مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: از کتاب 5جلدی «انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک: استان گلستان» با حضور وزیر اطلاعات و جمعی از مدیران و مسئولان در گرگان رونمایی به عمل آمد.


با حضور وزیر اطلاعات از کتاب «انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک: استان گلستان» رونمایی شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، عادله کشمیری گفت: در آستانه سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین 15 خرداد ماه 1342؛  آیین رونمایی از کتاب 5‌جلدی «انقلاب اسلامی در گلستان به روایت اسناد ساواک» با حضور سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات و هیات همراه، استاندار گلستان، جمعی از مدیران کل، روحانیت شیعه و سنی، فعالان فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و نخبگان دانشگاهی و حضور مجازی نماینده ولی فقیه در استان گلستان حضرت آیت‌الله نورمفیدی در روز سه‌شنبه 11 خرداد ماه در دانشگاه آزاد اسلامی گلستان برگزار شد.

کشمیری ضمن ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، درباره محتوای کتاب‌ها، اظهار کرد: این مجموعه 5‌جلدی همراه با اسناد، ضمائم و تصاویر به کوشش «علی اکبر علیمردانی» تالیف شده است.

 

وی افزود: جلد نخست در 486 صفحه به بازه زمانی 3 اردیبهشت 1342 تا 14 اسفند 1351 می‌پردازد و موقعیت تاریخی و جغرافیایی استان گلستان، بازتاب قیام 15 خرداد در گلستان، محورهای فعالیت مردم گلستان در نهضت امام (ره) همراه با مصادیق در آن به صورت مبسوط تشریح می شود.

کشمیری ادامه داد: در جلد دوم این مجموعه به روحانیون استان گلستان، پیشگامان مبارزه، گسترش دیوارنویسی و انتشار اعلامیه، شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و واکنش‌ها به وقایع جاری کشور در 400 صفحه پرداخته شده و به بازه زمانی 16 فروردین 1352 تا 29 اسفند ماه 1356 می‌پردازد.

وی ادامه داد: همچنین در جلد سوم که در 410 صفحه روانه بازار نشر شده است؛ به موضوعاتی چون امواج انقلاب در استان گلستان، برگزاری مراسم چهلم شهدای کشور، شرکت در اعتصابات و تعطیلی بازار و افزایش اقدامات نمادین علیه رژیم پهلوی، تظاهرات و دستگیری اشاره و پرداخته شده است و مباحث آن به رویدادهای 5 فروردین تا 31 مرداد 1357 اشاره دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، ادامه داد: جلد چهارم این مجموعه نیز به تظاهرات‌ها و اعتصاب‌ها و تعطیلی‌ها، دیوارنویسی و پخش اعلامیه در شهرهای مختلف گلستان پرداخته و در 392 صفحه این رویدادها را در بازه زمانی اول شهریور ماه 1357 تا 30 مهرماه همان سال معرفی می کند.

عادله کشمیری با تاکید بر ضرورت توجه و مداقه بر آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و ضرورت تبیین آن به نسل جوان، گفت: جلد نهایی و پنجم کتاب «انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک: استان گلستان» -که بنا به گفته مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، آخرین برگ های زرین و ماندگار از مجاهدت مردم استان گلستان را در نیمه دوم سال 57 (اول آبان 57 تا 13 بهمن 57) در 424 صفحه تبیین می کند، به موضوعاتی چون حمله به مقرهای ساواک، سرکوب انقلابیون و ایجاد وحشت می‌پردازد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار