معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سرعت تولید ارقام زراعی و باغی در کشوردر پنج سال گذشته حدوداً سه و نیم برابر شده است.


تولید ارقام زراعی و باغی در کشورافزایش یافته است.

به گزارش گلستان 24 ؛معاون وزیر جهاد کشاورزی گلستان کاظم خاوازی عصر امروز در جلسه‌ای که درمرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد گفت: اقدامات بسیار ارزنده و خوبی در مرکز تحقیات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان انجام شد و امروز شاهد چند رقم باقلای جدید هستیم.

وی افزود: یکی از ارقام جدید باقلای تولید شده در این مرکز قابلیت استفاده به‎عنوان علوفه و باقلای خوراکی را دارد که از میزان تانن بسیار پایینی برخوردار است و با استقبال خوب بهره‎برداران و صاحبان صنایع همراه بوده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در مرکز تحقیقات گرگان در مورد کشت عادی گندم مشکل نداریم و تنوع عظیمی از ارقام مختلف در اختیار داریم که می‎توانند نیاز‌های بخش‎های آبی را تحت پوشش قرار بدهند.

وی ادامه داد: چند رقم گندم مقاوم به شوری را معرفی کردیم تا در مناطق متعددی که آب و خاک مبتلا به شوری است مورد استفاده قرار بگیرد.

وی درخصوص توسعه و بومی‎سازمی کشت نشایی که به همت مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان اتفاق افتاد، اشاره کرد وگفت: با توجه به موضوع آب، کشت نشایی می‎تواند تحول عظیمی را در بخش کشاورزی ایجاد کند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: در صورتی که طرح کشت نشایی موفق شود از اسفندماه چشم‎انداز بسیار وسعیی از اراضی دیم که به‎دلیل سردسیر بودن امکان کشت در آن‌ها وجود نداشت زیرکشت کلزا خواهد رفت.

خاوازی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی توسط مجری طرح دانه‎های روغنی با همکاری موسسات تحقیقاتی ما در حال انجام است، گفت: ما برای هر اقلیم و هر وضعیت آب و خاک می‎توانیم ارقام مناسبی را معرفی کنیم و این کار را به شدت توسعه دهیم.

وی گفت: در حوزه باغبانی نیز ارقام بسیاری زیادی را که دیررس هستند و می‎توانند در سرمای پاییزه نجات یابند در دست معرفی داریم و امیدوارم جشنواره رقم که خردادماه سال آینده برگزار می‎شود با جشنواره سال‎های گذشته قابل مقایسه نباشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: در پنج سال گذشته سرعت تولید ارقام زراعی و باغی در کشور حدوداً سه و نیم برابر شده است.

خاوازی با اشاره به آخرین نتایج خشکه‎کاری برنج در گلستان گفت: مشکل علف‎های هرز در خشکه‎کاری برنج با تحقیقات انجام‎شده حل شده و سموم و علف‎کش‎هایی برای کنترل علف‎های هرز معرفی شدند.

وی ادامه داد: ارقام مختلفی از برنج وجود دارد که می‎تواند به صورت خشکه‎کاری کشت شوند، ولی غربالگری انبوهی از لاین‎ها که لاین‎های بی‎هوازی هستند در دستور کار ما قرار دارد و در بین آن‌ها ارقام خوبی وجود دارد که می‎توانند برای خشکه‌کاری مورد استفاده قرار بگیرند.

وی در پایان گفت: بسته خشکه‎کاری برنج از طریق تحقیقات در حال تکمیل است و پس از کامل شدن در اختیار بهره‎برداران قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام /

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار