دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به مهاجرت جمعی از مردم افغانستان به سوی مرزهای جمهوری اسلامی ایران گفت: بر همین اساس برنامه‌ریزی جهت برپایی اردوگاه انجام شد و اکنون در سه اردوگاه ، نیروهای هلال احمر به این پناهجویان کشور همسایه خدمت‌رسانی می‌کنند.

هلال‌احمر در ۳ اردوگاه پناهجویان افغانستان را خدمات می دهد

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدحسن قوسیان‌مقدم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در گرگان اظهارداشت: این مساله به علت شرایط افغانستان و وضعیت کرونا در کشور، اطلاع‌رسانی و خبری نشد تا مردم نگرانی و اضطراب ناشی از حضور پناهندگان در ایران نداشته باشند.

وی در خصوص واکسیناسیون مهاجران و پناهجویان افغانستانی اضافه کرد: این کار باید با همکاری و مشارکت فدراسیون بین‌المللی هلال احمر و سازمان‌های مربوطه همچون امور پناهندگان و پناهجویان باید انجام شود.

وی یادآور شد: اولویت نخست هلال احمر کشور، واکسیناسیون جامعه هدف کشور خودمان است و بعد از آن با همکاری و مشارکت بخش‌های بین‌المللی نام برده شده، واکسیناسیون آنها را انجام خواهیم داد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور با اشاره به این که در مساله شیوع کرونا، نیروهای این نهاد عمومی غیردولتی (هلال‌احمر) در همه عرصه‌ها مانند داروخانه و تامین دارو پای کار بوده و به ارائه خدمت مشغول شدند، گفت: در پیک پنجم شیوع کرونا بنا به درخواست استان‌ها در زمینه تامین دارو و نیازهای ضروری و نیز رساندن دارو به دست مردم؛ تا حداکثر زمان ممکن به صورت روزانه ارائه خدمت انجام شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

قوسیان‌مقدم خاطرنشان کرد: مجوز ایجاد داروخانه‌های شبانه‌روزی توسط وزارت بهداشت بنا به نیاز استان و شهرستان‌ها صادر می‌شود و ما اجازه شبانه‌روزی کردن داروخانه‌های زیر پوشش را به صورت خوسرانه و مستقل نداریم.

وی تصریح کرد: اکنون ۳۴ داروخانه موجود هلال احمر در کشور از اولین ساعات بامداد تا پاسی از شب که مراجعه کننده داشته باشند، باز بوده و در برخی استان‌ها فعالیت داروخانه‌ها شبانه‌روزی است.

وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر سال گذشته اقدام به واردات داروهای ضدکرونایی کرد و هر زمان که سازمان غذا و دارو اعلام نیاز کرده، نیازمندی‌های آنها را برطرف کردیم.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور گفت: تاکنون ۱۰ نوع دارو ضدکرونایی از طریق هلال‌احمر در قالب میلیون‌ها عدد داروی مورد نیاز وارد کشور شده که سال گذشته واردات دارویی بیشتر از واردات واکسن بود اما امسال واردات واکسن افزایش یافته است.

قوسیان‌مقدم تاکید کرد: هر زمان کشور و شبکه بهداشت و درمان نیاز به داروهای وارداتی داشته باشند، هلال‌احمر به طُرق مختلف آن را تامین خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تابستان سال گذشته برنامه واردات ۲ میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا را در دستور کار قرار دادیم و حتی با دریافت تسهیلات و تبدیل آن به ارز آماده خرید بودیم اما به علت تحریم‌ها امکان واردات مُیَسَر نشد که با هماهنگی و درخواست سازمان غذا و دارو ۱۳ میلیون یورو تبدیل شده از محل تسهیلات دریافتی را صرف خرید و واردات داروهای تک نسخه‌ای، بیماران سرطانی و انسولین کردیم.

وی یادآور شد: به علت تعامل هلال‌احمر کشور با ۱۹۲ کشور دنیا، ظرفیت این نهاد عمومی و غیردولتی نسبت به بخش‌های خصوصی در حوزه بین‌المللی مناسب‌تر و بهتر است و سهولت در جابجایی ارز هم با این تعامل به وسیله هلال احمر بهتر انجام می‌شود.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور با اشاره به این که برخی از داروخانه‌های تخصصی که به صورت مستقیم تحت نظر تدارکات پزشکی هستند داروهای خاص و مربوط به شیمی درمانی و داروهایی که به طور معمول در داروخانه‌های دیگر یافت نمی‌شود را به بیماران ارائه می‌دهند و یا کمک می‌کنند بیماران بتوانند این داروها را پیدا کنند، تصریح کرد: داروهای عمومی در تمامی داروخانه‌ها موجود است و ما بیشتر در داروهای خاص یا تک نسخه‌ای کمک می‌کنیم.

قوسیان‌مقدم اضافه کرد: در زمینه سُرم و واکسن هم باید درخواست از سوی سازمان غذا و دارو ارائه شود و مجوز لازم صادر گردد که تاکنون محموله‌های زیادی واکسن (حدود ۲۰ میلیون دُز) را وارد کردیم و مشکل سُرم هم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برطرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: در تجارت باید پول از طریق بانک‌ها رد و بدل شود و اگر بانکی ما را تحریم کند در انتقال با مشکل مواجه خواهیم شد و بدون شک این مساله در واردات دارو اثر خواهد گذاشت اما تاکنون مشکلی در این زمینه نداشتیم.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برای افتتاح چندین طرح این نهاد به استان گلستان سفر کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار