حدود ۱۵ روز است فصل برداشت شالی در شرایطی که گلستان یک سال همراه با خشکی شدید را می‌گذراند آغاز شده است هرچند سطح زیرکشت ۳۰هزار هکتار کمتر شده است.

خسارت خشکسالی به ۱۵هزار هکتار از شالیزارهای گلستان؛ سطح زیرکشت برنج ۳۰هزار هکتار کمتر شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، هرچند با توصیه همه کارشناسان منابع آب و جهاد کشاورزی در استان، امسال نسبت به سال گذشته، حدود 30 درصد در سطح کشت به‌علت خشکسالی کاهش داشتیم اما همچنان امسال در سطح 67 هزار و 811 هزار هکتار از مزارع گلستان برنج کشت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهار داشت: تاکنون حدود 84 هکتار شلتوک از مزارع برنج برداشت شده است و نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد در سطح کشت برنج، به‌علت خشکسالی کاهش داشتیم که در 70 درصد این سطح، ارقام پرمحصول مانند ندا، فجر و شیرودی و در بقیه ارقام کیفی مانند دم‌سیاه و طارم کاشته شد.

محمدرضا عباسی افزود: به‌دلیل خشکسالی سال جاری در سطح 10 تا 15 هزار هکتار خسارت نسبی در مزارع استان ایجاد شد و بیش از 300 هکتار از مزارع استان تاکنون خشک شده است.

وی پیش‌بینی تولید برنج در استان را حدود 440 هزار تن شلتوک عنوان کرد و گفت: مصرف سرانه برنج استان بین 38 تا 40 کیلوگرم برای جمعیت یک‌میلیون و 800هزار نفری در استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی تعداد شالیکوبی‌های استان را 137 شالیکوبی اعلام و اضافه کرد: یک‌سوم تولید شلتوک استان در سطح کارخانجات شالیکوبی تبدیل به برنج شده‌اند و بقیه از استان خارج می‌شوند.

عباسی قیمت برنج در سال جاری در ارقام پرمحصولی مثل ندا را بین 13 تا 14 هزار تومان و در ارقام کیفی بین 14 تا 16 هزار تومان اعلام کرد که ممکن است نوساناتی داشته باشد.

وی سهم استان گلستان در زمینه تولید برنج را بین 25 تا 26 درصد تولید برنج کشور عنوان کرد و افزود: گلستان سومین تولیدکننده برنج کشور است.

وی با بیان اینکه به‌دلیل ظرفیت پایین خشک‌کن‌های گلستان فقط یک‌پنجم محصول تولیدی در استان مصرف می‌شود از کشاورزان خواست در برداشت شالی عجله نکنند.

از مجموع شالیزارهای گلستان 12 هزار هکتار به‌صورت مستقیم از سردهنه رودخانه آبیاری می‌شوند که وضعیتی مناسب‌تر برای کشت برنج دارند.

کارشناسان به کشاورزان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از هدررفت برنج زمانی که خوشه‌ها خشک و هوا آفتابی است محصول خود را برداشت و از کمباین‌های بِروز و دارای معاینه فنی استفاده کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار