برداشت محصولی که در استان اتفاق افتاد، تغییر محسوسی ندارد، سال گذشته برای کلزا ۴۰ مرکز خرید در نظر گرفته شد امسال به دلیل شرایط کرونا و سهولت دریافت محصولات کشاورزان ۲۰ درصد مراکز خرید را افزایش دادیم و ۴۸ مرکز خرید کلزا در استان دایر است که بنا به درخواست جهاد کشاورزی و تعاون روستایی این اتفاق افتاد.

تعداد مراکز خرید گندم در سال زراعی که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برداشت شد ۹۲ مرکز فعال شدند اما امسال که برداشت به زیر ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید پیش‌بینی می‌شود ۹۱ مرکز خرید فعال شود که این تعداد برای رفاه حال کشاورزان تعبیه شده ‌است.

یکی از مشکلات سنوات گذشته، کسری گندم تولیدی در سیلوهای استان بود آیا این مسئله همچنان در استان وجود دارد؟

سیدخالق سجادی: از سال ۱۳۹۶ جلسات مستمری با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی اتفاق افتاد و همه دستگاه‌ها پای کار آمدند تا دیگر کسری گندم در استان اتفاق نیفتد، خوشبختانه امسال کسری گندم در استان نداریم و مراکز خرید دائما از طریق دوربین‌های مداربسته رصد می‌شوند.

چند کارخانه آرد بدهی کلان داشتند که نسبت به پرداخت آن پس از سیر مراحل قضایی اقدام کردند حدود ۹۰ میلیارد تومان بدهی در حق دولت پرداخت شده است، پیگیر آن هستیم مابقی بدهی نیز پرداخت شود، پرونده‌هایی در حال حاضر در سیکل قضایی به سر می‌برد.

شنیده شده که در مراکز خرید از ظرفیت معلمان نیز استفاده می‌شود در این زمینه توضیح می‌فرمایید؟

سیدخالق سجادی: تعداد نیروهای رسمی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان ۳۵ نفر است، از سنوات گذشته نیز مرسوم بوده که در زمان برداشت محصولات کشاورزی از نیروهای آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی برای تعیین عامل تشخیص و ذی‌حساب استفاده می‌شود که آنها آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

 بنا به گفته برخی نانوایان برخی از آردهای تولیدی کارخانجات استان کیفیت خوبی ندارند آیا سیاست‌های تشویقی یا تنبیهی برای ارتقاء کیفی آرد تولیدی در سطح کارخانه‌های استان دارید؟

سیدخالق سجادی: ۲۶ کارخانه آرد در استان گلستان فعال است که ظرفیت تولید آنها بین ۳۵ الی ۴۰ درصد است، گاهی استثناء اتفاق می‌افتد، حداقل ماهانه دو بار استانداردهای کیفی با نمونه‌گیری آرد توسط دانشگاه علوم پزشکی و آزمایشگاه انجام می‌گیرد، براساس هر گزارش مبنی بر کاهش کیفیت آرد پنج درصد سهمیه کارخانه کم و به کارخانه دیگر داده می‌شود.

آرد کارخانه‌های استان گلستان از کیفیت عالی برخوردار است، اگر در سطح کشور میانگین کیفی آرد نمره ۱۲ باشد این عدد برای استان گلستان بالای ۱۷ است.

 سرانه مصرف آرد و نان در استان گلستان چگونه است؟

سیدخالق سجادی: سرانه مصرف آرد در سطح کشور هشت کیلوگرم است و به ازای هر نفر ایرانی به طور میانگین ماهانه هشت کیلوگرم آرد مصرف می‌شود، در حالی که سرانه مصرف آرد در استان گلستان هشت کیلو و ۶۶۰ گرم است سرانه مصرفی آرد استان گلستان در مقایسه با میانگین کشوری ۹ درصد بیشتر است.

طی سه الی چهار ماه اخیر علاوه بر اینکه هیچ نوع کاهش سهمیه آرد در استان نداشتیم و سرانه مصرف نیز کاهش پیدا نکرده است بلکه ۱۵۰ تن به سهمیه استان افزوده شد.

ظرفیت سیلوهای بخش خصوصی در استان گلستان چقدر است، آیا در این زمینه کمبودی در استان احساس می‌شود؟

سیدخالق سجادی: ظرفیت سیلوهای بخش خصوصی در استان ۱۹۱ هزار تن بتنی، ۳۰۴ هزار تن فلزی که با مجموع سیلوهای نیمه مکانیزه ظرفیت سیلوهای استان به ۶۰۰ هزار تن می‌رسد.

ظرفیت انباری کارخانجات ۵۶۴ هزار تن است، ظرفیت سیلوهای ملکی ۳۱۷ هزار تن و ظرفیت انباری تعاون روستایی ۱۵۰ هزار تن است.

مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی گندم استان گلستان یک میلیون و ۶۳۰ هزار تن است، در هر مرکز یک ناظر مهندس کشاورزی استقرار پیدا کرده است و به طور میانگین ۵۰ الی ۶۰ نفر از سیلوهای استان نظارت می‌کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار