قطعی‌های گسترده و چند ساعته برق در یکی دو سال اخیر به شدت آزاردهنده و کلافه کننده شده و جدا از عموم مردم، بخش صنعت نیز ضررهای هنگفتی را متحمل شده و امروز هم قرار است برق صنایع گلستان به مدت ۵ ساعت قطع شود.

 قطعی برق، نفس صنایع استان گلستان را گرفت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، خاموشی‌های بی برنامه و چند ساعته در یکی دو سال اخیر، علاوه بر نارضایتی عمومی که نسبت به عملکرد دولت بین مردم ایجاد کرده، ضرر و زیان هنگفتی هم به صنایع و اصناف و حتی لوازم خانگی شهروندان زده است.

هرچند دولت روحانی مکلف بود طبق برنامه ششم توسعه سالانه 5000 مگاوات به ظرفیت تولید برق در کشور اضافه کند اما متأسفانه بی توجهی دولت به این صنعت حساس و مهم، سبب شد تا وضعیت کنونی ایجاد شود. مستهلک شدن نیروگاه‌ها و ادامه‌دار شدن تعمیرات آنها، فرسودگی شبکه توزیع برق، کاهش بارش‎‌ها و به صورت محدودی استخراج قانونی و غیرقانونی رمزارزها، وضعیتی که دولت خود مسبب آن بوده است را تشدید کرده است.

این در حالی است که در شهریورماه سال گذشته، رئیس جمهور در افتتاح متمرکز چند پروژه در شرکت توانیر اعلام کرده بود با بهره برداری از این پروژه‌ها در تابستان دیگر شاهد قطعی برق نخواهیم بود اما طبق اغلب پیش بینی‌های دولت که اشتباه از آب در می‌آید، این باره هم پس از چند ماه و در زمستان 99 شاهد خاموشی‌های گسترده و سراسری و چند ساعته بودیم.

حالا هم که هنوز روزهای گرم خرداد و تابستان از راه نرسیده، وزارت نیرو خاموشی‌های گسترده را در کشور اعمال کرده است.

قطعی‌های گسترده برق علاوه بر اینکه داد مردم عادی را در آورده، بخش صنعت و البته کشاورزی گلستان را هم به شدت متضرر کرده است.

امروز هم شرکت توزیع نیروی برق استان اعلام کرده از ساعت 12 تا 17، برق همه واحدهای صنعتی استان قطع خواهد بود.

یک فعال صنعتی در استان به خبرنگار تسنیم گفت: هر وقت دولت در تأمین گاز و برق دچار مشکل می‌شود، اولین جایی که گاز و برقش را قطع می‌کند، واحدهای صنعتی است.

میردیلمی افزود: واحدهای تولیدی به علت شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی مانند تورم کمرشکنی که در کشور ایجاد شده، توان سرپا ماندن ندارند و بسیاری از آنها با کمتر از 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. در چنین شرایطی دولت هم فشار بر واحدهای تولیدی و صنایع را بیشتر می‌کند.

وی بیان داشت: اقلیم کشور ما در بهار و تابستان مشخص است و مسئولان دولتی باید سرمایه‌گذاری مناسبی در زمینه تأمین برق انجام می‌دادند نه اینکه ساده‌ترین و بدترین راه ممکن را برای عبور از این شرایط انتخاب کنند.

این فعال صنعتی استان گفت: واحدهای تولیدی باید مالیات، هزینه‌های کارگری، مواد اولیه‌ای که چندین برابر گران‌تر شده و غیره را بپردازند و این درست نیست در سالی که رهبر انقلاب آن را با عنوان مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها نامگذاری کردند، دولت خود مانع فعالیت صنایع شود و در صورت ضرر و زیان، پشتیبانی هم از آنها نداشته باشد.

رمضان بهرامی، رئیس خانه صنعت و معدن استان هم از این وضعیت انتقاد کرده و گفته سیستم برق‌رسانی ما مختل است و باید فکری به حال واحدهای تولیدی و صنایعی که از قطعی‌های چند ساعته برق متضرر می‌شوند، کرد.

در عین حال علی اکبر نصیری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مهم‌ترین علت قطعی‌های سراسری برق را کاهش بارش‌ها و گرمای زودرس عنوان کرده و البته او اشاره‌ای به سرنوشت پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه علی آبادکتول که سال‌هاست مطرح شده و می‌تواند ظرفیت تولید برق این نیروگاه را 30 تا 40 درصد افزایش دهد، نکرده است.

وی به خبرنگار ما گفت: با توجه به کاهش شدید بارش‌ها و خالی بودن سدها و به تبع آن پایین آمدن ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های برق آبی، ادامه تعمیرات برخی نیروگاه‌ها، استخراج غیرقانونی رمزارزها و غیره تأمین برق در کشور با مشکل مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان از مردم خواست مصرف برق خود را مدیریت کنند و تأکید کرد: در صورتی که با افزایش مصرف مواجه شویم مجبور به قطع برق صنایع و البته خاموشی‌ در بخش مشترکان خانگی خواهیم شد.

وی بیان داشت: با پیش بینی‌های هواشناسی و گرمتر شدن هوا، خاموشی‌ها و قطعی برق فعلا ادامه دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار