عضو هیات علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نوع‌های جهش یافته کرونا سرعت بالای وخامت حال بیماران را به همراه داشته به‌طوری که افراد در مدت زمان 24 تا 48 ساعت دچار علائم شدید بیماری می‌شوند.

هشدار، بیشتر بیماری کووید 19 و خطرات آن را جدی بگیرند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، دکتر مهناز مزدوریان اظهار کرد: ویروس‌ها به‌طور مداوم از طریق جهش تغییر می‌کنند و انتظار می‌رود انواع مختلف ویروس با گذشت زمان ایجاد شود، همانند ویروس کرونا انگلیسی که از جهش‌های ویروس ووهان چین شکل گرفته است و به دنبال آن ویروس‌های آمریکایی، آفریقایی، هندی، و مالزی‌یایی شناسایی شده است.

وی بیان کرد: انواع جهش یافته قدرت بالایی در ایجاد درگیری سیستم تنفسی بدن دارد، به‌طور مثال در بیشتر موارد زمانی که ریه درگیر می‌شود ظرف 2 تا 3 روز از 20 درصد درگیری به 70 درصد درگیری ریه می‌رسد و عملاً سیر بیماری سرعت بالایی دارد، از طرفی شدت بیماری هم بیشتر است و در صورت بروز علائم در افراد، این علائم شدت بیشتری نسبت به نوع کرونای معمولی دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: با توجه به پیدایش این سویه‌ها هموطنان باید همچنان دستورالعمل ها ی بهداشتی را جدی بگیرند و سلامت خود و افراد خانواده را با سهل انگاری‌های بهداشتی مانند شرکت در مراسم‌های مختلف و دورهمی‌های خانوادگی به خطر نیندازند.

وی با اشاره به اینکه در هفته اخیر میزان بستری بیماران در بخش‌های داخلی کرونا نسبت به قبل کاهش یافته است، تصریح کرد: به نظر می رسد از موج چهارم بیماری به شرایط پایدارتری رسیدیم، اما از مردم خواهشمندیم که با توجه به سویه‌های جدید،بیش از پیش این بیماری و خطرات آن را جدی بگیرند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: از آنجایی که تزریق واکسن در تمام انواع، میزان بستری موارد شدید و مرگ و میر را کم می‌کند، نباید افراد واکسینه شده پس از تزریق واکسن عادی‌انگارانه برخورد کنند و این افراد هم همانند کسانی که هنوز تزریق واکسن نداشته‌اند موظف به رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی هستند.

دکتر مزدوریان گفت: امیدواریم که با سرعت گرفتن تزریق واکسن به افرد بیشتر، به تدریج درصد افراد واکسینه شده  بیشتر شده تا به مرور زمان انتقال ویروس در جامعه کاهش یابد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار