مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان:

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به پیشرفت ۸۸ درصدی سد نرماب چهل‌چای شهرستان مینودشت گفت که آبگیری اولیه این سد اواخر خرداد امسال با هدف کنترل و مهار سیلاب آغاز می‌شود .

سد نرماب مینودشت آماده آبگیری اولیه است

به گزارش پایگاه خبری گلستان24،  به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، سیدمحسن حسینی روز سه‌شنبه اظهار داشت: تکمیل بدنه (مخزن) سد نرماب چهل چای به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در قانون بودجه امسال حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای آن پیش بینی و تصویب شده است.

وی افزود: در صورت تخصیص کامل بودجه امسال و تامین ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر از سایر منابع ملی و وزارت نیرو، عملیات احداث مخزن سد نرماب تا پایان امسال و یا فصل بهار سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

حسینی همچنین اعتبار مورد نیاز برای اجرای شبکه‌های انتقال و آبیاری، زهکشی سد، احداث تونل ۶ کیلومتری خرمارود به سد و جابجایی سه روستای "محمدزمان خان، باقرآباد و پس پشته" را ۱۶ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ابراز امیدواری کرد با تخصیص کامل اعتبارات امسال عملیات احداث مخزن سد در موعد تعیین شده، پایان یابد.

ساخت سد نرماب چهل‌چای از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال ( ۸۵ درصد فایناس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو مینودشت آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد اما به سبب عدم تخصیص کامل اعتبارات مورد نیاز هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۸۸ درصد رسیده است. 

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰متر و طول تاج آن ۸۰۷ متر یکی از طرح عمرانی و زیربنایی گلستان است و ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب را دارد، علاوه بر رفع کمبود آب شرب افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق استان، تامین آب ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی و کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی را برعهده خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار