حسینی طلب گفت: ۶۳ درصد از کارجویانی که برای آموزش به فنی و حرفه ای مراجعه کردند جذب بازار کار شدند.

۶۳ درصد از کارجویان فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، موضوع مدرک گرایی بدون کسب مهارت در کشور باعث شده بین جوانان و اشتغال فاصله معناداری به وجود بیاید.

 

برای جبران این نقیصه در کشور سازمان فنی و حرفه ای تلاش کرده که دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را با مهارت آموزی توانمند کند و در سال های اخیر نیز اقدامات و تفاهم نامه هایی در این راستا شکل گرفته است.

 

درخواست مسئولان فنی و حرفه ای از دانشجویان که علاقمند به کسب مدرک دانشگاهی هستند این است که سطح مهارتی خود را با شرکت در دوره های سازمان فنی و حرفه ای سنجیده و آن را تقویت کنند.

 

همچنین آموزش پرورش نیز براساس اسناد بالادستی در تلاش است که میزان تربیت دانش آموزان ماهر و فنی را با هدایت تحصیلی افزایش دهد که این مسئله نیز گاهی با مقاومت خانواده ها به دلیل نگاه مدرک گرایی رو به رو می شود.

 

این خانواده ها نمی دانند که گاهی این مقاومت باعث از دست رفتن آینده شغلی فرزندانشان می شود، هفته ملی مهارت بهانه ای شد که در این زمینه با «سیدعلیرضا حسینی طلب»، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان گفتگو کنیم.

 

*چه گروه هایی تحت آموزش های فنی و حرفه ای قرار می گیرند؟

19 گروه هدف در برنامه آموزشی فنی و حرفه ای استان گلستان قرار دارند که شامل آسیب دیدگان اجتماعی، افراد دارای معلولیت، فارغ التحصیلان دانشگاهی، زندانیان، زنان سرپرست خاوار، مناطق روستایی، سربازان، شاغلان گروه های اقتصادی در کارخانجات و صنایع، مشمولان بیمه بیکاری و غیره می شود.

 

همچنین در این زمینه 372 آموزشگاه فنی و حرفه ای دارای مجوز در استان فعال است که در گروه مختلف مثل خیاطی، فناوری اطلاعات، امور مالی و بازرگانی، مکانیک و برق و غیره فعالیت می کنند و افراد پس از گذراندن دوره های آموزشی در این مراکز از طریق اداره کل فنی و حرفه ای آزمون می دهند و در نهایت گواهی نامه برای آنها صادر می شود.

 

*انتخاب مربیان مهارتی به چه شکلی است؟

در بخش دولتی برای مربیان آموزشی یک مرکزی در کشور به عنوان تربیت مربی و پژوهش های مربی در نظر گرفته شده که کار ارتقاء مربیان را انجام می دهند و 120 مربی رسمی و پیمانی ما در استان در این مرکز مراجعه می کنند و هر سال این آموزش را می بینند.

 

در بخش خصوصی موسس آموزشگاه آزاد فردی واجد الشرایط را به ما معرفی می کند و آنها نیز یک کارت گواهی مهارت دارند که براساس آن وارد این سیستم آموزشی شدند.

 

*ارزش فنی و حرفه ای آنگونه که باید در جامعه نهادینه  نشده است و خانواده ها برای تامین اوقات فراغت فرزندانشان را به سمت مهارت آموزی سوق می دهند چه اقدامی برای افزایش فرهنگ مهارت در جامعه انجام شده است؟

در حوزه آموزش فنی و حرفه ای آموزش تبلیغی و اطلاع رسانی از طریق سایت و کانال های مجازی انجام می شود و نیازمند آن است که اصحاب رسانه استان گلستان در این زمینه با ما همکاری بیشتری داشته باشند.

 

جامعه باید اهمیت موضوع مهارت را درک کند و موضوع مهارت آموزی یک مسئله روز است و باید یک جوان حداقل یک مهارت را بیاموزد.

 

*از نظر تجهیزات وضعیت فنی و حرفه ای چگونه است؟

باید تلاش کنیم تجهیزات روز دنیا را در آموزشگاه های فنی و حرفه ای فراهم کنیم و این مهم نیاز به اعتبارات زیادی دارد، در سال گذشته یک میلیارد و 500 میلیون تومان تجهیزات جدید برای کارگاه های فنی و حرفه ای خریداری کردیم و هفت میلیارد و 500 میلیون تومان در چهار سال گذشته تجهیزات خریداری شده است.

 

تلاش ما این است که از طریق فاینانس طرح ها در لایحه بودجه مجلس بتوانیم 175 میلیارد تومان تجهیزات را خریداری کنیم.

 

در بخش خصوصی نیز موسسات فنی و حرفه ای برای ارتقاء تجهیزات خود تلاش می کنند و تسهیلات مختلف نیز در نظر گرفته شده و باید مورد حمایت بیشتری از سوی دولتمردان قرار بگیرد.

 

*در حوزه اشتغال مهارت آموزان چه کردید و چگونه نیاز سنجی برای دوره آموزشی در نظر گرفته شده است؟

سند نیازسنجی استان را تهیه کردیم و از ظرفیت شورای مهارت و کارگروه اشتغال استان و شهرستان در این زمینه بهره بردیم و نیازهای آموزشی شهرستان ها احصاء و اولویت بندی شده و مطابق آن عمل می کنیم.

 

کارجویان یکی از مجموعه 19 گروه هدف آموزشی فنی و حرفه ای به شمار می روند و کار رهگیری اشتغال این افراد را را از طریق کارشناس مشاوره و رهگیری اشتغال در شهرستان ها انجام می دهیم و اطلاعات ما نشان می دهد 63 درصد این کارجویان جذب بازار کار شدند.

 

یک هزار و 200 نفر سهمیه اشتغال برای فنی و حرفه ای استان گلستان در نظر گرفته شده بود که بیش از این میزان اشتغال در فنی و حرفه ای در سال گذشته ایجاد کردیم.

 

بعد از آنکه آموزش های مهارتی را این افراد سپری کردند وارد بازار کار می شوند و گاهی نیازهای آموزشی جدیدی برای آنها به وجود می آید که برای ارتقاء مهارت مجدد به فنی و حرفه ای مراجعه می کنند.

 

*درایام کرونا چه اقداماتی داشتید؟

در شهرهای قرمز فعالیت های فنی و حرفه ای ممنوع است و در شرایط نارنجی و زرد براساس پروتکل های بهداشتی عمل می کنیم.

 

نیاز است که مهارت آموزی از طریق کلاس های حضوری و کارگاهی انجام شود که در شرایط کرونا گاهی این مهم محقق نشد ولی تلاش کردیم که با استفاده از کلیپ آموزش های تئوری برای گروه های هدف در نظر گرفته شود.

 

به این منظور یک هزار و 200 ساعت کلیپ آموزشی در سایت فنی و حرفه ای بارگزاری شده که در دسترس عموم مردم قرار دارد.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار