پرفورمنس «گوش شنوا» یک رویداد تعاملی؛ به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر با شعار «یاریگران زندگی، مشارکت اجتماعی، پیشگیری از اعتیاد» در مسیر پارک شهر تا گلشهر شهرستان گرگان اجرا شد.

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، فرشته آل نبی با اشاره به 26 ژوئن (پنجم تیرماه) روز جهانی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر و هفته ی مقابله با مواد مخدر در کشور گفت: نقش هنر در  پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، اساسی و بی‌بدیل است و هنر نمایش در این میان از جایگاه ویژه ای در پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی دارد.

رئیس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افزود: پس از مطالعات متعدد درباره عوامل موثر در بروز اعتیاد در فرد یا جامعه (فرد، خانواده، اجتماع) و بررسی شیوه های فرهنگ پذیری مردم با استفاده از ظرفیت هنر نمایش؛ به همت هنرمندان شهرستان گرگان پرفورمنس «گوش شنوا» با مخاطب قرار دادن والدین ایده پردازی شد که در عین سادگی و بهره مندی از نشانه های آشنا در فرهنگ و هنر ایرانی، توانست به سرعت محتوای خود را به مخاطبان عبوری در مسیرهای پیش بینی شده برای اجرا منتقل کند.

آل نبی ادامه داد: در این رویداد تعاملی که در عصر روز (چهارشنبه 9 تیر) در مسیر پارک شهر تا ابتدای خیابان گلشهر گرگان اجرا شد؛ هنرمندان کوشیدند پس از برقراری ارتباط با مردم(والدین) از اقشار مختلف و شکل دهی گفتگویی کوتاه با آن ها با محوریت «گوش کردن و توجه والدین به صحبتهای فرزندان اولین قدم در پیشگیری از اعتیاد است» توانستند به دور از کلیشه های رایج در تولید آثارهنری در راستای مبارزه با مواد مخدر و به دور از رنگ و بوی شعاری، محتوای مناسبی را در کمترین زمان ممکن منتقل کنند.

سید حسن حسینی نژاد ایده پرداز و کارگردان پرفورمنس «گوش شنوا» یک رویداد تعاملی؛ که تا پیش از این اثر پرفورمنس های متعددی را در حوزه آسیب های اجتماعی(حاشیه نشینی، پروانگی، اَبراب خودم) در شهرستان گرگان اجرا کرده است، گفت: متاسفانه آفت کلی نگری به مسائل فرهنگی، هنری و اجتماعی بارها شاهد بوده ایم و به عنوان مثال بارها شنیده ام که باید با مخدر مبارزه کنیم؛ باید سرانه مطالعه را بالا ببریم و ...  که  این کلی نگری ها و کلی گویی ها عمدتا منجر به اجرای برنامه های روتین، کنتراتی و عموما کم بازده می شود.

وی افزود: در صورتی که اگر درباره موضوعی چون مواد مخدر یا کتاب؛ مثلا حدود 100 دغدغه، چالش و نیاز احصا شد؛ شایسته است با حمایت های مالی و معنوی مناسب به صورت تک به تک به آن ها پرداخته شود که معتقدم بدین شکل اثر بخش تر خواهد بود.

حسینی نژاد ضمن قدردانی از حوزه معاونت فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان که همواره حامی اجرای پرفورمنس های موضوعی به عنوان هنری آنی و تاثیر گذار بوده اند، گفت: پس از بررسی عوامل موثر در پیشگیری از اعتیاد؛ عامل داشتن گوش پذیرنده و شنوا والدین و گوش دادن موثر به فرزندان به عنوان یکی از چندین عامل برای پیشگیری از اعتیاد فرزندان انتخاب و بر اساس آن پرفورمنس «گوش شنوا» ایده پردازی، طراحی و اجرا شد.

وی با تاکید بر اینکه در کنار حمایت از رفتارهای مثبت، پسندیده و سالم و توجه به احساسات و عواطف و وجود رابطه صمیمی بین والدین و فرزندان می‌توان از گرایش آن ها به مواد مخدر پیشگیری کرد، گفت: در این اثر که «محسن قربانی» و «فائزه نوآبادی» به عنوان اجراگر و «معید مرگان پور» مستندسازی و «فرزانه شاهینی» ساخت لوازم اجرا را بر عهده داشتند؛ تلاش کردیم این مهم را با فرمی هنرمندانه و در حد توان و بضاعت یادآور شویم.

حسینی نژاد درباره نحوه اجرای پرفورمنس، گفت: اجراگران با لباسی سفید که تنها بر رویش تصویری از یک گوش بزرگ به چشم می خورد؛ در یک مواجه آنی به سراغ مردم (والدین) در حال گذر در پیاده رو  مسیرهای پیش بینی شده رفتند.

وی افزود: اجراگران ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی و پس از برقراری ارتباط اولیه؛ گفت و گویی دو سویه با محوریت مسئله «گوش کردن به صحبت های فرزندان، محافظی در برابر اعتیاد» است را شکل دادند و در خاتمه به رسم تشویق و ماندگاری ارتباط شکل گرفته، به هر خانواده(والدین) یک بسته گوش پاک کن( با کارکردی استعاریک) که بر روی آن برچسبی با محتوای «گوش کردن و توجه والدین به صحبتهای فرزندان اولین قدم در پیشگیری از اعتیاد است» نصب شده بود، هدیه دادند.

گفتنی است، پرفورمنس «گوش شنوا» یک رویداد تعاملی؛ در عصر روز (چهارشنبه 9 تیر) از ساعت 19 تا 21 در مسیر پارک شهر تا ابتدای خیابان گلشهر با استقبال خوب مردم فرهنگ پذیر گرگان اجرا شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار