مدیر کل منابع طبیعی گلستان گفت: منشا گرد و غبار در گلستان، ۱۳۰ هزار هکتار از مناطق بیابانی استان است.

۱۳۰ هزار هکتار اراضی بیابانی منشا گرد و غبار در گلستان است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از برنا از گرگان؛ عبدالرحیم لطفی در کنفراس خبری با موضوع هجوم ریزگردها  در استان گلستان اظهار کرد: از سال ۹۳ موضوع ورود گرد و غبار و ریزگردها و همچنین بیابانی شدن استان گلستان را مطرح کرده ایم اما متاسفانه به شمال استان که حجم بالایی از اراضی آن شور است توجهی نشد.

لطفی با بیان اینکه خوشبختانه منشا گرد و غبار های داخلی در استان با جزئیات شناسایی شده است گفت:    منشا گرد و غبار در گلستان، ۱۳۰ هزار هکتار از مناطق بیابانی استان است.

مدیر کل منابع طبیعی گلستان گفت: در ۱۷ هزار هکتار از اراضی گلستان اقدامات بیابان زدایی صورت گرفته اما متاسفانه در مقابل به اراضی بیابانی نیز اضافه شده است و قطعا این میزان از بیابان زدایی کافی نیست.

وی افزود: یکی از معضلات موثر در بیابانی شدن رویه بد کشاورزی است و با توجه به منابع علمی و کارهای تحقیقاتی قوی در زمینه کشاورزی میتوان اقدامات موثری انجام شود.

وی تاکید کرد: کشاورزی حفاظتی و کشاورزی بی خاک ورزی میتواند بسیار در این زمینه کمک کننده باشد.

لطفی تصریح کرد: علاوه بر  اینکه مباحث زیست محیطی باید در سطح کلان بررسی شود در سطح استان نیز بایستی اقداماتی صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: حفظ و افزایش پوشش گیاهی بزرگترین کاری است که ما میتوانیم انجام دهیم و در صورتیکه با طبیعت مدارا کنیم خودش احیا خواهد شد.

لطفی بیان داشت: مراتع شمال استان در فصل زمستان و حتی بهار خشک است اما در فصل تابستان رویش علف های شور باعث سرسبزی منطقه میشوند بنابراین طبیعت خودش به ما توصیه می‌کند که چه گیاهی بکاریم و یا آنرا حفظ کنیم.

وی افزود: وقتی این اراضی را شخم کنیم و شرایط آبی این گیاه را از بین ببریم باعث از بین رفتن این گیاهان و بیابانی شدن میشود.

وی تاکید کرد: در کنار رعایت این موارد بایستی کارهای پژوهشی نیز صورت بگیرد و از تجربه های موفق در سطح دنیا در زمینه بیابان زدایی بهره گرفته شود.

لطفی با بیان اینکه تکنولوژی، نیروی انسانی و منابع مالی برای بیابان زدایی در ایران وجود دارد گفت: ایران از سال ۱۳۳۵ بیابان زدایی را آغاز کرده است و در حال حاضر در سطح خاورمیانه حرف اول را می‌زند.

وی با اشاره به اینکه سطح و کیفیت جنگل ها در گلستان کاهش پیدا کرده است گفت: روند شخم در جهت شیب، کار کشاورزی بی ضابطه، عدم انجام بی خاک ورزی و غیره باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و کربن ذخیره شده در خاک میشود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار