مدیرکل هواشناسی استان خبرداد

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: در بهار امسال تقریباً هشت روز همراه با گردوغبار را در گلستان به‌ویژه در شمال استان داشتیم که علت آن شرایط خشکسالی در این استان و کشور ترکمنستان بوده است. البته شدت گردوغبار در گلستان همانند برخی از استان های جنوبی نیست.

افزایش تعداد روزهای همراه با گردوغبار در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ نوربخش داداشی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در سال زراعی جاری در کل کشور با کاهش بارندگی روبه‌رو هستیم به‌طوری‌که نسبت به دوره بلندمدت ۴۲ درصد کمتر بارندگی رخ داده است. در استان گلستان نیز طی این مدت ۲۴۰ میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به دوره بلندمدت ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه گلستان جزو ۵ استان اول کشور از لحاظ خشکسالی قرار دارد، تصریح کرد: در خردادماه میانگین دما در استان ۲۵.۸ درجه بوده که ۱.۴ درجه نسبت به دوره بلندمدت افزایش داشته است. در خردادماه حداکثر دمای ثبت شده در استان به میزان ۴۷ درجه در اینچه‌برون و حداقل دما نیز به میزان ۱۴.۷ درجه در گرگان به ثبت رسیده است.

مدیرکل هواشناسی گلستان خاطرنشان کرد: از ابتدای اردیبهشت تا پایان خردادماه، تعداد روزهای با دمای بالای ۴۰ درجه در شرق استان ۱۴ روز و در گرگان ۶ روز بوده که این عدد بسیار بزرگ است.

داداشی گفت: میزان تبخیر در فروردین ۱۱۲ میلیمتر بوده که نسبت به نرمال ۲۵ درصد افزایش و نسبت به فروردین سال گذشته ۹۷ درصد افزایش داشته است. در اردیبهشت نیز افزایش ۲۰ درصد و خردادماه نیز افزایش ۱۵ درصدی میزان تبخیر را نسبت نرمال در استان شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه کاهش بارندگی، افزایش دما، افزایش تبخیر و تعداد ساعات روزهای آفتابی، تأثیر مستقیمی بر اقلیم استان دارد، بیان کرد: امسال اولین سالی بوده که از نیمه اردیبهشت ذخیره برف ارتفاعات استان صفر شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار