رییس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت گلستان گفت: توجه به بهداشت فردی و سلامت آب ومواد غذایی موثرترین راه پیشگیری از بیماری‌های روده‌ای در فصل گرماست.

توصیه‌های مرکز بهداشت گلستان برای مبتلا نشدن به بیماری‌های گوارشی

به گزارش گلستان ۲۴؛ سید محسن علوی نیا رییس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت گلستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران،  از افزایش احتمال موارد ابتلا به امراض روده‌ای با گرم شدن هوا خبر داد و گفت: این بیماری بعد از امراض حاد تنفسی شایع‌ترین بیماری واگیر دار به شمار می‌رود که با رعایت بهداشت فردی قابل پیشگیری است.

او افزود: بیماری‌های حاد روده‌ای و شبه "وبا" از راه‌های تماس مستقیم همچون دست‌های آلوده و راه‌های غیرمستقیم همچون مصرف آب آلوده و منابع آب حفاظت نشده مانند چاه ها، دریاچه ها، استخرها، جوی‌ها و ... منتقل می‌شود.



علوی نیا ادامه داد: استحمام یا شستشوی لوازم آشپزخانه با آب آلوده، گندزدایی نشدن موثر سبزی و میوه ها، استفاده از یخ آلوده، غذا‌های آلوده که در خارج از یخچال نگهداری شوند و انبار کردن غذا‌هایی همچون شیر، برنج پخته و تخم مرغ در خارج از یخچال از دیگر راه‌های انتقال غیرمستقیم این بیماری است.


او با اشاره به اهمیت مصرف آب سالم برای پیشگیری از بیماری‌های روده‌ای گفت:همیشه از آب آشامیدنی سالم (آب لوله کشی) و مطمئن استفاده کنید و اگر به آب سالم دسترسی ندارید از آب بسته بندی شده دارای مشخصات استاندارد، جوشاندن آب و یا از "کلرمادر" استفاده کنید.

علوی نیا ادامه داد: در تامین آب بوسیله تانکر‌های آبرسانی به اعتبار توزیع کننده آب (تانکر آبرسانی سالم و سازمان یا فرد توزیع کننده آب) حتما توجه شود.

او گفت: خانواده‌ها به کودکان خود بیاموزند آب برخی از شیر‌های آب در پارک‌ها و معابر عمومی ممکن است غیر آشامیدنی باشد و حتما قبل از مصرف به تابلو‌های هشداردهنده توجه کنند.

علوی نیا افزود: یخ را از جایگاه‌های توزیع معتبر تهیه کنید چراکه یخ آلوده میتواند آب، میوه و غذای سالم و نوشیدنی‌ها را آلوده کند.


او گفت: در استفاده از مخازن صلواتی در معابر از لیوان‌های مشترک و یا کلدباکس‌هایی که به سیستم لوله کشی آب متصل نیستند استفاده نکنید.

او افزود: مخازن ذخیره آب موجود درمجتمع‌ها و آپارتمان‌های خود را در فواصل زمانی مشخص شستشو دهید چراکه آب سالم به همان اندازه که برای نوشیدن مهم است برای تهیه مواد غذایی نیز اهمیت دارد.

علوی نیا با بیان اینکه بروز بسیاری از بیماری‌های حاد روده‌ای از طریق آب و غذاست، افزود: افرادی که قصد دارند آب را بجوشانند حتما اجازه دهند آب پس آز بجوش آمدن تا ۳ دقیقه بجوشد تا عوامل بیماریزای آن از بین برود، همچنین آب جوشانده را باید در ظروف تمیز و دربسته نگهداری کنند.

او گفت: در خصوص نگهداری بطری آب معدنی در گرما، برخی فروشندگان برای بازارگرمی، آب معدنی‌ها را در معرض دید مشتری و زیر نور آفتاب می‌چینند و این کار به شدت بر کیفیت آب معدنی تأثیر منفی می‌گذارد و مردم توجه داشته باشند از این آب معدنی‌ها استفاده نکنند.

علوی نیا گفت: برخی افرادوفروشندگان بطری‌های آب معدنی را در فریزر می‌گذارند تا یخ بزند سپس هنگام بیرون رفتن از منزل آن را برمی دارند تا بتوانند آب خنک بنوشند در حالی که این کار برای سلامتی بدن ضرر دارد.

او افزود: از مصرف مجدد بطری‌های پلاستیکی آب معدنی استفاده شده برای نگهداری آب داخل یخچال جداًخودداری کنید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار