جوان پرتلاش گلستانی با مهارت خود در جوجه کشی انواع پرندگان محلی علاوه بر کسب درآمد و ایجاد شغل پایدار، جانی دوباره به صنعت پرورش ماکیان در منطقه و روستای خود بخشیده است.

درآمدزایی با جوجه کشی و پرورش ماکیان/ اقتصاد روستا زنده شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، با پرورش انواع ماکیان و در رأس همه آنها مرغ که دوره پرورش کوتاه ۴۵ روزه دارد، علاوه بر کاهش دوره بازگشت سرمایه، در بازه زمانی کوتاهی قادر به تأمین گوشت مصرفی خانوارهای زیادی آن هم به قیمت به مراتب کمتر از گوشت قرمز خواهیم بود.

میزان افت (بخش غیرقابل مصرف) پس از کشتار در مرغ کمتر از دام است و تغذیه آسان‌تر و راندمان تولید بالاتری نسبت به دام دارد در نتیجه پرورش ماکیان نسبت به دام‌های سنگین، برای تولید کننده خرد، به صرفه تر است.

در این آشفته بازار اقتصادی که متأسفانه کمتر کسی سراغ مشاغل تولیدی می‌رود، عبدالله مردانی با ساخت دو دستگاه ۲۰ هزارتایی جوجه کشی توانست برای دو خانواده به طور مستقیم درآمد پایدار ایجاد کند و علاوه بر آن بار دیگر باعث رونق پرورش انواع پرندگان محلی در منطقه باشد.

* در ابتدا خود را معرفی کنید و بگویید چه شد که سراغ جوجه کشی و پرورش ماکیان رفتید؟

عبدالله مردانی هستم، سال ۱۳۷۰ در شهر نوکنده متولد شدم. مدرک دکترای کارآفرینی دارم و از سال‌های قبل علاقه مند به پرورش پرندگان بودم به طوری که پایان نامه کارشناسی و کارشناسی ارشدم در همین ارتباط بود و بعد از فارغ التحصیلی با توجه به تحقیقاتی که داشتم سراغ این کار رفتم.

* لطفاً در مورد کار خود توضیح مختصری بدهید؟

در حال حاضر تمرکز اصلی کار من جوجه کشی انواع پرندگان نظیر مرغ و خروس محلی، اردک، غاز، تورنگ، بوقلمون، بلدرچین و همه انواع پرندگان به غیر از شتر مرغ است زیرا تخم شتر مرغ دما و رطوبت خاصی برای جوجه شدن نیاز دارد. در کنار این کار پرورش یک گله اردک هم داریم.

* با چقدر سرمایه کار را شروع کردید؟

من کارم را با مقدار خیلی کم در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در حد خرید لوازم ضروری پرورش اردک شروع کردم و به مرور در طول این سال‌ها کارم را توسعه دادم و در حال حاضر دو دستگاه جوجه کشی ۲۰ هزارتایی داریم که کار ساخت و تولیدش را خودم انجام دادم.

* آیا دستگاه شما ویژگی خاصی دارد یا مشابه دستگاه‌های موجود در بازار است؟

کمی دستکاری روی تهویه دستگاه انجام دادم. مثلاً از پنکه سقفی برای تهویه دستگاه استفاده کردم و یا دستگاه به صورتی است که تخم مرغ‌ها همگی به صورت خوابیده در دستگاه قرار می‌گیرد و در کل خیلی با موارد مشابه در بازار تفاوت ندارد ولی راندمان کار ما بالاتر است و یک ویِژگی بسیار مهم در کار جوجه کشی ما این است که به طور همزمان هر تعداد از انواع مختلف تخم پرندگان را که بخواهیم همزمان در دستگاه می‌گذاریم.

به طور مثال پنج مرغ، ۳۰ طاقه قرقاوول، ۷۰ غاز … و بعد از ۲۲ روز جوجه مرغ‌ها را تحویل می‌دهیم و بعد از ۳۰ روز غاز و الی آخر و هیچ محدودیتی در پذیرش نداریم و این نقطه قوت کار ماست.

* پرورش همزمان این پرنده‌ها به مهارت خاصی نیاز دارد؟

مهم شخصی است که با دستگاه کار می‌کند که به دلیل نداشتن مهارت کافی گذاشتن همزمان تخم مرغ‌ها باعث آلودگی محیط و شکست کار می‌شود. معمولاً صاحبان دستگاه فقط تعداد بالا از یک نوع تخم پرنده مثلاً هزار تا غاز را قبول می‌کنند و در تمام مدت ۳۰ روز دستگاه در اجاره صاحب تخم‌ها است.

فقط افراد معدودی هستند که مهارت همزمان جوجه گیری از انواع پرندگان را دارند و به دلیل اینکه ما مهارت این را داریم هر تعداد تخم پرندگان را از هرنوعی همزمان در دستگاه بگذاریم مشتریان بیشتری داریم و از طرفی هزینه تمام شده برای مشتریان خیلی کمتر می‌شود مثلاً برای هر جوجه مرغ فقط هزار تومان دستمزد می‌گیریم.

* شرایط فروش و درآمدی شما چطور است؟

من در سال‌های اول تنها کار می‌کردم ولی بعد از مدتی با زیاد شدن تقاضا با دوستم شریک شدم و دو نفر تمام وقت مشغول هستیم. در کنار جوجه کشی از محل پرورش گله اردک و فروش جوجه‌های آن هم درآمد کسب می‌کنیم.

بازار فروش ما بیشتر از طریق تبلیغات در فضای مجازی است و مشتریان اردک و غاز ما بیشتر در شهرهای مازندران است ولی از کل ایران مشتری داریم و به همه جای ایران جوجه فرستاده‌ایم.

در بازار فروش تقاضای بالایی داریم و گله داران بزرگی که تخم پرندگان را برای جوجه شدن می‌آوردند در صورت تمایل کار فروش جوجه‌هایشان را هم انجام می‌دهیم.

* به نظر شما مشکل پرورش ماکیان در کشور ما کجاست که باعث شده خیلی از تولید کنندگان کوچک در روستاها کار را رها کنند؟

چرخه معیوب پرورش پرندگان بزرگترین مشکل پیش روی کسانی است که وارد این کار می‌شوند.

دامدارانی باید باشند که کار گله داری و پرورش ماکیان را انجام دهند و افراد دیگری کار جوجه کشی را انجام دهند و در این بین باید کسانی هم باشند که خرید محصولات را تضمین کنند. کشتارگاه صنعتی و بسته بندی در محل باید وجود داشته باشد و در نهایت رستوران‌هایی که کار طبخ محصولات را انجام دهند.

اگر چرخه تولید کامل شود قطعاً کار تولید گوشت و تخم ماکیان هم رونق می‌گیرد.

* چشم انداز شما برای توسعه کارتان چیست؟

به لطف الهی با دو دستگاه ۲۰ هزارتایی جوجه کشی و مهمتر از آن داشتن بازار فروش خوب برای جوجه‌های متولد شده را داشته‌ایم که به تولید هرچه بیشتر ماکیان در منطقه کمک کرده است. در واقع ما خودمان را حلقه مفقود شده در منطقه می‌دانیم که توانستیم علاوه بر نیاز گله داران بزرگ، نیاز پرورش دهندگان تعداد پایین خانگی را هم جوابگو باشیم.

در حال حاضر با تعدادی از دوستانم در حال مذاکره هستیم تا کار را توسعه داده و چرخه تولید گوشت ماکیان را در منطقه کامل کنیم و در آینده نزدیک تمام مراحل تولید را در دست بگیریم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار