شدت فراگیری ویروس دلتا و کاهش رعایت پروتکل ها در کنار ضعف ساختاری مراکز درمانی سبب ایجاد مشکلات عدیده در پذیرش بیماران شده و ادامه این روند فاجعه کرونایی را در گلستان رقم خواهد زد.

زمین خوابی بیماران کرونایی/ دلتا وضعیت گلستانِ سرسبز را سیاه کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، رنگ‌های آبی و زرد کرونایی یکی یکی جای خود را به نارنجی و قرمز داده و هم اکنون وضعیت گلستان از قرمز هم فراتر رفته و رو به سیاه شدن است.

ویروس دلتا در گلستان در حال تاخت و تاز بوده و به نظر می‌رسد با شرایط موجود و عدم رعایت پروتکل‌ها، حالا حالاها سر تسلیم هم ندارد. بیمارستان‌ها هم حال و روز خوشی نداشته و همه تخت‌ها پر شده است و کار به جایی رسیده که بسیاری از بیماران نیازمند بستری در منازل تحت درمان هستند.

البته این همه ماجرا نیست و شنیده شده بیماران در راهروهای بیمارستان‌ها و حتی روی زمین بستری هستند. امری که نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی نسبت به آن هشدار داد.

غلامعلی کوهساری در این مورد گفته است: بیش از هزار و ۲۰۰ نفر در بیمارستان‌های این استان بستری هستند و برخی بیمارستان‌ها هم ظرفیت بستری ندارند و بیماران کف زمین خوابیده‌اند و ۸۰۰ نفر هم در حال درمان سرپایی هستند.

وی مدعی شده است: علی‌رغم تلاش‌های کادر درمان این وضعیت استان گلستان است، ما با وزیر تماس گرفتیم ولی ایشان پاسخگو نیست. یک نفر به داد مردم استان برسد.

مراجعات خانوادگی شده است

مشاهدات هم این مطلب را تأیید کرده و نشان می‌دهد بسیاری از بیماران در مراکز درمانی سرگردان و منتظر خالی شدن تخت هستند. مطمئناً ادامه سیر افزایشی بیماری، استان را به سمت برپایی بیمارستان‌های صحرایی سوق خواهد داد و با توجه به کمبود تجهیزات و پرسنل، این امر هم چالش‌های فراوانی پیش رو دارد.

هم اکنون به دلیل عدم رعایت قرنطینه از سوی بیماران، مراجعات به مراکز درمانی خانوادگی شده و صحبت با اکثر آنها نشان می‌دهد که به فکر تنِ خسته کادر درمان نبوده و در مجالس و محافل و دورهمی ها و اماکن شلوع حاضر شده‌اند.

برای جلوگیری از ازدحام مردم در مطلب‌ها، مراکز آزمایشگاهی و واکسیناسیون باید ساعات فعالیت این اماکن افزایش یابدبرای کنترل شرایط، محدودیت‌های بیشتری در فعالیت اصناف و ترددها در نظر گرفته شده اما عدم نظارت صحیح بر رعایت آن، نتوانسته تغییری در وضعیت استان ایجاد کند. علیرغم ممنوعیت ترددها، شاهد حضور خودروهای فراوان با پلاک‌های غیربومی در استان هستیم و حتی در محورهای گردشگری هم حضور دارند.

اما با این حال رئیس پلیس راه گلستان گفته در طرح تشدید محدودیت‌های ترافیکی از ۲۹ تیرماه تا سوم مرداد هزار و ۲۷۱ دستگاه خودرو که با پلاک غیربومی قصد ورود به استان را داشته یا با پلاک بومی قصد خروج داشتند، به مبدأ عودت داده شدند.

سرهنگ علی عبدی با اشاره به فعال بودن دوربین‌های نظارتی سطح استان، گفت: در همین بازه زمانی هم هزار و ۳۳۳ دستگاه خودرو به دلیل عدم رعایت ممنوعیت تردد در نقاط قرمز و نارنجی اعمال قانون شدند.

خبری از اعمال محدودیت نیست

اما حضور در مبادی ورودی و خروجی حکایت از آن دارد که خبری از اعمال محدودیت نیست و مسافران به راحتی در حال گذار هستند.

«شدت سرایت دلتا» و «عادی انگاری مردم» دو مؤلفه اصلی در ایجاد این شرایط بحرانی است و بیماران کرونایی هم دیگر قرنطینه را رعایت نکرده و در فضاهای عمومی حضور می‌یابند. در همین راستا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفته شرایط استان از نظر ابتلاء به کرونا اصلاً خوب نیست و تعداد بیماران روز به روز در حال افزایش است.

ناهید جعفری افزود: هزار و ۳۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری و چندین برابر این تعداد هم در منازل تحت مراقبت هستند.

وی بیان کرد: امیدواریم بیماران کرونایی فضای قرنطینه را ترک نکنند زیرا سرایت بیماری به شدت بالا است و متأسفانه اخبار زیادی می‌شنویم که افرادی که علائم دارند در اجتماعات و اماکن عمومی و سرکار حاضر می‌شوند که این امر سبب افزایش ابتلاء شده است.

بیمارستان‌ها ظرفیت پذیرش ندارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم با بحرانی خواندن شرایط استان، افزود: شرایط کرونا در گلستان از اسفندماه ۹۸ هم سخت‌تر شده و بیمارستان‌ها دیگر ظرفیت پذیرش ندارند و وضعیت در برخی از شهرها از قرمز هم گذشته است.

عبدالرضا فاضل بیان کرد: علاوه بر بیماران بستری بیش از ۸۰۰ نفر هم به صورت سرپایی مداوا شده که این آمار در طول شیوع کرونا در استان بی سابقه بوده است.

فاضل با اشاره به دو رقمی شدن فوتی‌های کرونایی، ادامه داد: با این سیر صعودی فاجعه شدیدی در راه است و نمی‌توان این مساله را جمع کرد، زیرا مردم زندگی را عادی می‌پندارند و از سوی دیگر به کادر درمان هم فشار می‌آید.

وی ادامه داد: ظرفیت تخت بیماران کرونایی در استان هزار و ۵۰۰ تخت در نظر گرفته شده که متأسفانه آمار ابتلاء بیشتر از ظرفیت است.

نیروی انتظامی در ورودی های استان خوب عمل نکرد

استاندار گلستان هم در جلسه پیشگیری از کرونای استان با ابراز گلایه از نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی در ورودی‌های استان به خوبی کار نکرد و از سوی دیگر در خصوص اصناف و پلمب کردن واحدهای متخلف کوتاهی شده است.

هادی حق شناس افزود: برخی مدیران هم شرایط را عادی می‌پندارند و مصوبات را اجرایی نمی‌کنند.

وی بیان کرد: نیروی انتظامی مکلف است خودروهای غیربومی را به محض ورود به هر شهرستان جریمه کرده و منوط به یک جریمه در روز نباشد.

حق شناس یا بیان اینکه تمامی تفرجگاه‌ها مسدود شده‌اند، گفت: با توجه به نزدیک بودن عید غدیر از خانواده‌های سادات تقاضا دارم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و مردم هم از دید و بازدید بپرهیزند.

استاندار گلستان گفت: هیچ برگه ترددی در استان صادر نخواهد شد و برگه‌های صادر شده از استان‌های دیگر، برای گلستان معتبر نیست.

وی تاکید کرد: با تمامی اصنافی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، برخورد جدی خواهد شد و در غیر این صورت در جلسه فوق العاده (سه‌شنبه) تصمیمات دیگری اتخاذ می‌شود.

جریمه‌های سنگین برای خودروهای غیربومی

با ایجاد شرایط قرمز در شهرستان‌ها، فرمانداران هم محدودیت‌ها و نظارت‌ها را تشدید کرده‌اند. فرماندار کردکوی با اشاره به ممنوعیت رفت و آمد و جریمه‌های سنگین خودروهای غیربومی گفت: مغازه‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، پلمب و جریمه خواهند شد.

ابراهیم قدمنان افزود: ورود به مراکز تفریحی و تفرجگاه‌ها و فعالیت پاساژها و بازارهای هفتگی در شهرستان تا پایان هفته ممنوع است.

وی بیان کرد: تالاهای پذیرایی و رستوران‌ها و همه آرامستان ها و بقاع متبرکه تعطیل خواهند بود.

برنامه ریزی برای برپایی نقاهتگاه

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری علی آبادکتول هم گفت: روند افزایشی کرونا را در علی آبادکتول شاهد هستیم و ۹۰ درصد ظرفیت بیمارستان شهرستان به بیماران کرونایی اختصاص دارد.

حسین بای افزود: جهت راه اندازی مرکز رزرو و نقاهتگاه بیماران، چند نقطه مد نظر است که پس از بازدید و تأیید شبکه بهداشت، نسبت به تجهیز آن اقدام خواهد شد.

وی بیان کرد: همه تفرجگاه‌ها تعطیل و کنترل مبادی ورودی کماکان ادامه خواهد داشت.

فرماندار ویژه گنبدکاووس هم گفت: در این شهرستان تا اطلاع ثانوی فقط اصناف گروه یک و آن هم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند.

عبدالقدیر کریمی افزود: تا پایان هفته محدودیت‌ها ادامه می‌یابد و اگر شرایط بهبود یافت محدودیت‌ها برداشته شده اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، محدودیت‌ها تا هفته آتی هم استمرار خواهد یافت.

در شرایطی که مراجعات بیماران کرونایی به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های گلستان خانوادگی شده و با در نظر گرفتن شدت سرایت بیماری و محدود بودن تخت‌ها و تجهیزات بیمارستانی، تنها راه نجات از بحران ایجاد شده رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. علاوه بر آن هم باید نظارت بیشتری بر اجرای محدودیت‌های کرونایی اعمال شود.

از دیگر نکات مهم افزایش مراکز تشخیصی کرونا و مراکز تزریق واکسن است تا از تجمع مردم جلوگیری شده و آنها با فراغ بال بیشتری در این مراکز حضور یابند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار