نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد فرهنگ مساله زیربنایی است که بخش قایل توجهی از دغدغه ها و مشکلات عرصه فرهنگ و هنر را در پی خواهد داشت. این مساله خوشبختانه جزو اولویت‌های ۱۴۰۰ کمیسیون فرهنگی مجلس است.

نقشه مهندسی فرهنگی به زودی اجرا می‌شود/ رفع دغدغه معیشتی اصحاب فرهنگ و هنر

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامرضا منتظری در گفت و گو با خبرنگار شفقنا با اشاره به نقشه مهندسی فرهنگی، گفت: در حوزه فرهنگ نیازهای فراوانی داریم که کمتر به آن توجه شده است و به نظر من در دولت جدید و در افق ۱۴۰۰ باید به این مسایل توجه بیشتری شود. نکته اول، تحقق بُرش استانی مهندسی فرهنگی است. نقشه مهندسی فرهنگی، حاصل تلاش بخش زیادی از نخبگان و فرهیختگان است و باید برش استانی آن مشخص شود تا شاهد تحول متوازن فرهنگی در کل مرزهای کشور باشیم.

توجه به آیین ها و سنت های بومی در کنار مباحث ملی

او در ادامه افزود: نقشه مهندسی فرهنگی، نقشه راه فرهنگی ما است و اگر استان ها سهم و نقش خودشان را در تحقق این مدل ندانند توفیقی حاصل نخواهد شد؛ در واقع این بحث به دنبال بومی سازی فرهنگی است و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر خوشی داشت که این کار به زودی انجام می شود و تمام تلاش این است که در کنار مباحث ملی، نیازهای فرهنگی و آیین ها و سنت های بومی آن منطقه هم دیده شود تا افراد کشش بیشتری برای فعالیت داشته باشند.

دغدغه معیشتی و اقتصادی هنرمندان رفع شود

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس تصریح کرد: نکته دیگر که باید به آن پرداخت این است که آیا هنر، شغل محسوب می شود یا نه؟ گرچه اعتقاد من بر این است که شأن هنر خیلی بالا است و اگر آن را شغل بدانیم، محدودش کرده‌ایم اما به دلیل دغدغه‌های معیشتی و مشکلات اقتصادی که هنرمندان دارند، به دنبال حل این گره‌ها هستند و خود هنرمندان هم خیلی اصرار ندارند فعالیتشان، شغل محسوب شوند اما علاقمندند از مزیت های شغل بهره مند شوند. لذا حوزه فرهنگی باید در آینده به این موضوع بپردازد و راهکاری پیدا کند که هم حریم هنر خدشه دار نشود و هم به هنرمند احساس تکدی گری دست ندهد و شأنش حفظ شود تا شاهد آفرینش های هنری و ادبی از سوی آنها باشیم.

اقتصاد فرهنگ جزو اولویت‌های ۱۴۰۰ کمیسیون فرهنگی مجلس است

منتظری با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد فرهنگ، گفت: اقتصاد فرهنگ مساله زیربنایی است که بخش قابل توجهی از دغدغه ها و مشکلات عرصه فرهنگ و هنر را در پی خواهد داشت. این مساله خوشبختانه جزو اولویت‌های ۱۴۰۰ کمیسیون فرهنگی مجلس است که به حوزه نشر، موسیقی، نمایش، سینما و … پرداخته خواهد شد و مسایل معیشتی و اقتصادی انها باید رصد و به تعبیری نیازهای هنرمند باید پیش بینی پذیر باشد.

او در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است در آینده شرایطی مشابه کرونا پیدا کنیم و باید برای هنرمندان قابل پش بینی باشد که برنامه های عملی نظام برای حل این معضل چیست نه اینکه بعد از مواجه شدن با مشکلات، به دنبال ارائه راهکار باشیم؛ لذا پیش بینی پذیری سبب اعتماد اصحاب فرهنگ و هنر و اعتماد افزایی هم زمینه موفقیت جامعه را فراهم می‌کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار