با توجه به استقبال جامعه از فضای مجازی و توسعه تکنولوژی های روز دنیا برای ارتقاء کارکردهای مساجد مسئولان امری ناگزیر به بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا هستند.

ارتقاء کارکردهای مسجد در گرو بهره گیری از تکنولوژی/ سهم نهادهای فرهنگی از فعالیت های مسجدی مشخص شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، مساجد را باید قلب تپنده دین مبین اسلام بدانیم، برای اینکه این قلب بتواند سالم بماند به باید و نبایدهایی نیاز است توجه شود و حفظ سلامت مساجد به عنوان قلب تپنده  جامعه اسلامی باید ساز و کارهایی را در نظر گرفت.

 

سلامت مساجد در آن است که غنی و فقیر پیر و جوان و هر انسان مسلمانی با تفکر مختلف و سطح تحصیلات بتواند در فعالیت‌های مساجد نقش ایفاء کند.

 

گرچه قومیت های مختلف در شهرهای کشور مساجد را بنا می کنند ولی باید به آن اهتمام داشته باشیم که مسجد مکانی برای حضور همه مومنان است و نباید خط کشی برای حضور افراد در مسجد و فعالیت های مسجدی در نظر گرفته شود.

 

از سوی دیگر شریانهای اصلی که می تواند فرهنگ ناب اسلامی را به جامعه و دل خانواده‌ها بکشاند موضوع حضور جوانان و تربیت نسل متدین است.

 

برای جوانگرایی و حضور پرشور جوانان در فعالیت های مساجد باید متناسب با آن برنامه های فرهنگی، دینی و اجتماعی در مساجد در نظر گرفت.

 

*کمرنگ شدن نقش نهادهای فرهنگی و اجتماعی در مساجد

در گذشته مسجد مکانی برای حل مشکلات جوانان مانند اشتغال و ازدواج بود ولی رفته رفته این نقش با سازماندهی نهادهای متولی کمرنگ تر شد.

 

نقش بسیاری از نهادهای فرهنگی و اجتماعی در فعالیت‌های مساجد خالیست و این مسئله باعث شده که جوانان در کانون‌های دیگر به جز مسجد به دنبال حل مشکلات و دغدغه های خود باشند.

 

پیوند نهادهای اجتماعی و فرهنگی با مساجد در کنار نگاه دلسوزانه معتمد اهالی مسجد به جوانان و نگاه پدرانه امام جماعت مسجد می‌توانست باعث کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی در سطح جامعه شود.

 

*افزایش سطح ارتقاء کارکردهای مساجد با بهره گیری از تکنولوژی و فضای مجازی

از سویی دیگر توجه به ابتکارات و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مسجد باعث ارتقاء سطح کارایی فعالیت ها می شد.

 

برای مثال در گذشته موذن ها نقش بسزایی برای حضور افراد در مسجد چه برای اقامه نماز و چه برای حل مشکلات مثل امدادرسانی داشتند اما با توجه به آنکه امروز گوشی های همراه هوشمند در اختیار بسیاری از اهالی مسجد قرار گرفته می توانیم از آن برای توسعه این کارکردها بهره بجوییم.

 

ایجاد نرم‌افزاری برای ساماندهی مشارکت های اجتماعی فعالان مسجد موضوعی است که می توانند مورد توجه بسیاری از مسئولان این حوزه قرار بگیرد.

 

همچنین جذب جوانان به فعالیت های مساجد از طریق فضای مجازی یکی دیگر از نکاتی است که می تواند فعالین مساجد به آن اهتمام بیشتری داشته باشند، البته باید به این نکته نیز توجه شود  که فعالیت های فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین برنامه های حضوری در مساجد شود و فضای مجازی بستری برای جذابیت های فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مسجد به شمار می رود.

 

ضمن حفظ شان و جایگاه مسجد به عنوان خانه خدا و محلی برای عبادت مومنان ناگزیر هستیم که به سوی استفاده از ابزارهای جدید در فعالیت‌های مساجد برویم برای مثال در گذشته مساجد در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه بسیار نقش داشت که رفته رفته این نقش با پدیده ایجاد شبکه های اجتماعی کم رنگ تر شده است.

 

باید مسئولان امر مساجد در حوزه احیای جایگاه مسجد و آگاهی بخشی به جامعه تلاش مضاعفی داشته باشند و مردم جامعه باید بپذیرند که خبر درست و موثر از طریق کانون و کانال‌های مسجدی به جامعه تزریق می شود و این مسئله باعث خواهد شد که بسیاری از شائبه ها و شایعه ها در فضای مجازی کاهش یابد.

 

از سوی دیگر باید سطح تربیتی و آگاهی ائمه جماعت مساجد بیش از گذشته ارتقا پیدا کند و در این مسیر سازمان‌هایی مثل تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه نقش بسزایی دارند.

 

*مبلغان دینی باید به مهارت های جدید و متناسب با فضای مجازی را فرا بگیرند

امروز باید در حوزه های علمیه واحدهای درسی جدیدی برای مبلغان دینی در حوزه سواد رسانه ای و مهارت‌های لازم در این حوزه تعریف شود چرا که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از طریق فضای مجازی به وجود می‌آید که اگر مبلغان دین به دنبال حل این بحران هستند باید بتوانند از ظرفیت فضای مجازی به درستی استفاده کنند.

 

برای ارتقای سطح برنامه های دینی و مذهبی نیز باید تلاش مضاعفی اتفاق بیفتد و این در حالی است که بسیاری از مساجد ما از روحانی مستقر نیز بی بهره هستند.

 

باید نهادهای فرهنگی و اجتماعی کشور به این حوزه کمک کنند و نباید مسئولان کشور تصور کنند که مسجد محلی برای اقامه نماز است و این مسئله باعث کاهش کارکردهای مسجد خواهد شد.

 

در بسیاری از بحران ها در دور افتاده ترین نقاط کشور و روستاها شاهد آن هستیم که نخستین خط مقابله با بحران در مساجد تشکیل می شود می توانند  مسئولان امر با ارتقاء سطح آموزشی در حوزه مقابله با بحران از ظرفیت‌های فعالان مسجدی به درستی استفاده کنم.

 

قطعاً این اقدام باعث می‌شود که مخاطرات و آلام مردم پس از بحران ها با همت فعالان مسجدی کاهش یابد.

 

بر اساس آن چیزی که در این گزارش آمده است به این نتیجه می‌رسیم که فعالیت های مسجد نباید محدود به اقامه نماز باشد و باید در مساجد به مباحث اجتماعی فرهنگی و اقتصادی جامعه توجه شود.

 

با توجه به استقبال جامعه از فضای مجازی و توسعه تکنولوژی های روز دنیا برای ارتقاء کارکردهای مساجد مسئولان امر ناگزیر به بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا هستند.

 

با این وجود باید به این مهم توجه داشت که فعالیت های حضوری مسجد را نمی توانیم با دیگر فعالیت ها جایگزین کرد و انسجام بین امت مسلمانان و ید واحد شدن برای مقابله با توطئه های دشمنان و جلوگیری از نفاق بین امت اسلامی در گرو حضور آگاهانه مسلمانان در مساجد است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار