با توجه به پیش‌بینی هواشناسی نسبت به افزایش دما خصوصاً برای روز دوشنبه در سطح گلستان و تجربه دمای بالاتر از ۴۵ درجه در اغلب شهرهای این استان و وزش باد، اداره کل منابع طبیعی نسبت به وقوع آتش‌سوزی‌ در جنگل‌ها و مراتع هشدار داد.

هشدار آتش سوزی در عرصه های طبیعی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در گفت‌وگو با خبرنگاران در این خصوص گفت: آتش‌سوزی در طبیعت عمدتاً ناشی از سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی توسط عوامل انسانی مخصوصاً گردشگران است و با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش تردد گردشگران و طبیعت دوستان در عرصه‌های طبیعی احتمال خطر آتش‌سوزی افزایش می‌یابد.

عبدالرحیم لطفی بیان کرد: جنگل‌های هیرکانی و جنگل‌های دست کاشت سوزنی‌برگ که عمدتاً در شرق استان قرار دارند، مناطق آسیب‌پذیر و حساس به لحاظ وقوع حریق و آتش‌سوزی هستند و خطر آتش‌سوزی در این مناطق بالاست.

وی افزود: مهم‌ترین توصیه ما به شهروندان و طبیعت دوستان این است که نکات ایمنی و مراقبت‌های لازم در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در شرایط گرمای هوا را رعایت و از روشن کردن آتش، رها کردن سیگار، چوب کبریت و مخصوصاً آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی و استفاده از هر وسیله قابل اشتعال دیگری در طبیعت خودداری کنند.

لطفی با اشاره به اینکه درصد بسیار بالایی از آتش‌سوزی‌های عرصه‌ها ناشی از اشتباهات و خطاهای انسانی است، تصریح کرد: وقتی آتشی در منطقه‌ای شروع شود با توجه به شرایط طبیعی، امکانات محدود و دشواری‌های دسترسی، مهار و اطفاء حریق مشکل می‌شود لذا همه ما با اندکی توجه و رعایت نکات ساده می‌توانیم از وقوع حادثه‌های ناگوار جلوگیری کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: همشهریان می‌توانند با مشاهده هرگونه علائم آتش‌سوزی از طریق تلفن گویای ۱۵۰۴ و ۱۳۹ نسبت به اطلاع‌رسانی اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی نیروهای منابع طبیعی از ابتدای تیرماه در آماده‌باش کامل هستند و تا پایان فصل گرما هوا و کاهش درجه حرارت، به‌صورت آماده‌باش خواهند بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار