در دنیای امروز حضرت زینب(سلام الله علیها) بهترین الگو برای رهایی زنان معاصر از بند اسارت فرهنگ غرب است.

حضرت زینب(س) الگویی برای رهایی بانوان از اسارت فرهنگ غرب

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، در دنیای امروز که دشمن با تهاجم فرهنگی، فرهنگ ایرانی و اسلامی ما را هدف قرار داده و در این مسیر با نشانه رفتن جایگاه خانواده و نقش زن وارد کارزار شده پیروی بانوان ایرانی از یک الگو و اسوه، آبی بر آتش توطئه و خباثت دشمنان اسلام است و در مسیر رهایی از فرهنگ اسارت غرب حضرت زینب(سلام الله علیها) الگویی نیکو برای بانوان است.

 

گرچه حضرت زینب(سلام الله علیها) به عنوان بانوی صبور، شجاع و بصیر الگوی هر مسلمان انقلابی است اما پیروی از سیره این بانوی بزرگ اسلام می تواند برای قدم گذاشتن هر بانوی ایرانی در مسیر درست راهگشا باشد.

 

حضرت زینب(سلام الله علیها) خود به تنهایی یک دانشگاه است و با وجود همه اقداماتی که برای معرفی و شناساندن این بانوی صبور و شجاع انجام شده اما باز هم چهره دلربای او در پرده پندارهای ما زندانی است و همچنان بین ما غریب است.

 

به طور قطع بانوان باید با تأسی از حضرت زینب(سلام الله علیها) از فرهنگ متزلزل و ویرانه غرب چشم پوشی کنند و به جای خزیدن در لاک تجمل و خودآرایی با حفظ عفاف و حجاب و پیروی از شاخصه ها و مؤلفه های مورد تأکید زن مسلمان در عرصه های سیاسی و اجتماعی گام بردارند.

 

در این گزارش برای بررسی نقش حضرت زینب(سلام الله علیها) در واقعه عاشورا و چگونگی الگوگیری بانوان امروز از این بانوی بزرگ اسلام به سراغ «سیده نفیسه حسینی واعظ»، مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان رفتیم که در ادامه از نظر می گذرانید؛ اگرچه ابعاد شخصیتی حضرت زینب(سلام الله علیها) آنقدر وسیع و جامع است که در این مجمل نمی گنجد.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: تردیدی نیست که یکی از گروه های نقش آفرین در نهضت عاشورا بانوان بودند و اگر اسلام با قیام امام حسین(علیه السلام) زنده مانده است سهم بزرگی از این مربوط به بانوانی است که تاریخ کمتر مشابه آنها را دیده است.

 

*حضرت زینب(س) را برجسته ترین بانوای واقعه عاشورا 

«سیده نفیسه حسینی واعظ» ادامه داد: بانوان در کربلا نشان دادند که تکلیف اجتماعی صرفا خاص مردان نیست بلکه زنان نیز وظیفه دارند مطابق وظیفه شرعی خود به جریانات اجتماعی توجه کنند.و آنجایی که مسئله حمایت از دین و اقامه حق به میان می آید تنها با قیام آنان میسر می شود و باید در صحنه حضور داشته باشند.

 

وی بیان کرد: در صحنه کربلا بانوان هاشمی (خاندان امام حسین(علیه السلام))و غیرهاشمی حضور داشتند و حضرت زینب(سلام الله علیها) از بانوان شاخص در واقعه کربلا است.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان اضافه کرد: حضرت زینب(سلام الله علیها) خواهر امام حسین(علیه السلام) هستند و به حکم تکلیف الهی و اطاعت از فرمان امام و عشق به برادر با فرزندان خود همراه امام حسین(علیه السلام) به کربلا آمدند و در روز عاشورا نیز ناظر شهادت فرزند، برادران و دیگر بستگان خود بودند.

 

حسینی واعظ گفت: حضرت زینب(سلام الله علیها)پس از اسارت خاندان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) سرپرستی کاروان را برعهده گرفتند و در کوفه و شام و در مجلس ابن زیاد فساد و جنایات بنی امیه را برملأ کردند و نام عاشورا و قیام کربلا را برای همیشه در ذهن مردم تثبیت کردند.

 

وی حضرت زینب(سلام الله علیها) را برجسته ترین بانوای واقعه عاشورا دانست و یادآور شد: بانویی که تربیت یافته خاندان رسالت و امامت، دانشمندی بزرگ و قهرمانی بی نظیر هستند که می توانند به عنوان بهترین زن نمونه و سرمشق برای تمامی انسان های آزاده به ویژه بانوان باشد.

 

*مدرسه زینبی مدرسه عشق به آرمان های امام حسین(ع) است

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با بیان اینکه مدرسه حضرت زینب(سلام الله علیها) ۶ اصل دارد، تأکید کرد: مدرسه زینبی مدرسه عشق به آرمان های امام حسین(علیه السلام) و مدرسه ای با یک رویکرد فراتاریخی و فراجغرافیایی و مدرسه ای مبتنی بر مکتب اسلامی و الهی است.

 

حسینی واعظ با بیان اینکه در مدرسه زینبی انسان به عالی ترین سطح از انسانیت می رسد به گونه ای که دیگر در برابر ستم سکوت نمی کند و حاضر است از جان خود بگذرد، افزود: رسیدن به این الگوی انسانی از اهداف مدرسه حضرت زینب(سلام الله علیها) است که از محبوب ترین تعلقات دنیایی در راه خداوند و اهداف متعالی حق می گذرد.

 

وی با اشاره به اصول مدرسه زینبی گفت: هر کسی که می خواهد وارد مدرسه زینبی شود باید به دنیا پشت کند و در راه خداوند گام بردارد، البته پشت کردن به دنیا به معنای عدم بهره مندی از نعمات الهی نیست بلکه باید در کنار استفاده از نعمات خدادادی همه هم و غم خود را دنیا قرار ندهد.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان اصل نخست در مدرسه زینبی را بیداری دانست و گفت: ارزش واقعی انسان در مدرسه زینبی در آن است که چشم دل خود را باز کند و با معرفت در مسیر الله گام بردارد.

 

حسینی واعظ اضافه کرد: حضرت زینب(سلام الله علیها) در مدرسه زینبی به ما می آموزد که هر آنچه که از سر جهل و نابودی است سرنوشتی جز تباهی و گمراهی ندارد، همه ما باید با تاسی از حضرت زینب(سلام الله علیها) قدم هایمان را هوشمندانه و با چشمان باز و آگاهانه برداریم و از روی جهل و نادانی حرکت نکنیم و در مسیر پیش رو ثابت قدم باشیم.

 

*پایداری در برابر مسائل و مشکلات مهم ترین اصل مدرسه زینبی 

وی متذکر شد: پایداری در برابر مسائل و مشکلات از مهم ترین اصول مدرسه زینبی است و به مخاطبان مکتب خود می آموزد اگر در راه آرمان های الهی شکیبا باشند به آنچه که مطلوب کمال انسانی است دست می یابند؛ برای همین است که وقتی یزید به دنبال تحقیر حضرت زینب(سلام الله علیها) است ایشان فرمودند: «ما رایت الا جمیلا».

 

حسینی واعظ با بیان اینکه اصل بعدی در مدرسه زینبی دفاع از مقام ولایت است، گفت: حضرت زینب(سلام الله علیها) بزرگ آموزگار مکتبی است که در آن زن زیر پرچم عشق به خداوند حاضر است که راه را بر فرومایگان ببندد و محضر والای دفاع از ارزش های اسلام شود.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با بیان اینکه در مدرسه حضرت زینب(سلام الله علیها) زن به عنوان مرزبان حریم ولایت شناخته می شود و حمایت از ولایت از آموزه های مکتب حضرت زینب است، ابراز داشت: حضرت زینب(سلام الله علیها) به خوبی می دانستند که پس از حضرت سیدالشهدا(علیه السلام)، امام سجاد وظیفه امامت امت و بار سنگین ولایت را بردوش دارند لذا باید زنده بمانند تا زمین از حجت خداوند خالی نشود بنابراین مسئولیت حفاظت از جان امام سجاد را بردوش خود احساس می کردند و در چند موقعیت نیز توانستند از پس این مسئولیت خطیر برآیند.

 

وی اصل چهارم از اصول مدرسه زینبی را حضور سیاسی حضرت زینب برشمرد و یادآور شد: در واقع اصل حضور سیاسی زنان در اجتماع از اصول مهم مدرسه زینبی است و قرآن کریم نیز با بیان نمونه هایی اعم از حضرت خدیجه(سلام الله علیها) به حضور سیاسی زنان در صحنه اجتماع اشاره داشتند و از این گونه فعالیت ها تجلیل کردند.

 

حسینی واعظ با بیان اینکه حضرت خدیجه(سلام الله علیها) اولین مشارکت عملی بانوان در صحنه های سیاسی اسلام را پدید آوردند، افزود: قبل از آن نیز مادر حضرت موسی(علیه السلام) با هوشمندی بارداری خود و تولد حضرت موسی را از فرعون پنهان کرد و ایشان را در آب رودخانه انداخت.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با اشاره به اینکه اوج مشارکت بانوان در عرصه های سیاسی اسلام  را حضرت زینب(سلام الله علیها) به نمایش گذاشتند، بیان کرد: حضرت زینب(سلام الله علیها) در کربلا دوشادوش مردان مقابل یزیدیان ایستادند و با بیان خطبه های خود در کوفه، شام و مجلس یزید به تشریح عملکرد الگوهای نادرست آن دوران پرداختند.

 

وی با بیان اینکه اصل بعدی در مدرسه حضرت زینب(سلام الله علیها) را پایبندی به تقوای الهی و پروا داشتن از زشتی و پلیدی و حفظ حجاب عنوان کرد و افزود: حضرت زینب(سلام الله علیها) آموزگار این مدرسه و پایبند به احکام الهی بودند  و ایشان منادی متانت، عفاف و دفاع از حریم و حدود الهی بودند.

 

حسینی واعظ ادامه داد: امروزه دشمنان اسلام عفاف و حجاب زینبی را نشانه گرفتند و نیاز است که بانوان دوستدار حضرت زینب(سلام الله علیها) به حفظ عفاف و حجاب اهتمام ورزند و متوجه باشند که دولت به شدت این مهم را نشانه گرفته است.

 

*شهیدپروری و تربیت نسل شهیدپرور پیام مدرسه زینبی به ما است

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با بیان اینکه اصل بعدی در مدرسه حضرت زینب(سلام الله علیها) شهیدپروری است، خاطرنشان کرد: راه امام حسین(علیه السلام) جز با فداکاری و از خودگذشتگی پیموده نمی شود، در مدرسه حضرت(زینب سلام الله علیها) میراث داری و نگهبانی از خط و خون شهیدان و تبیین آرمان های آنان به همراه صبر بر بلا در راه خدا آموخته می شود و شهیدپروری و تربیت نسل شهیدپرور پیام مدرسه زینبی به ما است.

 

وی با بیان اینکه پیام رسانی قیام امام حسین(علیه السلام) به حضرت زینب وابسته است، تصریح کرد: ایشان بنا به وصیت برادر خود تلاش هایی کردند که اگر آنها را انجام نمی دادند امروز نامی از عاشورا و عاشوراییان نبود و پیام امام حسین(علیه السلام) و یارانش همراه با اجساد مطهرش دفن می شد.

 

حسینی واعظ ابراز امیدواری کرد؛ بانوان جامعه اسلامی باید بتوانند نسل حسینی را تربیت کنند تا در گام دوم انقلاب و در تمدن اسلامی برای ظهور امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) نقش آفرین باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار