گلستان با مشکلات جدی در حوزه اقتصاد و معیشت مواجه است و مردم چشم به بررسی‌های مجلس دوخته‌اند تا با نهایی شدن ترکیب کابینه، گره‌گشایی از مسائل استان‌ها در دستور کار دولت قرار گیرد.

چالش در اقتصاد و معیشت مردم گلستان/ چشم‌ها به دولت سیزدهم است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، در پس ظاهری سرسبز، محرومیتی عمیق نهفته است که سال‌ها تلاش لازم دارد تا غبار این محرومیت از چهره گلستان زدوده شود.

استان گلستان تاکنون از داشتن صنایع بزرگ و ورود سرمایه گذاران قوی بی بهره بوده است و علیرغم تلاش‌های انجام شده، از نظر نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ اشتغال و بیکاری در جایگاه خوبی قرار ندارد.

در کنار این بیکاری و درآمد پایین مردم استان، وقوع برخی رخدادهای طبیعی مانند سیل و زلزله وکرونا هم بر مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم افزوده و نیاز است تا نگاه ویژه‌تری به این استان محروم شود.

این روزها با توجه به قرارگیری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی چشم‌ها به تیم اقتصادی دولت دوخته شده است تا برنامه‌های خود را برای رفع مشکلات این حوزه مطرح کنند.

تقویت بخش تعاون نیاز گلستان

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در خصوص نرخ بیکاری استان به خبرنگار مهر گفت: میانگین نرخ بیکاری گلستان در فصل بهار امسال ۷.۴ درصد بود که این رقم در سال گذشته ۹.۱ درصد بوده است.

امیدواریم تیم اقتصادی دولت با برنامه محوری، روحیه و انرژی جوانی، مشکل واحدهای تولیدی را حل کرده و مسیر ورود شرکت‌های سرمایه گذار به گلستان را باز کندسعید مازندرانی با اشاره به معرفی تیم اقتصادی دولت، افزود: تقویت بخش تعاون و ورود سرمایه‌گذاران صندوق شستا و صندوق‌های بازنشستگی جزو خواسته‌های ما است که بارها از وزیران قبلی خواسته شده و هم اکنون هم آن را پیگیری می‌کنیم.

مازندرانی اضافه کرد: با توجه به اینکه ۴۹ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند توجه ویژه به اشتغال پایدار روستایی و عشایر از دیگر نیازهای استان است که البته اتفاقات خوبی تا کنون رقم خورده و می‌خواهیم که تداوم یابد.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه استان ما صنفی است حمایت بیمه‌ای از کارگران فصلی و ساختمانی نیاز است و باید در این زمینه اقداماتی اندیشیده شود.

بسترها برای توسعه در گلستان آماده است

یک کارشناس امور اقتصادی هم به خبرنگار مهر گفت: مهم‌ترین چالش و مشکل گلستان پس از تأمین بسترهای لازم برای افزایش انرژی آب و برق، موضوع اشتغال و بیکاری است که علاوه بر اثرات مستقیم نتایج نامطلوب غیرمستقیم همچون افزایش بزه کاری، اعتیاد، طلاق و مهاجرت وحاشیه نشینی را به دنبال دارد.

یحیی گلشاهین افزود: جهش حرکت در استان برای برون رفت از مسائل متعاقب بیکاری و فقر بسیار ساده‌تر از بسیاری از استان‌های دیگر زیرا در گلستان پتانسیل و بستر آماده و طبیعی وجود دارد و صرفاً مدیریت صحیح مزیت‌ها و قابلیت‌ها بسیاری از نارسایی‌ها را برطرف می‌کند.

وی بیان کرد: در این اثنا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی سیاستگذاری اشتغال و رفاه زندگی آحاد مردم نقش اصلی در بکارگیری منطقی و راهبری فرصت‌های اشتغالزا و تأمین کننده کیفیت زندگی جمعیت انسانی کشور بالاخص مردم گلستان را دارد.

گلشاهین گفت: رفع اشتغال ناقص و بیکاری مطلق در گلستان با اتخاذ سیاست‌های اجرایی و کلان غیربخشی محقق خواهد شد.

بهره گیری از پتانسیل نیروهای جوان

نایب رئیس اول فراکسیون کارگری و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم در خصوص تیم اقتصادی دولت به خبرنگار مهر گفت: یکی از وزراتخانه های مهم در این حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوه که ادغام سه وزارتخانه است و هر کدام از آنها در کشور اثرگذار هستند.

رحمت الله نوروزی افزود: نقش این وزارتخانه در بخش اقتصاد، اشتغال، رفاه، حمایت از خانواده‌های آسیب پذیر معلول و آموزش‌های مهارتی گسترده بوده و صندوق شستا، بازنشستگی و تأمین اجتماعی را زیر مجموعه دارد بنابراین باید فردی انتخاب شود که مدیر، متخصص و مدبر باشد و توان استفاده از نظر نخبگان، فرهیختگان، اندیشمندان، مجربان و کسانی که در راه اقتصاد استخوان خرد کرده اند، را داشته باشد.

وی ادامه داد: این وزیر باید بتواند از توان کمیته‌های توانمندسازی واحدهای تولیدی و کمیته سرمایه گذاری استفاده کند و همچنین در زمینه صندوق‌های شستا و تأمین اجتماعی که حیاط خلوت دولت‌ها بوده، شفاف‌سازی کرده و با فساد و رانت مقابله کند.

نوروزی همچنین با اشاره به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، گفت: فنی و حرفه‌ای با روال سنتی ۳۰ سال قبل عمل می‌کند و باید رویکردهای خود را تغییر داده و بر مبنای آخرین یافته‌ها و اکتشافات و در نظر گرفتن ایده‌های دانش بنیان و های تک جلو برود و بتواند در این زمینه اتفاقاتی را رقم بزند.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید اقتصاد و اشتغال دولتی را کنار بگذاریم و بخش خصوصی باید قوت بگیرد و در اینجا متولی وزارت کار است که باید بتواند با هماهنگی دستگاه‌ها، بانک‌های عامل، وزرای اقتصاد، جهاد و گردشگری را پای کار آورده تا دغدغه جوانان بیکار را برطرف کند.

مسیر توسعه با افراد بانگیزه رقم می‌خورد

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: وزارت تعاون، یک وزارت عریض و طویل بوده که در آن تأمین اجتماعی، کار و اشتغال و خدمات نهفته است.

رمضانعلی سنگدوینی افزود: این وزارتخانه از لحاظ خدمات بیمارستانی، تأمین اجتماعی، خدمات درمانی و اشتغال مهم بوده و علاوه بر آن برخی از شرکت‌ها زیر مجموعه آن هستند که می‌توانند در استان‌ها از جمله گلستان سرمایه گذاری کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزارت تعاون تاکنون در زمینه سرمایه‌گذاری کار خاصی را در گلستان انجام نداده و به دنبال این هستیم که از ظرفیت وزیر جدید برای توسعه استان استفاده کنیم.

سنگدوینی تاکید کرد: گلستان، استان کم برخوردار بوده و باید مسیر توسعه آن را با وجود جوانان باانگیزه سریع‌تر طی کنیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت تعاون با در نظر گرفتن کارمندان و کارگران و همچنین بازنشستگان خیل زیادی را زیرمجموعه دارد لذا نیروی قوی نیاز است که بتواند این وزارتخانه را اداره و مدیریت کند؛ کسی که در این زمینه تجربه داشته و تحول آفرین باشد.

وی بیان کرد: گلستان در زمینه نرخ اشتغال جزو استان‌های پایین جدول بوده و در این زمینه نیاز به نگاه ویژه دولت جدید است و وزیر تعاون را مجاب خواهیم کرد تا در این زمینه ورود کند.

سنگدوینی گفت: مردم گلستان از وزارت کار می‌خواهند تا با ورود شرکت‌های زیرمجموعه و سرمایه گذاری در استان سبب ایجاد تحول و اشتغال شود.

وی اظهارکرد: جای خالی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون در گلستان احساس می‌شود و باید از ظرفیت‌های بالقوه استان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه وضع اقتصاد و معیشت مردم گلستان خوب نیست، گفت: در زمان‌های گذشته با قیمت پایین ارز فرصت سرمایه‌گذاری فراهم بود اما نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم؛ هم اکنون باید آستین همت را بالا زده تا روند توسعه و ایجاد صنایع و اشتغال در استان شتاب بگیرد.

سنگدوینی تصریح کرد: کشور در شرایط حاضر به اقتصادی پویا نیاز دارد که چند وزارتخانه از قبیل اقتصاد، وزارت نفت، امور خارجه و تعاون می‌توانند به آن کمک کنند.

کابینه دولت سیزدهم ترکیبی از نیروهای جوان و با تجربه است و هم اکنون گلستانی‌ها منتظر هستند تا با اعتماد مجلس به تیم اقتصادی دولت، نقش این وزرا را در توسعه گلستان پررنگ‌تر ببینند و گره اشتغال، مشکلات اقتصادی و معیشت جوانان باز شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار