مراسم عزاداری دهه اول محرم با برگزاری محدود مجالس در شرایط کرونا در جای جای گلستان برپا شد.

سوز روضه سید الشهدا در گلستان/دهه اول محرم الحرام آغاز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛ عطر محرم در شهر های گلستان پیچید و علم عزا بر روی سر درها و خانه ها، هیئت ها حسینه ها و مساجد  و بازارهای استان گلستان نصب شده است.

در استان گلستان هم مانند هر سال به احترام سیدالشهدا همه قیام می کنند، آستین ها را بال می زنند رخت عزا بر تن  کرده و برای  بزرگداشت ایام عزای شهیدان عاشورا  و لعن شمر و یزید شتاب می کنند.

عاشورا هرچند یک واقعه به نظر می رسد اما عمق نگاه به آنچه هدف آن بود و چیزی که  بر سید الشهدا و یاران و اهل بیتش گذشت فراتر یک واقعه است بلکه عاشورا تمدن سازی کرد تا بعد از 14 قرن هنوز داغ آن تازه باشد.

در مرکز گلستان علاوه بر خیابان ها، معابر و میدان ها و بزرگترین برج شمال کشور در دارالمونین نیز مزین به پرچم سیاه سیدالشهدا شده و سایر شهرهای استان نیز سیاه پوش شده اند .

امسال در دومین سال محرم کرونایی این هیئت ها هستند که میدان دار شدند و بچه مذهبی ها با احترام به قوانین و رعایت پروتکل های بهداشتی عزاداری محرم را آغاز کرده اند زیرا حفظ سلامت مردم در اولویت برنامه‌های آنان است.

اینجا در گلستان فرزندان این مرز و بوم لباس سیاه بر تن کردند از کودک شیرخوار به یاد شهید ششماه دشت کر بلا تا پیرمردان به یاد کهسال ترین شهیددشت کربلا حبیب ابن مظاهر .

اینجا هرکس لباس حر بر تن می کند و برای آزادی از نفس خود و احیا دین  تلاش می کند .

اطعام حسینی امسال مانند سال گذشته انجام می شود و آشپزخانه های هیئتها برای مردم و نیازمندان به پخت غذا می پردازند.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی در گلستان هم در خصوص برنامه‌های کانون اظهار کرد: کانون خدمت رضوی در دهه اول محرم ویژه برنامه‌های متعدد فرهنگی و تبلیغی برای مردم استان و ارادتمندان به اهل بیت (ع) تدارک دیده است.

سید حسین علوی از برگزاری روزانه طرح رواق رضوی در فضای اسکای روم خبر داد وافزود: طی برنامه ریزی های انجام شده کانون‌های کتاب و کتابخانه، قرآن، شعر، هنر، خانواده، مداحی، شهدا و خبر و رسانه رضوی با همکاری برخی مجموعه‌های مردمی و نهادها، از اول محرم تا ۱۰ محرم هر روز از ساعت ۱۸ الی ۱۹ در فضای اسکای روم با قرائت قرآن و مداحی و سخنرانی و برنامه‌های دکلمه خوانی، مقتل خوانی، شعرخوانی و سرودخوانی و غیره طرح رواق رضوی را اجرا خواهند کرد.

وی تصریح کرد: در این طرح قبل و بعد از هر وعده سخنرانی در فضای اسکای روم، مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ذکر سجایا و مناقب حضرت حسین بن علی (ع) و یاران باوفایشان خواهند پرداخت.

علوی بیان کرد: علاوه بر طرح رواق رضوی برنامه‌های دیگری مانند طرح اطعام دهی در محلات، روضه خوانی خانگی، تعمیر منازل و وسایل زندگی محرومان، طرح سراج الله (جمع خوانی خانوادگی قرآن کریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) و اجرای گروه سرود آوای رضوان در محلات شهرستان گرگان برگزار خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار