مدیر کل هواشناسی گلستان از کاهش ۳۹ درصدی بارش ها در استان نسبت به بلندمدت خبرداد.

کاهش ۳۹درصدی بارش ها در گلستان/خشکسالی شدید در «بندرگز» و «ترکمن»

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، نوربخش داداشی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران جهت آمادگی بارش های نقطه ای شدید و وقوع حریق در استان گلستان اظهارکرد: میزان بارش سال زراعی جاری تا به امروز ۲۴۹.۹ میلی متر بوده که نسبت به بلندمدت ۳۹ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۵۸.۸ میلی متر بارندگی ۳۴ درصد کاهش داشته است.

مدیر کل هواشناسی استان گلستان افزود: در تیر ماه هم تا به امروز ۱۰.۱ میلی متر بارش رخ داده که ۱۰ درصد کاهش را نسبت به آمار بلند نشان می دهد.

وی بیان کرد: به علت کثرت وقوع بارش های نقطه ای، در آزادشهر، مینودشت و مراوه تپه نسبت به آمار بلندمدت افزایش بارندگی داشتیم و در همین راستا بندرترکمن و بندرگز از اول سال زراعی جاری خشکسالی شدید و در دیگر نقاط استان خشکسالی متوسط بوده است.

داداشی با اشاره به ایستگاه های هواشناسی در گلستان، گفت: به علت نبود ایستگاه در دامنه ها و داخل جنگل ها و نقاط کوهستانی داده های هواشناسی در این مناطق محدود است که لازم است در این خصوص اقدامات لازم انجام شود.

در ادامه مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان از نصب ایستگاه پایش گردو غبار در مراوه تپه توسط هواشناسی و ایجاد همپوشانی لازم با پایش گردوغبار اینچه برون قدردانی کرد.

محمدرضا کنعانی همچنین خواستار نصب ایستگاه های سنجش سمت و سرعت باد، درجه حرارت، رطوبت و بارندگی در نواحی دشت پارک ملی گلستان شد تا در مواقع بروز آتش سوزی با استفاده از داده های هواشناسی برنامه ریزی و مدیریت لازم را انجام دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار