اقشار مختلف مردم و عزاداران سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یاران با وفایش در شهرستان گنبدکاووس واقع در شرق استان گلستان، با آغاز ماه محرم و شرایط کرونایی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری‌ فرزند فاطمه (س)، شعور حسینی خود را به نمایش می‌گذارند.

شعور حسینی چاشنی عزاداری‌های محرم در گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، امسال آیین‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در دومین سال شیوع کووید ۱۹ و مشکلاتی که این ویروس برای مردم ایجاد کرده، با سبک و سیاق متفاوت‌تر از سال‌های قبل کرونا و با رعایت کامل شیوه نامه‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا  و نیز سازمان تبلیغات اسلامی درحال برگزاری است.

بازدیدهای میدانی خبرنگاران ایرنا از مراسم عزاداران حسینی در گنبدکاووس نشان می‌دهد که مردم این شهرستان هنگام حضور در مساجد و هیات‌های عزاداری از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را نیز رعایت می‌کنند و همراه با نوای مداحان در غم فراق شهدای مظلوم دشت کربلا سوگواری می‌پردازند.

رییس شورای هیئات‌ مذهبی اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت که شیوه‌نامه ابلاغی سازمان تبلیغات اسلامی برای برگزاری مراسم عزاداری محرم به تمامی هیات‌های مذهبی شهرستان ابلاغ شده و تیم‌های نظارتی این شورا نیز به صورت سرزده از روند برگزاری مراسم بازدید می‌کنند.

حجت قاسمی با اشاره به فعالیت ۱۱۰ هیات مذهبی در گنبدکاووس، افزود: فرایند بازدیدهای که هر شب ادامه دارد، نشان داد، بیشتر هیات‌ها پروتکل های بهداشتی را رعایت می‌کنند ضمن اینکه به چند هیات‌ که اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی و توزیع چای و شربت می‌کردند، تذکر داده شد.

وی ادامه داد: به این هیات‌ها پیشنهاد شد به‌جای ایستگاه صلوتی، ایستگاه سلامت برای توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک و مایع ضد عفونی کننده به منظور جلوگیری از شیوع کرونا برپا کنند و علاوه بر آن پنج هزار عدد ماسک آماده شده و از امشب در حین سرکشی از هیات‌ها توزیع می‌شود.

قاسمی اظهارداشت: امسال با توجه به شرایط کرونایی گنبدکاووس هیات‌های مذهبی هیچ گونه دسته‌روی به‌ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نخواهند داشت و هر هیات به صورت محله‌ای با یک سوم ظرفیت در فضای باز و یک چهارم ظرفیت در فضای بسته بدون توزیع چای، شربت و یا غذای نذری و در مدت محدود یک تا ۲ ساعت پذیرای عزاداران حسینی است.

به گفته وی، امسال اولویت هیات‌های مذهبی رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است و تاکنون همکاری خوبی در اجرای شیوه‌نامه ابلاغی برگزاری مراسم عزاداری محرم داشتند و خیلی از مردم مومن گنبدکاووس نیز به جای غذای نذری، بسته‌های معیشتی تهیه و میان مردم نیازمند توزیع می‌کنند.

امام جمعه گنبدکاووس نیز ۱۳ مرداد در جلسه ستاد هماهنگی شئونات فرهنگی گنبدکاووس با موضوع محرم گفته بود که مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا باید فصل الخطاب برگزاری مراسم‌های عزاداری باشد تا سلامت عمومی مردم به خطر نیفتد.

حجت الاسلام محمود ترابی از هیات‌های مذهبی خواست مطابق شیوه نامه‌ ابلاغی برگزاری مراسم‌های عزاداری ماه محرم که ستاد مقابله با کرونا آن‌ را تایید کرده، عمل نمایند. 

رییس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس نیز چند روز پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید بر رعایت شیوه‌نامه ابلاغی برگزاری مراسم عزاداری محرم توسط هیات‌های مذهبی، گفت: ۲ پویش "هر خانه یک پرچم و روضه‌های خانوادگی" از برنامه‌های شاخص اجرایی در این ایام به‌منظور سیاهپوش کردن سطح شهرها و روستاهای شهرستان برای نشان دادن سوگ مردم در عزاداری امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام سیدخلیل صفی‌الحسینی افزود: افرادی که شرایط لازم برای حضور در مراسم عزاداری هیات‌های مذهبی و یا مساجد را ندارند، می‌توانند با درخواست روحانی و مداح از اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس برای اجرای برنامه‌ها حداکثر در مدت ۲۰ دقیقه در پویش روضه‌های خانوادگی شرکت کنند.

وی، ایجاد موکب سلامت به منظور توزیع اقلام بهداشتی (ماسک و مایع ضد عفونی کننده) برای پیشگیری از شیوع کرونا را از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در ماه محرم امسال دانست و گفت: هیات‌های مذهبی اجازه طبخ غذای نذری را دارند اما باید به صورت بیرون‌بر و درب خانه‌ عزاداران حسینی و نیز محلات کمتر توسعه یافته شهری و روستایی توزیع کنند.

شهرستان گنبدکاووس حدود ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دارد و نیمی از مردمان آنرا ترکمن‌های اهل سنت تشکیل می‌دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار