مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت که با وجود کاهش خرید تضمینی گندم به دلیل خشکسالی در سال زراعی جاری نسبت به پارسال، مشکلی برای تامین آرد نان مورد نیاز جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری استان وجود ندارد.

گلستان مشکلی در تامین آرد نانوایی‌ها ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدخالق سجادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: ماهانه ۸۰ درصد گندم تخصیصی گلستان معادل ۲۱ هزار تن در کارخانه های استان تبدیل به آرد شده و در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: اسفندماه پارسال نیز اعضای شورای آرد و نان گلستان سهمیه آرد نانوایی های استان را ماهانه ۱۶۰ تن بیشتر کردند که این مصوبه با هدف کاهش صف نانوایی ها از امسال اجرا شد .

سجادی گفت: حدود ۲۷۰ هزار تن گندم مورد نیاز سالانه نانوایی های گلستان توسط ۲۹ کارخانه استان تبدیل به آرد شده و در اختیار حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نانوایی دولتی و آزاد مستقر در مناطق روستایی و شهری استان قرار می‌گیرد.

شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان امسال با وجود بروز خشکسالی و کم آبی، ۴۵۰ هزار تن از گندم تولیدی کشاورزان منطقه را به نرخ خرید تضمینی خریداری کرد.

مطابق گزارش معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان ۳۸۱ هزار هکتار به زیر کشت گندم رفت ولی به دلیل کاهش بارش و بروز خشکسالی در سال زراعی جاری، ۸۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم با پیش‌بینی ۴۷۰ هزار تن نابود شد.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار