در حالی که اجرای روش‎ های نوین آبیاری می‎ تواند تأثیر بسزایی در افزایش راندمان آبیاری و عملکرد محصول داشته باشد اما بی‎ ثباتی در بازار قیمت، بالا بودن هزینه نصب و اجرای آبیاری نوین، عدم اقتصادی بودن روش‎ های نوین آبیاری برای اراضی خرد، موجب شده تا کشاورز علی رغم میل باطنی خود از این روش ‎ها کمتر استفاده کند.

بی‌ثباتی قیمت‎‌ها در بازار، اجرای طرح‎‌های نوین آبیاری برای کشاورزان را با مشکل مواجه کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس؛ این روزها بیشتر اخبار در سطح کشور مربوط به بحران کم‌آبی و خشکسالی است، از ابتدای سال زراعی تاکنون نزولات آسمانی به شدت کاهش یافته و در این‌میان وضعیت گلستان علاوه بر آنکه با کاهش بارندگی مواجه بوده به دلیل برداشت‎های بی‎رویه از سفره‎های زیرزمینی چندان مطلوب نیست.

اقتصاد گلستان بر محور کشاورزی شکل گرفته و آب بدون تردید از مؤلفه‎های اصلی این فعالیت اقتصادی محسوب می‎شود بنابراین کشاورز مجبور است برای ادامه فعالیت و گذران معیشت از سفره‎های آب زیرزمینی استفاده کند وقتی مدیریت و برنامه مناسبی برای جمع‌آوری آب‎های سطحی و سیلاب‎هایی که در سال چند بار برای گلستان اتفاق می‎افتد وجود ندارد کشاورز مجبور به استفاده از سفره‎های آب زیرزمینی می‎شود.

حدود ۹۰ درصد از آب در بخش کشاورزی مصرف می‎شود و این در حالی است که به گفته کارشناسان راندمان آبیاری در این بخش به شدت پایین می‎باشد در حالی که اجرای روش‎های نوین آبیاری می‎تواند تأثیر بسزایی در افزایش راندمان آبیاری و عملکرد محصول داشته باشد اما بی‎ثباتی در بازار قیمت، بالا بودن هزینه نصب و اجرای آبیاری نوین، عدم اقتصادی بودن روش‎های نوین آبیاری برای اراضی خرد موجب شده تا کشاورز وجود میل باطنی خود از این روش‎ها کمتر استفاده کند.

* ۷۰ هزار هکتار از اراضی گلستان مجهز به سیستم نوین آبیاری هستند

در همین رابطه مدیر طرح آبیاری نوین جهاد کشاورزی گلستان یکی از سیاست‎ها و برنامه‎های وزارت جهاد کشاورزی را اجرای روش‎های نوین آبیاری در وضعیت خشکسالی کشور عنوان کرد و گفت: سالانه به طور متوسط حدود ۵ هزار هکتار از اراضی استان را تحت پوشش سیستم آبیاری نوین قرار می‎دهیم از سال ۱۳۷۲ تاکنون از  ۲۷۰هزار هکتار اراضی آبی و زراعی گلستان ۷۰ هزار و ۱۵۵ هکتار  مجهز به سیستم نوین آبیاری شده‎اند.

علی جباری تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد تا حداقل سقف ۸۵ درصد به این بخش اعتبارات تخصیص دهد متأسفانه با توجه به اینکه سیستم‎های مختلف آبیاری هزینه‎های متفاوتی دارد دولت برای هر نوع از این روش‎ها‌ نرم‌مخصوصی تعریف کرده است.

وی اضافه کرد: براساس همان قانون ۸۵ درصد کمک بلاعوض دولت و ۱۵ درصد سهم آورده کشاورز، دفتر سامانه آبیاری نوین کشور برای هر سیستم نرم، کمک بلاعوضی برای دولت تعریف کرده است به عنوان مثال دولت برای هر هکتار سیستم آبیاری قطره‎ای در باغ کشاورز ۳۰ میلیون تومان، روش‎های نوین آبیاری کلاسیک هکتاری ۲۵ میلیون تومان و برای آبیاری بارانی به روش ماشین‎های آبیاری نوین هکتاری ۲۱ میلیون تومان یارانه اختصاص می‎دهد و مابقی سهم کشاورز است.

*دولت برای طرح‎های نوین آبیاری ۸۵ درصد کمک بلاعوض پرداخت می‎کند

مدیرطرح آبیاری نوین جهاد کشاورزی با بیان اینکه هزینه طرح‎های آبیاری بستگی به شکل هندسی زمین و روش‎های آبیاری متفاوت است افزود: متأسفانه مشکلی که در خصوص اجرای طرح‎های نوین آبیاری وجود دارد بی‎ثباتی قیمت‎ها در بازار است در یک فرایند که طرحی برای زمین کشاورزی آماده می‎شود تا زمانی که فاکتور به صندوق حمایت از توسعه کشاورزی ابلاغ و بعد برای پرداخت هزینه به کارخانه ارسال شود قطعأ با افزایش هزینه مواجه خواهیم شد در واقع بی‎ثباتی  قیمت‎ها به خصوص در سال گذشته کشاورز را دچار مشکلات فراوانی کرده است.

جباری خاطرنشان کرد: در حال حاضر صندوق حمایت از توسعه کشاورزی از طرح‎های آبیاری حمایت می‎کند برای برخورداری از تسهیلات طرح‎های آبیاری کشاورز توسط جهاد کشاورزی به صندوق توسعه معرفی می‎شود قرارداد در صندوق توسعه کشاورزی منعقد و دولت کمک‌بلاعوض خود را پرداخت می‎کند و کشاورز نیز ملزم به آورده خود می‎باشد.

* کمک بلاعوض ۱۰۰ درصد دولت برای اجرای طرح‎های نوین آبیاری در اراضی تجمیعی

جباری در خصوص مزایای اجرای طرح‎های نوین آبیاری گفت: با اجرای آبیاری نوین راندمان آبیاری افزایش، هزینه آبیاری کاهش و شاهد افزایش عملکرد و تولید محصول با کیفیت خواهیم بود.

وی بیان کرد:در اراضی تجمیعی که چند کشاورز خرده مالک وجود دارد اگر اراضی تجمیع شود دولت برای اجرای طرح‎های آبیاری صددرصد وام بلاعوض پرداخت می‎کند، با این وجود اگر کشاورز در یک طرح مشارکت کند قطعأ تعهد بیشتری خواهد داشت وقتی دولت برای تجهیزات وام بلاعوض پرداخت می‎کند این تجهیزات برای سال‎های بعد نیز در مزرعه استفاده خواهد شد.

به گفته مدیر طرح آبیاری نوین جهاد کشاورزی گلستان سال گذشته استان رتبه پنجم  کشور در اجرای روش‎های نوین آبیاری را به خود اختصاص داد،جباری افزود: امسال کل اراضی تعاونی که معمولأ از منابع آبی سدها استفاده می‎کند را مجهز به سیستم نوین آبیاری خواهیم کرد هم‌چنین اجرای طرح ۴ هزار هکتاری در شرکت تعاونی تولید وحدت رسالت نیز در دست اجرا داریم که بزرگترین طرح کشور در آنجا اجرا خواهد شد.

* ارائه تسهیلات بانک کشاورزی به کشاورزانی که برای ۱۵ درصد سهم آورده خود در طرح‎های نوین آبیاری مشکل دارند

معاون اعتبارات بانک کشاورزی گلستان در خصوص ارائه تسهیلات برای اجرای روش‎های نوین آبیاری گفت:تا دو سال گذشته تسهیلات برای روش‎های نوین آبیاری از طریق بانک کشاورزی به کشاورزان ارائه می‎شد، از آنجایی که یکی از اهداف مهم بانک طرح‎های نوین آبیاری بود با پوشش خیلی خوب هم پرداخت می‎شد.

امیر‌محتشم امیری تصریح کرد: چون سوبسید دولت در طرح‎های آبیاری خیلی بالا رفت و ۸۵ درصد کمک بلاعوض پرداخت می‎کرد صلاح در این دیده شد تا این کمک‎های بلاعوض در قالب صندوق حمایت از توسعه کشاورزی پرداخت شود تا از آن طریق کشاورزان بتوانند بهره‎مند شوند منتها هنوز به صورت غیرمستقیم در این موارد به خصوص ذخایر آبی و ... فعالیت داریم مثل برقی کردن چاه‌ها، گلخانه‎ها چرا که این کشت‎ها هم آب زیادی مصرف می‎کنند و روش‎های نوین راندمان آبیاری را به بیش از ۹۵ درصد با تولیدات بالا می‎رساند.

وی افزود: اهداف وزارتخانه بیشتر به سمت تولیدات گلخانه‎ای رفته و از سال گذشته تاکنون برای ۶۴ هکتار گلخانه در سطح استان تسهیلات ارائه شده است.

معاون اعتبارات بانک کشاورزی گلستان گفت: کشاورزانی که برای ۱۵ درصد سهم آورده در اجرای طرح‎های نوین آبیاری مشکل دارند بانک کشاورزی می‎تواند از منابع داخلی برای ۱۵ درصد سهم کشاورز تسهیلات ارائه کند.

اجرای طرح‎های نوین آبیاری بدون تردید می‎تواند نقش مهمی در افزایش راندمان آبیاری،کیفیت و عملکرد محصولات ایفا کند، اگر چه دولت برای اجرای این طرح‎ها کمک قابل ملاحظه‎ای می‎کند اما با این وجود تجهیز اراضی به سیستم‎های نوین آبیاری هزینه زیادی را می‎طلبد با توجه به نامناسب قیمت خرید محصولات کشاورزی از کشاورز و از سویی هزینه‎های چند برابری نهاده‎ها، کشاورز  از پیش رفتن به سمت طرح‎هایی که برای او هزینه‎بر است منصرف می‎شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار