موسم انتخابات در همه نظام‌های سیاسی جهان از جمله جمهوری اسلامی، فرصتی برای بیان مطالبات گروه‌های مختلف جامعه از جمله دانشجویان و جوانان است تا نامزدهایی که خود را در معرض انتخاب مردم می‌گذارند به آن توجه کرده و در مدت مسوولیت آن‌را عملی نمایند.

انتظارات دانشجویان گنبدکاووس از رییس دولت سیزدهم

به گزارش گلستان ۲۴؛ توجه به مطالبات مردم و تلاش برای عملی کردن آن از سوی نامزدها یکی از شاخص‌های مردمی بودن نظام است، مردمی که در ۴۲ سال گذشته همواره با حضور پرشور و گسترده خود در انتخابات علاوه بر اعلام حمایت از ارکان نظام، نقش خویش را نیز در تعیین سرنوشت کشور به نمایش گذاشته و می‌گذارند.

جمعی از دانشجویان گنبدکاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن اعلام آمادگی خود برای شرکت در انتخابات ۲۸ خرداد امسال و با تاکید برضرورت حضور پرشور و گسترده دیگر اقشار مردم در این رخداد مهم سیاسی، مهمترین مطالبات و انتظارات خود از رییس جمهور آینده را نیز بیان کردند.

یکی از دانشجویان دانشگاه دولتی گنبدکاووس بابیان اینکه سرنوشت هیچ ملتی تغییر نمی‌کند، مگر زمانی که خودش بخواهد، بیان داشت که یکی از راه‌های رسیدن به این هدف برگزاری انتخابات است و شرکت در این رویداد سیاسی و رای دادن یک عمل واجب شرعی به‌حساب می‌آید.

محمدحسین قاسمی، ترس از سرزنش ملامتگران را شایسته رییس جمهوری آینده ندانست و گفت: مردم باید به نامزدی رای دهند که از سرزنش ها نترسد و از چاپلوسی، تعریف و تمجید لذت نبرده و به‌دنبال تشکر مردم برای انجام وظایف محوله نباشد.

وی با اشاره به افزایش سن ازدواج و برخی پیامدهای منفی ناشی از آن افزود: به‌عنوان یک جوان از رییس جمهور آینده انتظار دارم با ارائه برنامه مدبرانه در مسیر تسهیل شرایط ازدواج، توجه به ازدواج‌های دانشجویی و حل مشکل مسکن جوانان گام بردارد. 

عضو انجمن ورزشی دانشگاه گنبدکاووس، اختصاص عادلانه بودجه به تمام رشته‌های ورزشی نه فقط یک رشته خاص مانند فوتبال، تقویت ورزش پایه با تاسیس مراکز آکادمیک آموزش رایگان مختص نونهالان و نوجوانان که نتیجه آن ارتقای سلامت روحی و جسمی جامعه ورزشی و تربیت نیروی کار سالم است و نیز کاهش هزینه‌های درمان را از دیگر انتظارات خود و جوانان از رییس جمهور آینده عنوان کرد.

قاسمی همچنین از رییس جمهور آینده خواست تا در انتخاب افراد برای پست‌های مختلف مدیریتی، تخصص و تجربه را ملاک قرار دهد تا با ورود افراد مناسب در ساختار اداری وزارتخانه‌ها شرایط بهتری برای جامعه رقم بخورد.

یکی دیگر از دانشجویان گنبدی نیز مهمترین ویژگی رییس جمهوری را دوری کردن از بحث و جدل‌های حزبی و جناحی دانست و گفت: مردم از رییس جمهور سیزدهم انتظار دارند به‌جای ورود به بحث‌های جناحی، به فکر انجام فعالیت‌هایی برای رفع مشکلات جامعه باشد.

هادی ابراهیم نژاد، داشتن برنامه‌های مشخص و از پیش تعیین شده در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد و سیاست خارجی را از دیگر ویژگی‌های رییس جمهور دانست و افزود: فرد منتخب برای مدیریت قوه مجریه باید برنامه مدیریتی قوی داشته باشد تا مردم وی را باور کنند.

به گفته وی، بزرگترین مشکل فعلی کشور سوء مدیریت در ساده‌ترین مسائل مانند برنامه‌ریزی برای مکان برگزاری یک جلسه تا پیچیده‌ترین مسائل مانند مدیریت روابط با کشورهای همسایه و صادرات و واردات است.

ابراهیم نژاد، مهمترین راهکار حل مشکلات کشور را تمرکز بر تولید داخلی با هدف بی‌اثر کردن تحریم‌ها، تقویت فعالیت هسته‌ای صلح آمیز و افزایش قدرت نظامی، صنعتی و سیاسی کشور دانست.

دبیر انجمن علمی اقتصادی دانشگاه گنبدکاووس نیز تفکر متحولانه، استفاده از جوانان شایسته درسیستم مدیریتی، داشتن قدرت تحلیل بالا، جامعه محوری، آگاهی نسبت به مشکلات مردم و وحدت‌گرایی را از مهمترین ویژگی‌های یک رییس جمهوری موفق برشمرد و گفت: رییس قوه مجریه باید به‌دنبال تحول باشد که این تحول می‌تواند استفاده از جوانان در کابینه و یا خشکاندن ریشه فساد در دولت باشد.

محمدمیلاد سبحانی افزود: داشتن قدرت تحلیل و بینش سیاسی شرط اساسی موفقیت رییس جمهوری است که باید نگاهش بیشتر به توان داخلی باشد و کمتر به دیپلماسی غیرقابل پیش‌بینی کشورهای غربی اعتماد نماید.

وی مبارزه با فساد و شفاف سازی را از دیگر مطالبات جوانان از رییس جمهوری عنوان کرد و اظهار داشت: مردم با مشاهده فساد نسبت به دولت بی‌اعتماد می‌شوند و دولت نیز دستاورد چندانی نخواهد داشت.

این دانشجو ادامه داد: طبق بیانیه گام دوم انقلاب، رییس جمهوری آینده باید توجه به جوانان را در اولویت قرار دهد و این قشر بی‌صبرانه منتظر استفاده از شایستگی‌ها و استعدادهایشان در دولت بعدی هستند.

سبحانی افزود: از رییس جمهور آینده انتظار داریم برای افزایش احساس نزدیکی میان مردم و مسوولان، حضور بیشتری در جامعه داشته باشد و با کشورهای همسایه و جهان متناسب با نیاز داخلی، عزت نظام و ملت تعامل برقرار کند تا نتیجه آن پویایی اقتصاد به‌ویژه توسعه صنعت توریست شود.

وی اظهار داشت: تقویت اشتغال پایدار و جامعه محور که نتیجه آن کاهش فقر و بیکاری است، تامین مسکن ارزان قیمت، حذف دلالان به‌ویژه در بخش کشاورزی با راه‌اندازی تعاونی برای فروش محصولات، جلوگیری از صادرات و واردات بی‌رویه و اصلاح قوانین گمرکی و مالیاتی با هدف حذف پدیده قاچاق از دیگر خواسته‌های جوانان از رییس جمهوری منتخب است. 

دبیر انجمن علمی اقتصادی دانشگاه گنبدکاووس همچنین با مهم دانستن پیگیری برنامه‌های باقی مانده از دولت قبلی، گفت: هر رییس جمهوری که می‌آید برنامه‌های دولت قبلی را بدون توجه به درست یا غلط بودن رها کرده و خودش برنامه جدید ارائه می‌کند در حالی‌که بعضی از برنامه‌ها مانند طرح مسکن مهر و مسکن ملی مشابه هم و مورد نیاز کشور است.

سبحانی با اشاره به وجود مشکلات آموزشی در کشور، بیان کرد: کمبود وسایل هوشمند تحصیلی و آزمایشگاهی در بیشتر مدارس و کافی نبود حقوق معلمان از مشکلات مشهود است که برای حل آن باید برخی برنامه‌ریزی اصولی شود از جمله اینکه معلمان با سطح علمی پایین را بازنشسته و جوانان توانا و پویا را جایگزین نماید.

وی با اشاره به ورود فرهنگ‌ غربی در جامعه و فراموشی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در میان برخی جوانان نیز گفت: صدا و سیما می‌تواند با تولید محتوایی متناسب با فرهنگ داخلی باعث افزایش گرایش جوانان به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی شود.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه گنبدکاووس نیز پرهیز از دادن وعده‌های بی سرانجام و داشتن برنامه مشخص بر پایه شناسایی مشکلات کشور را از ویژگی‌های شاخص رییس جمهور آینده دانست و گفت: فردی که برای چهار سال قرار است ریاست قوه مجریه را برعهده گیرد نباید فقط مشکلات کشور را بیان کند و یک سری وعده بی سرانجام برای حل آنها دهد.

کمیل انصاری ادامه داد: نامزدها باید قبل از ورود به کارزار انتخاباتی درک صحیحی از اوضاع و احوال کشور داشته باشند و مشکلات جامعه را شناسایی و برای رفع آن برنامه علمی و عملی ارائه کنند تا بعد از انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور، خود را در مقابل کوهی از مشکلات نبینند.

وی، حرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری را از دیگر ویژگی‌های رییس جمهور موفق دانست و اظهار داشت: تجربه ثابت کرده هر رییس جمهوری که موافق نظر و پیشنهادات رهبری عمل کرده نتیجه مطلوب از کار خود گرفته است.

انصاری، فشارهای اقتصادی و بیکاری جوانان را از مهمترین مشکلات فعلی کشور برشمرد و افزود: اتکا به توان جوانان ایرانی، تقویت تولید داخلی و کم کردن وابستگی به خارج، باعث بی‌اثر شدن تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی کشور خواهد شد لذا از رییس جمهوری انتظار داریم با ارائه برنامه مناسب به تولید ملی اهتمام ویژه داشته باشد. 

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره رییس جمهوری، دومین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نخستین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۸ خردادماه امسال برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار