رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: تاکنون در ۸۰ هزار هکتار از اراضی گلستان، آبیاری تحت فشار و کم فشار اجرا شده و ۱۳۰ هزار هکتار باقیمانده است که امیدواریم بزودی اجرایی شود.

۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان به آبیاری نوین مجهز هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، مختار مهاجر شامگاه دوشنبه در گفتگوی ویژه خبری با موضوع صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی اظهارکرد: ایجاد سیستم‌های آبیاری تحت فشار، انتقال آب با لوله که ۲۵ درصد صرفه جویی در مصرف آب را به دنبال دارد و افزایش مواد آلی خاک از جمله راهکارهایی است که کشاورزان می‌توانند از آن بهره ببرند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: هرچه بتوانیم مواد آلی خاک را افزایش دهیم میزان آبی که در زمین باقی می‌ماند بیشتر شده و میزان تبخیر کمتر خواهد شد.

وی بر کشت محصولات کم آب بر تاکید کرد و ادامه داد: تاکنون در ۸۰ هزار هکتار از اراضی، آبیاری تحت فشار و کم فشار اجرا شده و ۱۳۰ هزار هکتار باقیمانده است که امیدواریم بزودی اجرایی شود.

مهاجر در خصوص منع کشت شالی در استان گفت: به کشاورزان توصیه کرده و همچنان سفارش می‌کنیم که از کشت چغندر پاییزه به عنوان جایگزین کشت برنج بهره ببرند و توصیه به کشت نشایی و خشکه کاری برنج را راه حل مناسب این مشکل می‌دانیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال وضعیت آب بندان های استان گفت: ۶ هزار هکتار اراضی تحت پوشش آب بندان داریم و طی سه سال گذشته سه استان شمالی تفاهم نامه‌ای امضا کردیم که لایروبی و مرمت آب بندان ها را برنامه ریزی و اجرا کنیم که در دست اقدام است.

کسب رتبه چهارم توسعه گلخانه‌ها در بین ۳۲ استان کشور

مهاجر همچنین گفت: مطابق ارزیابی فصلی صورت گرفته توسط معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی و دفتر طرح توسعه گلخانه‌های کشور، سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در سه ماهه ابتدای سال جاری با عملیاتی کردن و اجرای ۲۵.۸ هکتار از سهمیه ۸۰ هکتار ابلاغی سال ۱۴۰۰، در بین ۳۲ استان کشور و بالاتر از استان‌های پیشرو در ایجاد گلخانه‌های سبزی و صیفی و گل گیاه زینتی، حائز رتبه چهارم کشوری شد.

وی فزود: خدمت توسعه گلخانه‌های استان، همگام با ارتقای دانش و تجربیات عوامل شاغل در بخش تولیدات گلخانه‌ای، ترویج فرهنگ تولید محصولات گلخانه‌ای و افزایش مشارکت مردمی، رفع موانع و تسریع در روند صدور مجوزهای مربوطه، اعطای تسهیلات بانکی تا سقف ۸۰ درصد سرمایه گذاری طرح، پایش و نظارت بر عملیات صدور مجوز، پرداخت تسهیلات، ساخت و بهره برداری از گلخانه‌ها و آموزش نیروی انسانی، با سرعت و جدیت در حال انجام است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان پیش بینی کرد: تا پایان سال جاری، با دستیابی به اهداف و اجرای ۱۰۰ در صدی سهمیه ابلاغی استان، با بهره برداری از ۷۵ هکتار گلخانه در حال ساخت، سطح گلخانه‌های در حال بهره برداری استان به ۱۲۹ هکتار برسد که در این سطح با تولید ۳۰ هزار و ۸۰۰ تن محصول سبزی و صیفی و ۲۱ میلیون اصله گلدان و انواع گل و گیاهان زینتی، به ارزش اقتصادی سه هزار و ۲۲۶ میلیار ریال، عایدی مناسبی نصیب استان شده و در این راستا برای سه هزار و ۸۷۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال پایدار ایجاد شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار