مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان گفت: تاکنون هفت اثر از مواریث فرهنگی ناملموس مرتبط با آیین‌ها و مراسم محرم از این استان در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

۷ آیین عزاداری محرم گلستان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط‌عمومی و امور فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، احمد تجری اظهار کرد: آئین و مراسم طوق‌بندان گرگان، مراسم عزاداری «بنی‌اسد» در شهرستان بندرگز، مراسم «چهل‌منبر» در شهرستان گرگان، آئین مذهبی حسن حسین شهرستان گالیکش ازجمله این میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان اضافه کرد: همچنین مراسم «سینه‌زنی کمربه‌کمر» رامیان، «آئین دسته‌چوبی» شهر تاریخی استرآباد (گرگان) و آئین «نخل‌پا» روستای بالاجاده کردکوی هم از آئین‌های عزاداری مردم استان گلستان در ایام محرم ثبت ملی شده است.

وی خاطرنشان کرد: ماه محرم و صفر و مراسم عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفایش میراث معنوی عظیمی است که ثبت ملی آثار ناملموس در این حوزه از جمله اقدامات در راستای حفاظت از این میراث معنوی باارزش بوده است، برای بهره‌مندی از ثمرات دو ماه محرم و صفر در تلاش برای صیانت و حفاظت از عزاداری سنتی اقوام سطح استان هستیم.

تجری تصریح کرد: گلستان ظرفیت‌های بسیار در حوزه گردشگری مذهبی مخصوصا در ایام ماه‌های محرم و صفر دارد که سعی ما معرفی هرچه بهتر این قابلیت‌ها در سطح ملی و بین‌المللی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار