حجت الاسلام شهابی، اخلاص را شرط اصلی نوکری در درگاه حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) دانست و گفت: این شاخصه همه شروط و دستورالعمل های نوکری را در خود جای می دهد.

​شرط نوکری برای امام حسین(ع)/ هزینه در مراسم عزاداری حسینی سرمایه گذاری است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، عاشورای حسینی صرفاً یک حادثه و واقعه نبوده بلکه به عنوان یک جریان در تاریخ ماندگار شده و تنها متعلق به زمان و مکان خاصی هم نیست.

 

ایام محرم و عزاداری بر مصائب حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) هر سال پرشورتر و پویاتر از سال قبل برگزار می شود چراکه عاشورا و قیام حسینی یک واقعه فرازمانی و فرامکانی است.

 

امسال نیز عاشقان حسینی در سایه ویروس منحوس کرونا برای مصائب اربابشان عزاداری کردند و اشک ریختند و در کنار شور، بصیرت و شعور حسینی را مهمان قلب هایشان کردند.

 

عاشقان حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی بیرق های عزا را برافراشتند و مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام) را برگزار می کنند تا به بدخواهان و دشمنان نشان دهند در سایه مشکلات و بیماری منحوس کرونا نیز دست از تعظیم شعائر اهل بیت(علیهم السلام) برنمی دارند، گرچه در یکه تازی بی رحمانه ویروس کرونا و سویه های جدیدش باز هم نوک پیکان هجمه دشمنان و معاندین مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام) را نشانه گرفته است اما هیئت های مذهبی و سوگواران حسینی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا با رعایت پروتکل ها زمینه سوءاستفاده دشمنان را فراهم نکنند.

 

به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری بر سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(علیه السلام) و 72 تن از یاران باوفایش گفتگویی را با حجت الاسلام «عین الله شهابی» امام جمعه آزادشهر اختصاص  دادیم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

 

محرم ماه بیداری و بصیرت است

*در خصوص اهمیت ماه محرم توضیح دهید؟

محرم ماهی است که خداوند جنگ در این ماه را حرام اعلام کرد درحالیکه حرمتش را شکستند و به بزرگترین حرمت الهی بی حرمتی کردند.

 مسلمان نماها در برابر پسر پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) امام المسلمین حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) عاشورایی به پا کردند که اسلام مصیبتی عظیم تر از این مصیبت را به خود ندیده است.

محرم ماه بیداری و بصیرت، ماه اقتدار و عزت اسلام و ماه پویایی و بالندگی اسلام به محرم است لذا امام راحل فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است پس در اهمیت محرم همین بس که حیات اسلام به آن گره خورده است.

 

*به نظر شما نوکری برای امام حسین(علیه السلام) چه شروطی دارد؟

نوکری امام حسین(علیه السلام) تاج افتخاری است که لیاقت می خواهد و توفیق نوکری سعادت می خواهد و سعادت نوکری طهارت می خواهد و شرط اصلی نوکری در درگاه حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) اخلاص است که همه شروط و دستورالعمل های نوکری را در خود دارد.

اخلاص در اصحاب و یاران امام حسین(علیه السلام) موج می زد، همه اصحاب سیدالشهداء بوی حضرت را می دادند و رنگ حسینی داشتند.

خیمه عزای حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) خیمه معرفت و حرم امام حسین(علیه السلام) است.

امام حسین(علیه السلام) شاهراه اصلی رسیدن به خداوند است و پیرو واقعی باید نشانه های حضرت را داشته باشد.

 

* برای جلوگیری از بروز خرافات و بدعت ها چه توصیه ای به مداحان و هیئت های مذهبی دارید؟

حفظ محفل حسینی از آسیب های خرافی و بدعت ها وظیفه همگانی است، دشمن در تحریف عاشورا آرام نیست لذا هیئات مذهبی باید احتمال ورود نفوذی ها را در خیمه معرفتی عزای حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) جدی بگیرند.

در حفظ و صیانت از مجالس عزاداری امام حسین(علیه السلام) مسؤلیت سنگینی بر دوش واعظان، مداحان و هیئات مذهبی قرار دارد.

باید از ورود هر کسی که به آرمان اصیل حسینی ما لطمه می زند جلوگیری کنیم و در صورت مشاهده ساکت ننشینیم، آسیب خرافه جدی است ساده از آن نگذریم که ورودش ساده اما خروجش بسیار سنگین است.

 

حفظ سلامت خود و دیگران اساس کار عزاداری در شرایط کرونایی است

*شرایط کرونایی است و برگزاری مجالس عزاداری باید در شرایط خاصی برگزار شود تا ضمن حفظ سلامت مردم، موجب سوءاستفاده دشمنان نشود چه توصیه ای به مردم و سوگواران حسینی دارید؟

به طور قطع در رعایت پروتکل های بهداشتی از عزاداران حسینی انتظار بیشتری وجود دارد و در این امر مهم باید الگوی دیگران باشند.

کرونا یک بیماری است که به هیچ کس رحم نمی کند، در واقع مسئولان هیئات مذهبی خود باید ناظر بهداشت باشند و سخنرانان و مداحان  باید در هر شب توصیه های بهداشتی را برای عزاداران حسینی تکرار کنند.

همه ما معتقدیم که خیمه عزای امام حسین(علیه السلام) شفاخانه است اما «اول زانوی شتر را ببند و آن گاه توکل کن».

از طرفی مقام معظم رهبری در رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مراسم سوگواری سفارشات جدی داشتند که برای همه ما لازم الاجرا است.

 

در این شرایط کرونایی حفظ سلامت خود و دیگران اساس کار عزاداری است و همه عزاداران وظیفه دارند این مهم را رعایت کنند.

 

* افراد معاند و ضدانقلاب در ماه محرم ادعا می کنند که هزینه های مراسم سوگواری امام حسین(ع) صرف امور خیریه و یا آبرسانی به سیستان و بلوچستان، اهواز و غیره شود و متأسفانه گاهی اوقات برخی از افراد و کاربران فضای مجازی در کشور نیز از روی جهل در زمین دشمن بازی می کنند چه پاسخی به این شبهه دارید؟

 همیشه برنامه های مذهبی مورد هجمه رسانه های معاند و بعضی از کاربران فضای مجازی قرار می گیرد و ادعا می کنند که چرا هزینه های مراسم صرف امور خیریه قرار نمی شود.

ما هم از این افراد سؤال داریم که اداره امور خیریه در کشور برعهده شما است مگر شما به فکر آب مردم زاهدان و اهواز هستید؟!

با شیوع کرونا مواسات و همدلی از هیئات مذهبی، مساجد وحسینیه ها بلند شد و این مهم همیشه برقرار است، این ملت در بحران های مختلف کشور امتحان خود را پس دادند و همیشه در کنار هم و مددکار هم هستند.

 این ملت، ملت امام حسین(علیه السلام) است و امام حسین(علیه السلام) سرمایه اصلی ماست و ملت امام حسین(علیه السلام) در این راه از جان خود هم مضایقه نمی کنند. 

ما یقین داریم خرج کردن در این وادی هزینه کردن نیست بلکه سرمایه گذاری است و می دانیم که خداوند چندین برابر آن را به ما عنایت می کند.

اطعام دهی و هزینه های جانبی در مراسم عزاداری حسینی سفارش معصومین (علیهم السلام) جزء سنت دینی ما محسوب می شود و هر ساله بیشتر خواهد شد اما کمتر نمی شود چراکه عاشورا درحال فراگیری جهانی است لذا عاشورا، عاشوراتر خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار