مدیر توسعه عملیات شرکت مادرتخصصی وزارت جهادکشاورزی گفت: ۱۶۴ صندوق توسعه منابع طبیعی و کشاورزی در کشور با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

۱۶۴ صندوق توسعه منابع طبیعی در کشور ایجاد شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از  گرگان، هوشنگ محمدی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح نخستین صندوق توسعه منابع طبیعی در استان گلستان اظهار داشت: براساس ماده 17 قانون افزایش بهره‌وری در برنامه پنجم و ششم توسعه، 164 صندوق توسعه منابع طبیعی و کشاورزی در کشور ایجاد شده است.

وی گفت: این صندوق‌ها  با بیش از 2 هزار و 500 میلیار تومان سرمایه در حال فعالیت هستند که از این میزان سرمایه نزدیک به 46 درصد از آن توسط بخش دولتی تأمین شده است.

محمدی با اشاره به هدف تاسیس این صندوق‌ها بیان داشت: انسجام بندی جوامع محلی در امر حفظ و حراست از اهداف مهم این صندوق‌ها بوده و  با مشارکت جوامع محلی در قالب شرکت‌ها و اتحادیه‌های منابع طبیعی و سرمایه‌گذاری دولتی راه‌اندازی می‌شود.

مدیر توسعه عملیات و بهبود بهره‌وری شرکت مادر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی، صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی را متعلق به خودشان می‌دانند و به آنها دلبستگی دارند.

وی افزود: این صندوق‌ها در سطح کشور در راستای حمایت از منابع طبیعی تشکیل می‌شوند و امروز شاهد راه اندازی یازدهمین صندوق در سطح کشور در استان گلستان هستیم. این کار از سال 91 و به عنوان پایلوت در استان اصفهان آغاز شد و در راستای حفظ و احیای منابع طبیعی مثمر ثمر بود.

محمدی ادامه داد: 51 درصد از سهامداری این صندوق‌ها با بهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی است و دولت فقط به عنوان مشارکت کننده و پشتیبان حضور دارد و اعضای هیئت مدیره و سهامداران از بین بهره برداران انتخاب می‌شوند و فقط یک نماینده از دولت حضور خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: هدف این بود که این صندوق‌ها تعاونی‌ها و تشکل‌هایی که توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور سازماندهی می‌شوند را در اختیار بگیرند و خودشان مراقبت کنند. تفاهم با سازمان جنگل‌ها و مراتع این است که ساماندهی در قالب تشکل‌های بهره بردار و احیای منابع طبیعی انجام شود. به طور مثال در حوزه گیاهان دارویی تفاهم کردیم شرکت‌ها و اشخاص حقیقی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به عنوان سهامدار وارد این صندوق‌ها شوند و بستر قانونی فراهم شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار