یک از کارشناسان حوزه محیط زیست:

یک کارشناسان حوزه محیط زیست گفت: مدیریت نادرست منابع آبی و بهره برداری غلط اراضی مرتعی و زراعی عامل مهم بروز ریزگرد است.

مدیریت نادرست منابع آبی و بهره برداری غلط اراضی عامل بروز ریزگرد است

به گزارش گلستان 24، میثم ذوالفقاری با بیان این مطلب اظهار کرد: بروز خشکسالی‌های متعدد و تغییر شرایط اقلیمی در کنار عواملی چون مدیریت نادرست منابع آب و خاک، کاهش پوشش و تنوع گیاهی و همچنین بهره‌برداری ناپایدار و غیرصحیح از اراضی زراعی و مرتعی که عامل اصلی بروز آن‌ها، خود ما انسان‌ها هستیم.

وی گفت : هنگامی که سرعت باد در مناطق بیابانی از حد مشخصی که به طور عمده هشت متر بر ثانیه در نظر گرفته می‌شود، بیشتر شود ذرات ریز وارد جریان اتمسفری می‌شوند و تولید گرد و غبار می‌کند.

ذوالفقاری افزود: این فرآیند با توجه به عواملی چون زبری عناصر سطوح، رطوبت خاک، اندازه ذرات، پوشش گیاهی، بافت خاک، میزان چسبندگی ذرات خاک و پستی و بلندی‌های زمین اتفاق می‌افتد.

این کارشناس حوزه محیط زیست تصریح کرد: ریزگردها در واقع ترکیب و معجونی از گرد و خاک با انواع مختلف ذرات خاکی در کنار دودها و آلاینده‌های گازی، برخی مایعات و همچنین ذرات بیولوژیک و زیستی هستند که به صورت محلول و معلق در اتمسفر وجود دارند و به وسیله باد تا هزاران کیلومتر جابجا می‌شوند.

ذوالفقاری گفت : وقوع توفان‌های گرد و غبار و بروز پدیده ریزگرد، در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی در سطح کشور افزایش یافته است و گلستان هم با توجه به آن که بخشی از مساحت آن را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می‌دهند، با این پدیده درگیر شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار