سنگدوینی گفت: قطعی آب در گرگان قابل پیش بینی بود و در سال گذشته تمهیداتی اندیشیده شده بود که باید اجرایی می شد.

می توانستیم کمبود منابع آبی را در گرگان مدیریت کنیم/ رمز ارزها در قطعی برق تاثیرگذار بود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، امروز قطعی آب و برق به ویژه در استان گلستان و شهر گرگان به نقل و نبات صحبت های دورهمی و فضای مجازی تبدیل شده است.

 

مردم گرگان امسال روزهای گرم بیشتری را نسبت به سال گذشته پشت سر گذاشتند و این مسئله با چاشنی قطعی برق و آب کار را برای آنها سخت تر کرده است.

 

مجمع نمایندگان استان گلستان در این زمینه پیگیری های زیادی داشتند تا مشکلات مردم کمتر شود و خبر خوش سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته از به ثمر نشستن این پیگیری ها باعث شد که در چند روز گذشته مردم خاموشی برق نداشته باشند و امیدوار به آن هستند که با تدابیر مسئولان و پیگیری نمایندگان مشکل آب شرب گرگان نیز به زودی حل شود.

 

در این راستا «رمضانعلی سنگدوینی»، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی  در دفتر خبرگزاری شبستان حضور یافت و با وی گفتگویی کردیم که از منظر می گذرانیم.

 

 

*چه پیگیری هایی در حوزه تامین آب داشتید؟

یکی از پیگیری های ما در خصوص آب شرب گرگان بود و می دانستیم در سال 1400 بالغ بر 470 لیتر برثانیه کسری آب رو به رو هستیم.

 

شرکت آب منطقه ای استان گلستان در حوزه تامین آب شهر گرگان وظیفه مندی دارد و متصدی تامین آب شرب گرگان است و  در این راستا تذکراتی ارائه شد و مواردی را نیز پیگیری کردیم.

 

در جلسه ای در مرداد سال گذشته که با حضور وزیر نیرو، مدیران وزارت نیرو در استان ها و استانداران و نمایندگان مجلس برگزار شد، دغدغه های ما در حوزه تامین آب از جمله بحث احداث سدها، آب شرب روستایی، آب شرب شهری، سد شصتکلاته و نرماب و بحث شیرین سازی آب دریا و حفر 20 حلقه چاه در گرگان مطرح شد و در این جلسه یک سری تصمیمات گرفته شد که مهمترین آن تامین آب شرب شهر گرگان بود.

 

*چه شد کشور با کمبود منابع برقی رو به رو شد؟

تصور نمی کردیم با کسری برق رو به رو باشیم، هر هفته وزارت نیرو یک سری پروژه های به عنوان « آلف-ب-ایران» را افتتاح می کرد و در شهریور سال گذشته رئیس جمهور بیان کرد مشکل برق در کشور نداریم ولی متاسفانه دچار این مسئله شدیم.

 

یک جلسه با وزیر نیرو و معاونان آن داشتم و بحث بودجه ها را مطرح کردیم، همچنین در جلسه با وزیر نیرو موضوعاتی را در کمیسیون متذکر شدم و مجموعه متولیان برق در استان نشستی را برگزار کردیم و در آن جلسه عنوان شد که چه مشکلاتی در تامین برق وجود دارد و مدیرعامل شرکت برق استان گلستان عنوان کرد که در صورت تامین 880 تا 900 مگاوات برق مشکل برطرف می شود ولی به این نقطه رسیدیم که دچار قطعی برق گسترده شدیم.

 

میزان تولید برق در کشور در سال های اخیر کاهش یافته بود و صحبت های وزیر نیرو نیز در مجلس هم نتوانست نمایندگان را قانع کند.

 

خشکسالی قابل پیش بینی بود و سوال اینجا است که چرا بخش خصوصی حمایت نمی شود و 26 هزار میلیاردتومان بدهی به بخش خصوصی داریم که 150 تا 200 هزار نفر اشتغال ایجاد می کند و باید مورد حمایت بیشتر قرار بگیرد و قطعا سرمایه گذاری بخش خصوصی می توانست بخشی از مشکلات برق را برطرف کند.

 

پس از انتخابات روزی دو تا سه بار قطعی برق را شاهد بودیم و در هفته گذشته با معاون وزیر نیرو به صورت تلفنی در این رابطه صحبت کردم که فایل گفتگوی تلفنی ما در فضای مجازی پخش شد، در این گفتگو عنوان کردم که وزیر نیرو بی عرضه ترین وزیر است چرا که هر هفته بیان می کنند تعداد زیادی پروژه افتتاح می شود و وقتی نمی توانید مشکل مردم را حل کنید این پروژه ها فایده ای ندارد.

 

پیگیری ها نیز در خصوص قطعی برق با رئیس مجلس داشتم و تاکید کردم کشاورزی مردم در حال از بین رفتن است و محصولات آنها به دلیل قطعی برق و عدم آبیاری مزارع در حال خشک شدن است.

 

به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی پیگیری های در خصوص قطع برق با وزیر نیرو، استاندار و مدیران شرکت برق داشتیم به وزیر نیرو اعتراض کردم که چه شرایطی است که ایجاد کردید، اگر برق استان گلستان و شهر گرگان قطع می کنید یعنی آب شرب گرگان قطع خواهد شد چرا که آب شهر گرگان از منابع زیر زمینی تامین می شود و قطعی برق منجر به آن می شود که در تامین آب شرب گرگان با مشکل رو به رو شویم.

 

به وزیر نیرو تاکید کردم، آب شرب گرگان از چاه های زیر زمینی تامین می شود نباید برق گرگان را قطع کنید  و اگر این کار رو کردید مردم اعتراض می کنند و این اعتراضات در برخی از نقاط اتفاق افتاد و این مسئله زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

 

در کمیسیون انرژی پیشنهاد دادم که پنجشنبه ها تعطیل شود و این مسئله در کمیسیون انرژی تصمیم گرفته شد و در هیئت دولت نیز به تصویب رسید.

 

*پیگیری هایی نیز داشتید که برق گلستان قطع نشود، وضعیت چگونه خواهد بود؟

وزیر نیرو قول آن را دادند که برق استان گلستان را قطع نکنند، مردم استان خوزستان، بوشهر گرمای 50 تا 60 درجه سانتگراد را بارها تجربه کردند و اگر با قطعی برق رو به رو شوند با این مسئله عادت دارند ولی مردم ما این شرایط را لمس نکردند و تنش های اجتماعی بیشتری رو به رو می شویم.

 

پس از این پیگیری توانیر قول داد که سهم برق استان گلستان را افزایش دهد وبا آقای نصیری، مدیرعامل شرکت توزیع برق گلستان صحبت کردم و شرایط را پرس و جو شدم و خدا رو شکر خاموشی نداشتیم.

 

*رمز ارزها نیز به تامین برق آسیب زد نگاه شما چیست؟

همینطور است، اگر رمز ارز تولید می کنیم باید بیان کنیم و باید با مردم صداقت باشیم، رمز ارزها 100 درصد اثرگذار بود ولی پایداری برق خانگی حائز اهمیت است.

 

در زمان مسئولیتم در شرکت گاز گلستان در  اولویت نخست ما مشترکان خانگی و  مردم قرار داشت و اگر با کمبودی رو به رو می شدیم گاز صنعتی را قطع می کردیم و در زمستان بیان می کردیم که ذخیره سوخت مایع استفاده کنند ولی در برق این اتفاق رقم نخورد.

 

به وزیر نیرو تذکر دادم که چرا برق مراکز مجوز دار رمز ارزها قطع نمی شود، سیستم امنیت و اطلاعاتی کشور هم از این مسئله مطلع است و  این مراکز را رصد می کنند.

 

*ریشه مشکل تامین آب گرگان در چیست آیا خشکسالی باعث این مسئله شده است؟

می توانستیم این مسئله را تدبیر کنیم، مجوز 20 حلقه چاه را از وزیر در سال گذشته گرفتیم و هر حلقه چاه بین سه  تا سه و نیم میلیارد تومان هزینه در برداشت و  مدیران استانی حتی اگر اعتبار هم تامین نشده بود می توانستند با ریسک پذیری از ظرفیت 20 تا 30 پیمانکار در این راستا استفاده کنند و کار به اینجا نمی رسید.

 

موضوع دیگر حتی اگر این مسیر هم طی نمی شد، حداقل بین هشت تا 10 حلقه چاه در شهر گرگان وجود داشت که با 400 تا 500 میلیون تومان می توانستیم آن را تجهیز و وارد شبکه آب شرب گرگان کنیم.

 

از سویی دیگر ده ها چاه کشاورزی در نزدیک مسیر انتقال خطوط آب شرب گرگان قرار داشت که می توانستیم از ظرفیت حاکمیتی برای تامین آب شرب گرگان با بهره گیری از این چاه ها اقدام کنیم.

 

470  لیتر برثانیه کسری آب در شهر گرگان داریم و 10 حلقه چاه که دبی آن 50 تا 60 ثانیه بر لیتر باشد می توانست این مشکل را برطرف کند.

 

مشکل قطعی برق و آب به خاطر بی عرضگی است و ساختار مدیریتی کشور مشکل دارد و باید مدیران باعرضه که چکمه پوش و در بین مردم هستند استفاده شود.

 

مدیران اگر مشکل قطعی برق یا آب دارند باید پاشنه درب وزیر را بکند و استاندار سوال کنید چند مدیر همراه شما در جلسات با وزیر نیرو صحبت کردند و مدیران ما از چه واهمه دارند.

 

برخی مدیران برای تهیه نامه از طرف ما نمایندگان ترس دارد، اعتقاد دارم دولت آینده باید ساختار مدیریتی کشور را تغییر دهد و باید مدیرات نترس و تصمیم گیری را به کار گیری کند.

 

بنا بود تقی زاده؛ معاون وزیر نیرو وارد استان شد مجوز شیرین سازی آب دریا را صادر کند و می گویند در حال حاضر پیش نویس نامه های آن امضاء شده است و این مسئله اصلا قابل قبول نیست، هر کسی کوتاهی کرده باید پاسخگوی مردم باشد، از هیچ کسی ترس و واهمه نداریم و مردم در رنج هستند و زندگی خود را پای انقلاب گذاشتند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار