رئیس پلیس فتا استان گلستان گفت: در نوعی از کلاه‌برداری مجرمان سایبری با نصب برنامه‌های رسید ساز جعلی بر روی گوشی‌های هوشمند یا تبلت، بدون واریز هیچ‌گونه وجهی فقط با نشان دادن رسید واریز، از شهروندان و کسبه کلاه‌برداری می‌کنند.

کلاهبرداری مالی " با نشان دادن رسید واریز جعلی "

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا: سرهنگ دوم ابراهیم پرسا، رئیس پلیس فتا استان گلستان در تشریح این خبر اظهار داشت:سودجویان و کلاه‌برداران در فضای حقیقی و مجازی جدیدترین روش‌ها را بکار گیری می‌کنند تا به نحوی شهروندان را به دام خودشان بیندازند و نهایتاً مبالغی رو از آن‌ها سرقت و یا حسابشان را خالی نمایند.

وی ادامه داد: مجرمان سایبری در هنگام خرید کالا از کسبه یا شهروندان که کالایی را در سایت‌های واسط برای فروش ثبت کرده‌اند، در هنگام معامله با گرفتن شماره کارت‌بانکی فروشنده، با ادعای واریز وجه با گوشی یا تبلت و نشان دادن رسید واریز، کالا را از فروشنده دریافت کرده بدون اینکه وجهی به‌حساب بانکی آن‌ها واریز کرده باشند.

این مقام مسئول بیان داشت :در واریز وجه با رسید سازهای جعلی هیچ تبادل مالی رخ نداده و هیچ پولی ردوبدل نمی‌شود بلکه فقط تصویری جعلی از رسید بانکی به فروشنده نشان داده می‌شود و چون این رسید کاملاً شبیه به رسید واقعی است شک فرد را برنمی‌انگیزد و  فروشنده کالا را تحویل می‌دهد.

رئیس پلیس فتا استان گلستان افزود: بهترین روش برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی با رسید سازهای جعلی این است که، در فروشگاه‌ها و افرادی که دستگاه کارت‌خوان بانکی دارند، حتماً از خریدار بخواهند وجه خرید را از طریق کارت‌خوان بانکی پرداخت کنند و افرادی که دستگاه کارت‌خوان بانکی ندارند حتماً منتظر دریافت پیامک واریز وجه بمانند و تا زمانی که پیامک دریافت نکرده و یا شخصاً از طریق همراه بانک یا روش‌های دیگر از دریافت وجه مطمئن نشده‌اند کالایی تحویل ندهند.

سرهنگ پرسا خاطر نشان کرد : در حال حاضر تمام بانک‌ها برای راحتی و آگاهی مشتریان خود از تراکنش‌های بانکی، سیستم پیامکی دارند،  لذا فعال بودن پیامک بانکی مانعی برای این دست  از کلاه‌برداری‌ها  است .

وی گفت:  اگر قصد انتشار آگهی در این‌گونه سایت‌ها رادارید به نکات ذیل توجه کنید: احتمال دارد پس از ثبت آگهی، پیامکی جعلی مبنی بر پرداخت هزینه انتشار آگهی برای شما ارسال شودبه این پیامک‌ها که از شماره‌های ناشناس ارسال می‌شوند  نباید به آن‌ها توجه کنید؛ درصورتی‌که خریدار مدعی شود که مبلغ وجه کالا را به‌حساب شما انتقال داده و رسید ارائه کند حتماً اصالت رسید بانکی و تصویر آن را بررسی کنید چراکه احتمال دارد این رسید جعلی باشد،سومین نکته این است که؛ برای اطمینان از انتقال وجه به‌حساب بانکی خود، سرویس پیامک بانکی را فعال کنید.

رئیس پلیس فتا استان گلستان به شهروندان هشدار داد : توجه کنید که خریدار حتماً از حساب بانکی خود، وجه را بپردازد چراکه احتمال دارد بهای کالا از یک حساب سرقتی به کارت شما واریز شود و در معاملات آنلاین حتماً توصیه‌‌های پلیس فتا را جدی بگیرید تا با رعایت موارد ساده ایمنی در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار