با توجه به نزدیک شدن به پاییز که فصل بیماری‌های تنفسی است، باید منتظر اتفاقات و بحران‌های جدی تری از شیوع کرونا باشیم لذا هم روند واکسیناسیون باید افزایش یابدو هم مردم شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند .

احتمال بحران های جدی تر در پاییز و زمستان/ روند واکسیناسیون کرونا سرعت گیرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛  کرونا انفجاری در زندگی هم انسان ها بوجود آورده و از حالت عادی خارج کرده است .

این ویروس مرموز روز به روز رنگ عوض می کند  و به گونه های مختلف در می آید.

هرچند طی ۱۸ ماه گذشته واکسن های مختلف و دارو های زیادی کشف و ساخته شد  اما به نظر می رسد  این ویروس هنوز دست بردار جهان نیست .

شمار مبتلایان به کرونا در جهان به ۲۰۹ میلیون نفر رسیده است و از این تعداد بیش از ۴ میلیون هموطنانمان هستند.

علیجان تبرائی موج پنجم  کرونا را حاصل سه عامل، خود ویروس و تغییرات آن که بر اثر گردش‌های مختلف، قدرت انتقال و تکثیر بیشتری یافته ، عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و بحث‌های مدیریتی، بیان کرد.

وی افزود: با این روند و با توجه به نزدیک شدن به پاییز که فصل بیماری‌های تنفسی است، باید منتظر اتفاقات و بحران‌های جدی تری هم باشیم.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران تصریح کرد: رعایت استاندارد شیوه نامه‌ها و قرنطینه‌ها و ضرب العجل در توسعه واکسیناسیون کمک می‌کند که بتوان برای بلندمدت برنامه ریزی کرد.

وی با بیان اینکه موج جدید، منحصر به کشور ما نیست و کشور‌های زیادی اکنون درگیر آن هستند، بیان کرد: برای ایمنی جمعی، ایمنی ۸۳درصد از جمعیت ضرورت است.

به گفته تبرایی؛ روند فعلی واکسیناسیون رو به رشد است، اما ایده آل نیست و با این روند، تا پایان امسال هم به ایمنی نخواهیم رسید و باید تدابیری دیده شود تا واردات و تولید افزایش یابد تا بتوانیم آخر پاییز یا اوایل زمستان به نقطه مطلوب برسیم.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران با بیان اینکه اکنون سن بستری‌ها پایین آمده،ادامه داد: کوچکترین علامت سرماخوردگی، زنگ خطر ابتلا به کرونا است و باید جدی گرفته و با مراکز بهداشتی تماس گرفته شود.

وی اذعان کرد: وقتی نیاز به خدمات جدی درمانی است که مشکلات تنفسی داریم و گرنه نیاز دارویی خاصی نیست.

تبرایی تاکید کرد: زمانی تست کرونای یک نفر از خانواده مثبت است، مطمئن باشند که بقیه هم آلوده هستند لذا باید سبک زندگیمان را باتوجه به این شرایط تغییر دهیم.

وی یادآورشد: همه تست‌ها در شبکه بهداشتی کشور،رایگان و تحت پوشش بیمه است.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران در ادامه به سویه جدید لامبدا که در برخی کشور‌ها مشاهده شده است اشاره کرد و گفت: این سویه در برابر واکسیناسیون، مقاوم است.

تبرائی به مردم توصیه کرد: به شایعات فضای مجازی مبنی بر مصرف نکردن ویتامین‌ها و نزدن بی حسی‌ها پس از واکسن زدن و امثال آن توجه نکنند.

رعایت شیوه نامه‌ها در استان فقط ۳۸درصد است

معاون درمان علوم پزشکی گلستان در ادامه این گفتگو اظهار کرد کرد: اکنون در استان بیش از ۴هزار مبتلای نیازمند به بستری داریم.

محمد مهدی زرگران افزود: واکسیناسیون در روز‌های اخیر سرعت خوبی پیدا کرده و تا کنون نزدیک به ۴۰۰هزار دز واکسن در استان تزریق شده است.

به گفته وی؛ فقط واکسیناسیون کافی نیست و مردم باید همکاری بیشتری کنند.

زرگران تصریح کرد: طبق آخرین برآورد، رعایت شیوه نامه‌ها در استان فقط ۳۸درصد است که این خوب نیست.

وی درباره داروهای کرونا هم بیا کرد: از ابتدای همه گیری تا کنون دارو‌های مختلفی برای درمان کرونا معرفی، اما با سیر درمانی از پروتکل‌ها خارج شد.

زرگران عنوان کرد: طبق آخرین تحقیقات کمیته‌های علمی کشور، داروی فاویپیراویر نیز از پروتکل خارج شده است.

معاون درمان علوم پزشکی گلستان در خاتمه گفت: پروتکل مصوب طب سنتی هم معرفی کردیم که در دسترس پزشکان قرار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار