مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸۴ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان طعمه حریق شده است.

امسال ۸۴ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی گلستان طعمه حریق شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم لطفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اغلب آتش‌سوزی‌هایی که در جنگل‌ها و مراتع استان رخ داده، از زمین‌های کشاورزی سرایت کرده است.

وی با اشاره به اینکه نیروهای ما با امکاناتی که در اختیار داشتند ۷۰۰ کیلومتر کمربند حفاظتی ایجاد کردند، گفت: از کشاورزانی که اراضی آنها در حاشیه جنگل‌ها و مراتع قرار دارند، درخواست داریم خودشان نسبت به ایجاد آتش‌بُر اقدام کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه تجهیزات انفرادی فردی کافی برای اطفای حریق در استان وجود دارد، تصریح کرد: در آتش‌سوزی‌ها، لباس ضد حریق و وسایل انفرادی اطفای حریق در اختیار مردمی که به کمک می‌آیند، قرار می‌گیرد.

لطفی بیان کرد: بر اساس استانداردها برای هر یک هزار هکتار جنگل، یک قرقبان و ۱۵ هزار مترمربع مرتع یک قرقبان باید در نظر گرفته شود. بر اساس این استاندارد، در استان باید ۵۴۰ نیرو داشته باشیم اما در عمل ۵۰۷ نیرو در اختیار داریم. البته در فصل گرما ۲۵ دیدبان نیز در مناطق مستعد آتش‌سوزی به کار گرفته می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به آتش‌سوزی‌های آخر هفته گذشته در چند نقطه از استان، گفت: آتش‌سوزی در منطقه یانه‌سر در حوزه شهرستان کردکوی در منطقه صعب‌العبور به وقوع پیوست که با تلاش نیروهای منابع طبیعی و مردم محلی آتش مهار شد.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان تصریح کرد: در این حریق ۱۲ هکتار از عرصه‌های جنگلی منطقه طعمه حریق شد.

لطفی خاطرنشان کرد: در آتش‌سوزی منطقه رضی شهرستان رامیان نیز ۵ هکتار از جنگل‌های سوزنی‌برگ دست کاشت طعمه حریق شد.

وی بیان کرد: امسال با توجه به شرایط گرما و خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان جنگل‌ها و وزارت دفاع برای به‌کارگیری بالگرد منعقد شد. در همین راستا برای مازندران و گلستان یک فروند بالگرد اطفای حریق در نظر گرفته شده است. در آتش‌سوزی اخیر در منطقه یانه‌سر نیز از بالگرد استفاده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: از مردم درخواست داریم با توجه به گرمای هوا و کاهش رطوبت، از روشن کردن آتش در جنگل‌ها خصوصاً جنگل‌های سوزنی‌برگ خودداری کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار