۳۵۲ هزار راس دام گنبدکاووس علیه طاعون و تب‌مالت مایه‌کوبی می‌شوند

۳۵۲ هزار راس دام گنبدکاووس علیه طاعون و تب‌مالت مایه‌کوبی می‌شوند

به گزارش گلستان ۲۴؛ نادر گوگلانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مایه‌کوبی رایگان نشخوار کنندگان کوچک علیه طاعون به عنوان یک طرح ملی باهدف ریشه کنی این بیماری از اول ماه جاری در گنبدکاووس آغاز شد.

وی بابیان اینکه تا ۲ ماه آینده ۲۵۰ هزار راس گوسفند و بز در گنبدکاووس علیه بیماری طاعون مایه‌کوبی می‌شوند، گفت که در چند روز گذشته عملیات مایه‌کوبی ۳۰ هزار راس دام سبک شهرستان با همکاری پنج تیم بخش خصوصی انجام شد.

گوگلانی اضافه کرد: به سبب احتمال انتقال بیماری طاعون از نشخوار کنندگان کوچک به حیوانات وحشی، مایه‌کوبی باعث افزایش سلامت دام‌ها و کاهش نگرانی از انتقال این بیماری به دیگر حیوانات حیات وحش می‌شود.

به گزارش ایرنا، طاعون نشخوار کنندگان کوچک از بیماری‌های ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که در صورت اپیدمی می‌تواند خسارت زیادی به دامداری‌ها وارد کند.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس ادامه داد: مایه‌کوبی رایگان ۲۲ هزار راس گاو و گوساله و ۸۰ هزار راس بره این شهرستان علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) توسط تیم‌های دامپزشکی بخش دولتی از اول تیر آغاز شده و تا سه ماه آینده ادامه دارد.

گوگلانی از جامعه روستایی گنبدکاووس خواست همکاری لازم با تیم‌های دامپزشکی برای مایه‌کوبی دام‌های خود علیه بیماری مشترک بین دام و انسان داشته باشند.

بروسلوز (تب مالت) بیماری مهم مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی هزینه‌های فراوانی برای کشور و دامداران وارد می‌کند.

وی از نظارت جدّی تیم‌های دامپزشکی گنبدکاووس بر سلامت فرآورده‌های خام دامی خبر داد و گفت که از ابتدای امسال تاکنون ۸۰ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی شامل گوشت قرمز، مرغ و آلایش خوراکی دام و طیور فاسد در این شهرستان شناسایی و معدوم شد.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس افزود: ۷۳ متخلف در این رابطه شناسایی و به تعزیزات معرفی شدند.

گنبدکاووس با ۳۷۳ هزار نفر جمعیت، دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار