اگرچه هنوز درمانی قطعی برای بیماری کرونا کشف نشده است اما مطالعات انجام شده نشان می دهد برخی از اقدامات مانند درمان پلاسما می تواند تا حد زیادی برای درمان کرونا مفید باشد. این موضوع به طور خاص برای افراد پر خطر مانند بیماران سرطانی صدق می کند.

بیماران سرطانی مبتلا به کرونا چگونه درمان می شوند؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ بهبودی از طریق پلاسما درمانی در بیماری هایی از جمله کووید ۱۹، فرآیندی است که در آن از خون افرادی که از بیماری بهبود یافته اند برای کمک به دیگران استفاده می شود.

در سال ۲۰۲۰ سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مجوز اضطراری را برای استفاده از  پلاسما درمانی و بهبودی با کمک سطح آنتی بادی بالا برای درمان کرونا، صادر کرد.  این  روش درمانی برای افرادی که مبتلا به کرونا شده  و از یک مشکل اساسی بهداشتی رنج می بردند ، مورد استفاده قرار گرفت.

با این حال ، درمان با پلاسما به عنوان یک درمان بالقوه برای مبارزه با کرونا توسط برخی کشورها همچون هندوستان لغو شده است زیرا شورای تحقیقات پزشکی هند اعلام کرد که هیچ اثر قابل توجهی در این روش درمانی مشاهده نکرده است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که در این رابطه حق با سازمان غذا و داروی ایالات متحده بوده و پژوهشگران هندی اشتباه می کردند زیرا پلاسما درمانی پتانسیل بالایی در درمان کرونا  را نشان می دهد. بر اساس نتایج منتشر شده در ژورنال تخصصی جاما  (JAMA Oncology)، پلاسما درمانی باعث افزایش بقا در بیماران کرونایی مبتلا به سرطان خون می شود. 

در این پژوهش که توسط متخصصان دانشگاه واشنگتن در ایالات متحده انجام شده است ، مشخص شد ارائه پلاسمای خون  بیماران بهبود یافته از کرونا  به بیماران کرونایی دارای مشکلات زمینه ای می تواند به طور قابل توجهی شانس زندگی را در آن ها و به طور خاص بیماران مبتلا به سرطان خون ، افزایش دهد.

طی این مطالعه مشخص شد استفاده از این روش درمانی می تواند خطر مرگ و میر عمومی این گروه از بیماران را تا ۴۸ درصد کاهش دهد. شایان توجه است که این امار در بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه به مراتب بیشتر شده و پلاسما درمانی موجب کاهش ۶۰ درصدی مرگ و میر در این افراد شد.

جفری هندرسون ، دانشیار پزشکی و میکروبیولوژی مولکولی در دانشکده پزشکی دانشگاه سنت لوئیس در این رابطه گفت:‌این نتایج نشان می دهد که پلاسما درمانی نه تنها به بیماران کرونایی مبتلا به سرطان خون که سیستم ایمنی بدن آنها به خطر افتاده است کمک می کند ، بلکه ممکن است به افراد مبتلا به بیماری های دیگر که پاسخ آنتی بادی ضعیفی به این ویروس یا واکسن ها دارند نیز کمک کند.

وی همچنین افزود که این مطالعه ارزش یک درمان با آنتی بادی مانند پلاسما درمانی را به عنوان یک گزینه درمانی جهت دار در برابر ویروس کرونا برجسته می کند. به گزارش سیناپرس، این درمان مستلزم تزریق پلاسمای (مایعی به رنگ زرد روشن و غنی از آنتی بادی) افراد بهبود یافته از کرونا  به بیماران مبتلا به سرطان خون ، لنفوم یا سایر بدخیمی های خونی بوده  و  هدف آن تقویت توانایی مبارزه با بیماری در آنها است.

منبع: سیناپرس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار