شناخت ظرفیت‌های محل زندگی می‌تواند مسیر کارآفرینی را برای هر کسی هموار کند، به شرطی که چشم بینایی برای دیدن وجود داشته باشد.

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، ۸ سال پیش کارش را با یک چرخ خیاطی آغاز کرد، اما حالا با پشتکاری شبانه روزی تبدیل به یک تولید کننده موفق در حوزه پوشاک شده و علاوه بر خودش زمینه اشتغال بسیاری از خانواده‌ها را فراهم کرده است.

آقای یامپی یکی از اهالی روستای "صحنه سفلی" است، همانند اکثر کارآفرین‌های موفق کارش را از خانه آغاز کرده و رفته رفته همانند فرزندی آن را بزرگ کرده است.

می‌گوید هدف اولش اشتغالزایی برای روستاست تا با افزایش تولیدات داخلی کشور را از واردات بی نیاز کند.

آقای یامپی معتقد است برای کمک به تولید داخل از هر جایی می‌توان شروع کرد و برای گسترش کارش از تمام ظرفیت محل زندگی اش بهره برده است.

استفاده از ظرفیت بانوان خانه دار


او در رابطه با قصه رشد کارگاه خانگی اش می‌گوید: در مرحله اول برای بانوانی که توانایی اشتغال بیرون از خانه را داشتند فضایی را فراهم کردم تا مشغول به کار شوند، در حال حاضر ۳۰ خانم در کارگاه تولید پوشاک ما مشغول به کار هستند.

یامپی ادامه داد: در مرحله بعدی از ظرفیت خانم‌های خانه دار استفاده کردم و حالاصد بانوی خانه دار در منزل با ما همکاری می‌کنند.

او توضیح داد: در ابتدای شروع به کار بسیاری از این خانم‌ها چرخ خیاطی هم نداشتند و من با تهیه چرخ خیاطی برایشان زمینه اشتغال را فراهم کردم تا رفته رفته توان خرید چرخ خیاطی را پیدا کنند.

خدیجه خاتون یکی از بانوانی است که در منزل مشغول به کار شده است، می‌گوید: در کنار اینکه به کار‌های منزلم می‌رسم مشغول به کار شدم و با درآمدی که به دست می‌آورم کمک خرجی خانه هستم.

او گفت: درآمد خانم‌هایی که در منزل کار می‌کنند به میزان کاشان بسته دارد و بین یک تا ۵ میلیون تومان متغیر است.

کارآفرینی برای نوجوانان


کارآفرینی آقای یامپی محدود به بانوان نیست و او حتی برای نوجوانان روستایش هم دست به کارآفرینی زده است.

"چاپ روی لباس" عنوان فعالیتی است که تعدادی نوجوان مشغول به انجام آن هستند و علاوه بر اینکه توانمند می‌شوند درآمدی هم کسب می‌کنند.

محمد نوجوان ۱۳ ساله‌ای است که در کارگاه چاپ روی لباس مشغول به کار است، می‌گوید: در روستا سرگرمی خاصی نداریم و از زمانی که به این کارگاه آمدم هم سرم گرم می‌شوم و هم کار یاد می‌گیرم.

آقای یامپی توضیح داد: ما در این حوزه طرح‌هایی برای چاپ داریم، اما بر اساس سلیقه مشتری هایمان هر طرحی بخواهند روی پارچه به چاپ می‌کنیم.

پوشاکی که در کارگاه‌های خانگی روستای صحنه تولید می‌شود به دست مردان روستا در مناطق مختلف به فروش می‌رسد و نتیجه این کار رونق کسب و کار برای اهالی روستا شده است.

پوشاک تولید شده در کارگاه‌های آقای یامپی از اقصی نقاط کشور مشتری دارد و فضای مجازی بستر کار رو برای این کارآفرین گسترش داده است.

آقای یامپی علاوه بر کارگاه خودش تولیدات سه کارگاه دیگر نیمه فعال در روستای صحنه را هم خریداری می‌کند و به فروش می‌رساند و با این کار به رونق آن‌ها هم کمک می‌کند.

مسیر کارآفرینی همواره با چالش و سختی‌هایی هم رو به روست، آقای یامپی می‌گوید: ما در همسایگی با ترکمنستان هستیم و پارچه‌هایی که از این کشور وارد می‌شود ابتدا به تهران برده می‌شود وما مجبوریم نیاز خود را از تهران تهیه کنیم.

او افزود: جای یک کارخانه تولید پارچه در استان ما خالی است تا ما تولید کنندگان را از واردات پارچه از استان‌های دیگر و حتی دیگر کشور‌ها بی نیاز کند.

یامپی ادامه داد: مشکل بیمه تامین اجتماعی یکی دیگر از مشکلاتی است که در روستا داریم، ما بیمه خانم‌های شاغل را به صورت کامل واریز می‌کنیم، اما به جای ۲۵ روز تنها ۱۰ روز بیمه مشاغل خانگی برای آن‌ها محاسبه می‌شود.

این کارآفرین گلستانی گفت گرچه شیوع کرونا و کساد بازار ۵۰ درصد از مشتریانش را کم کرده است، اما به طور میانگین ماهانه ۲۰ هزار عدد لباس در کارگاهش تولید می‌شود.

آقای یامپی با شناسایی ظرفیت‌های موجود در روستای محل زندگی اش توانست کارآفرینی را رونق بخشد و حالا آرزو دارد روستای صحنه به قطب تولید پوشاک منطقه و حتی کشور تبدیل شود.

او گفت: برای گسترش کارش حتی تسهیلات هم دریافت نکرده و هر چه بوده از زحمت کشید و سرمایه‌هایی بوده که اندک اندک جمع شده است.

آقای یامپی به عنوان کارآفرینی که از تمام ظرفیت‌های محل زندگی اش آن هم در روستایی با حدود ۳۸۰ خانوار برای رشد و پیشرفت در کارش بهره برده است می‌تواند الگوی مناسبی برای همه ما و حتی مسئولان باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار